Hur ska jag bryta fixeringen?

Philosophia

Trådstartare
Min hund har precis tillfrisknat från en mycket besvärlig magsjuka som varade i drygt två veckor. Under första veckan så blev det en del fasta och även dagar med ganska lite mat eftersom magen inte klarade av mer. "Tyvärr" orsakade magsjukan inte någon minskning av aptiten så hon gick ju hungrig en del den första veckan.

Det senare har resulterat i att hon försöker äta allt som hon kom över i munnen när vi är ute: Pinnar, blommor, fågelbajs, you name it. Promenaderna blir inte särskilt avslappnande för någon av oss eftersom jag måste hindra henne från att äta allt. Att släppa henne lös går inte alls just nu av ovanstående skäl.

Hon är inte längre hungrig, utan går på kaloriöverskott just nu för att få tillbaka den vikt som hon har tappat. Vad kan jag göra för att bryta fixeringen? Jag har med mig leksak ut för att distrahera, men samtidigt så fungerar ju inte det hela tiden eftersom hon måste få nosa och uträtta sina behov. Jag har funderat på att under en period sätta på munkorg utomhus för att bryta det, men är lite tveksam eftersom jag vill att munkorg ska förknippas enbart med roliga aktiviteter (whippetrace, lure coursing, osv.). Det kan dock vara ett alternativ om jag inte kommer på något annat.

Sv: Hur ska jag bryta fixeringen?

Nåt sådant här?
334-4-85099-85103_safe_sdettv_kuonokoppa.jpg

Brukar finnas hos vet för hantering av hundar som kan bita/naffsa vid hantering.

Fördel: Gör inte så att hunden ser farlig ut.

Jag har en sådan hemma i min hundapotek (insåg hur värdefullt det var att ha när jag skulle transportera hund med krossad bröstkorg till djursjukhuset), men jag skulle aldrig välja att ha den på "till vardags" eftersom den är så hämmande.

Då tar jag hellre engelsk eller australiensisk munkorg även om jag helst vill att det ska förknippas med vrålroliga saker.

Använd ordet "loss" eller "släpp" och kör byteshandel med godis. I början får du nog trycka godiset under nosen på henne, men det brukar inte ta lång tid innan de släpper. Jag gör så på alla mina matvrak och de släpper, den ena är överdriven och letar nästan grejer för att få släppa:D

Fast det är är tyvärr bortom "matvrak" :crazy:. Både jag och hunden scannar smått hysteriskt av marken framför oss när vi är ute. Hunden för att försöka nappa åt sig allt som går att äta och jag för att försöka hindra henne. En maskros sväljer hon på nolltid så jag måste hindra henne från att ta det i munnen, annars är det för sent att stoppa henne från att äta den.

På grund av sviterna efter magsjukan så kan jag heller inte ge henne för mycket godis. Det enda protein som hon får äta just nu är kyckling, men jag vågar inte ge henne för mycket. På morgonpromenaden så får jag dessutom inte ge henne något alls. Hon får Andapsin för magen direkt på morgonen och får inte äta något på en timme efter det.

Men, förutom på morgonen, så kanske jag skulle försöka med lite kycklingbitar ändå och försöka förekomma henne genom att sticka åt henne en kycklingbit istället för att förmana och hindra henne med hjälp av kopplet? Det skadar ju inte att försöka.

Eller kanske jag ska kapitulera till munkorgen ändå? För det känns så tråkigt att både hunden och jag ska gå på helspänn under promenaderna. Det tär på relationen och samarbetet känns det som. Kanske en vecka kan räcka för att bryta det?

Använd ordet "loss" eller "släpp" och kör byteshandel med godis. I början får du nog trycka godiset under nosen på henne, men det brukar inte ta lång tid innan de släpper. Jag gör så på alla mina matvrak och de släpper, den ena är överdriven och letar nästan grejer för att få släppa:D

Samma har jag gjort med mina matgalna goldens. "Ska vi byta?" har jag kört på och sen laddar jag upp med nåt smaskigt godis.

TS, du tror inte fixeringen går över lite av sig självt med tiden också när hon fått upp hullet igen?

Aha såg ditt senaste inlägg nu.

Men en haltigrimma då? Då kan du lätt styra undan nosen om du ser att hon är på väg att dyka. Den munkorg vallhund visar skulle jag absolut inte sätta på en hund på en promenad nu när det börjar bli varmt...

Senast ändrad:

Men den där täpper ju verkligen igen truten :crazy: kan ju inte ens hässja i den.
Den skall inte sitta som ett gipsförband. Den vi använde i morse på en hund som inte gillar kloklippning tillåter att den kan få ut tungan o kan få i sig en godisbit o tugga.
Det är inte meningen att hunden skall motioneras som i bygga upp flås etc när den har en mussla på sig.

Nej det förstår jag också, men en varm dag behövs inte särskilt mycket motion för att hunden ska flåsa, mer så jag tänkte.

TS, du tror inte fixeringen går över lite av sig självt med tiden också när hon fått upp hullet igen?

Det är inte omöjligt att det gör det, men samtidigt så har ju ovanor en förmåga att befästa sig väldigt snabbt. Jag testar några dagar med att distrahera/byta med godis så gott det går. Märker jag ingen förbättring så får det bli engelsk eller australiensisk munkorg. Den hindrar ju inte hunden på något sätt och hon kan springa och leka obehindrat.

Det löser sig nog! :)

Skulle det inte lösa sig så är det en ovana som går att lära sig leva med. Fråga vilken retrieverägare som helst.... Man lär sig snabbt att scanna av omgivningen, dyka på hunden och peta in ett finger i mungipan, gröpa ur det äckliga eller i värsta fall torka upp det på vardagsrumsgolvet när kommer hem.
Du tycker bara att du inte hinner med för att du inte är van och fått upp reaktionsförmågan än...

(:angel:;))

Men jag vill inte ha en retriver i vinthundsdräkt! :cry:

:D

Meh! det är rätt charmigt faktiskt ;) (Fröken Wahidah är ju en smal golden egentligen, inte en saluki :p)

Skämtåsido, jätteskönt att din lilla tokhund är bra igen! Har du funderat på en boxmunkorg?
80.JPG

Ha en sådan på ute tills hon kan slappna av och träna inomhus på att hon inte får äta om du inte sagt varsågod. Då kan du lätt hindra henne från att äta om hon kastar sig fram och så kan du ju ha att hon får ett varsågod så fort hon tar kontakt med dig. Vill du inte att hon ska ta det som är framför och roligt kan hon få något kul av dig istället. Som skvallerträning fast på mat blir det väl :D

Vet inte hur stort huvud goldens har, känns som om de kanske har för breda skallar? Är väldigt vanligt att greyhounds har dem i alla fall, och de är ju rätt stora men inte så breda :p
Annars borde det ju gå att göra något liknande genom att ta en vanlig gallermunkorg som passar och klä den med tyg eller annat?

Eller kanske jag ska kapitulera till munkorgen ändå? För det känns så tråkigt att både hunden och jag ska gå på helspänn under promenaderna. Det tär på relationen och samarbetet känns det som. Kanske en vecka kan räcka för att bryta det?

Åh jag känner igen mig. :D Min tik var helt tokig, hon åt verkligen allt som fanns ute vilket resulterade i att hon kräktes flera gånger per dygn ibland. Jag satte på en munkorg och lät henne förstå själv att det inte gick för sig att äta allt. Efter ett tag provade jag att ta bort den (behövdes inte mer än en vecka för oss) och hon slutade äta! Min tik för övrigt lärde sig inte att munkorgen var obehaglig utan det var som ett halsband eller liknande för henne.

Jag tycker du ska prova munkorgen. När det är dags för lure coursingen så kommer hon garanterat att veta vad munkorgen betyder ändå. ;) Dessutom är munkorgen meningen att bara använda en kort tid så hon kommer kunna associera den med annat och glömma vad ni använt den till tidigare!

Du tror inte att det kommer att ge sig när hon frisknat till ordentligt?

Kör på koppelpromenader under en vecka, och bara försök ignorera det, hon får kissa och bajsa, sen är det bara att gå :D, inte göra så mycket affär av det.

Min galning var helt blockerad på blåsande löv, det var ryck än hit och än dit, och tjat och leksaker upp och ner ur fickan, ja listan kan göras lång.

Till slut sket jag bara i det, drog med honom och så gick vi, och nu skiter han i löv!
Han kan jaga löv när han är lös på tomten, men inte i kopppel!

Det har faktiskt blivit lite bättre under helgen. :) Jag ger det några dagar till och blir det inte bättre så får det bli en box- eller gallermunkorg som R_C och Belethien föreslår.

I lördags morse så stoppade hon något som jag inte hann se vad det var i munnen. När hon spottar ut det så ser jag att det är ett bi :crazy: som turligt nog inte stack henne.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Tillbaka