Bukefalos 28 år!

Hur ska jag gå till väga nu då??

N

NickeLilltroll

Nu har jag (vi) lasttränat vår ponny sedan valborg med att gå in i transporten, känna sig trygg och få henne att stanna kvar.
Tidigare gick hon inte in alls men det gör hon nu och hon får alltid något gott när on kommer in.
Ibland så stannar hon ungefär 5-10 sekunder innan hon laddar och kastar sig ut, och ibland tar hon bara två steg bak stannar, lyssnar och kommer fram igen. Ibland går jag rakt igenom transporten (fronurl.) med henne, stannar henne halvägs ut och går när jag vill det. Så här långt går det hyfsat bra, träningen varje dag har gett resultat. Problemet är att hon kastar sig ut så fort vi börjar få upp lemmen. Bommen sätter jag inte upp för hon kryper under den , har provat. Linor funkar inte heller hon blir väldigt stressad. Tröjan över huvudet gick en gång. Jag har provat det mesta. Nu till min fråga: Hur skulle ni gå till väga nu då??
 
Sv: Hur ska jag gå till väga nu då??

Hallåååååå. Det finns väl någon som har varit med om att en ponny kastar sig ut?
 
Sv: Hur ska jag gå till väga nu då??

Om du står med henne utanför transporten och tar upp lemmen hur reagerar hon då?
Hur reagerar hon om någon står sidan om henne vid hennes rumpa (på andra sian mellanvegen så klart) och klappar henne?
Hur tar ni upp lemmen, sakta? fort? När försöker hon krypa under bommarna, när ni tar upp lemmen?

Går det att sätta bommen lägre ner, kanse sätta två st bommar så att hon inte kan krypa under, eller igentligen det allra bästa har ni provat att lasta hon i en transport som inte har bommar bak utan har dörrar i stället!


Det finns lösningar för allt, man msåte bara komma på när själva problemet uppstår och varför. Sedan kan man börja spinna på en lösning!
 
Sv: Hur ska jag gå till väga nu då??

Har du nån lugn cool kompishäst som kan stå bredvid som inte får panik när lämmen tas upp?
alternativt, har ni mellanväggen för när ni stänger lämmen? prova isåfall att ta bort hela mellanväggen så att transporten blir som en "box" så att hon inte känner sig inträngd!
Om hon kryper unden bommen fram så är den för högt upp! Men sätt den inte så lågt att hon kan hoppa över...
och fortsätt med att gå rakt igenom ibland, stanna till där hon ska stå och klappa om henne....
tränatränaträna.....
 
Sv: Hur ska jag gå till väga nu då??

Tack för era svar. Så här är det:
Med förra ägaren så hände följande:
En gång blev hon lastad med sadel, fick panik och kröp under bommen där bak:eek: . En annan gång stängdes bommen där bak, hon fick panik och :eek: gick över bommen där bak landade på rygg men allt gick trots allt bra. Sedan dess har hon inte åkt så mycket.
Vi hade problem i början med att få in henne, vi fick hjälp och åkte på ca 6-7 tävlingar det gick hyfsat bra men hon har alltid kastat sig i ut så fort vi fällt ner lämmen:crazy: .
Nu har vi köpt en transport med fronturlastning och det fungerar utmärkt att gå ut.
Jag gör så här när vi lastar:
Är bestämd, får henne i position och går på, egentligen inga problem, hon ser faktiskt glad ut när vi berömmer henne och hon traskar på. När hon är två steg från frambommen stannar hon och ögonen typ vänder sig, då piper hon antingen ut eller står och funderar och sedan går fram. När hon står rätt smeker jag henne hela tiden och talar lungt men när jag närmar mig hennes rumpa, skinka så blir hon störd eller misstänksam och kastar sig ut. Ibland tar hon bara några steg och går sen fram igen men oftast så backar hon hela vägen ut.
Kan tillägga att hon står brett, dock inte utan mellanvägg. Det skulle kanske funka. När hon väl åker transport så står hon jättefint. Obs, hon har aldrig krupit under där fram endast bak, hon är en b-ponny. Annars världen goaste och snällaste:love: . Detta grubblar jag på dag och natt vill så gärna komma ut på tävling igen. Mvh NickeLilltroll
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 514
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 524
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp