Hur ska jag göra?

LinnBengan

Trådstartare
Hej!
Jag har en häst hemma som jag tycker jättemycket om (såklart) men min mentala hälsa är katastrof just nu och han står mest. Jag försöker verkligen men energin finns inte alls där. Jag vill inte ner till stallet längre och jag mår ännu sämre över det, så det hela är en ond cirkel.
Jag köpte hästen för ca. 7 månader sedan och det har inte fungerat sådär jättebra, men jag har sagt till mig själv att det är sånt som vi får jobba på. Under den senaste tiden har jag tänkt mycket och jag är verkligen kluven, men jag har tänkt mycket på att sälja han alt. låna ut honom.
Jag tycker så mycket om hästen men det går inte mer. Är det fel att sälja så tidigt? Hur hade ni gjort?
 
vad är det som inte fungerar?

jag har perioder då jag mår riktigt uselt och då får mina hästar stå. jag har fått inse att det är bara att ställa av och släppa alla krav. sen brukar inte ta lång tid innan energi och motivation kommer tillbaka. men jag måste släppa alla måsten först. annars är jag tillbaka på ruta ett igen. vad händer om du släpper dina krav på att du måste ett tag? bara accepterar att nu är det så här just nu och jag kan ta tag i saker igen när jag känner mej bättre. jag har inga krav och måsten på mej.
 
Nej det är inte fel att sälja "så tidigt" om livssituationen och läget ändrats och man inte känner att man vill/har engagemang osv.

Tycker faktiskt att folk behåller sina hästar för länge ibland, utifrån skuldkänslor/ansvarskänsla och div annat , när det istället kunde blivit så mycket bättre för häst och människan om de utifrån situationen skiljts åt tidigare genom människans initiativ/beslut.
 
Hej!
Jag har en häst hemma som jag tycker jättemycket om (såklart) men min mentala hälsa är katastrof just nu och han står mest. Jag försöker verkligen men energin finns inte alls där. Jag vill inte ner till stallet längre och jag mår ännu sämre över det, så det hela är en ond cirkel.
Jag köpte hästen för ca. 7 månader sedan och det har inte fungerat sådär jättebra, men jag har sagt till mig själv att det är sånt som vi får jobba på. Under den senaste tiden har jag tänkt mycket och jag är verkligen kluven, men jag har tänkt mycket på att sälja han alt. låna ut honom.
Jag tycker så mycket om hästen men det går inte mer. Är det fel att sälja så tidigt? Hur hade ni gjort?
Beroende på lite vad ens problem är kan ju hästen vara en stor hjälp i tillfrisknande också pga att den tvingar en att ta sig ut och aktivera sig lite. För mig var det aldrig ett alternativ att sälja eller låna ut oavsett hur jag mådde då det var han som drog ut mig varje dag oavsett energinivå på mig, det gjorde att jag kom ur dom djupare svackorna betydligt snabbare.

Tycker det kan vara en bra idé att fundera på hur man ska ta sig ur det dåliga måendet först och främst och se vad det löser att sälja hästen innan man tar förhastade beslut. Hästen kan ju också vara en orsak till att man inte faller ännu mera. Även om det kanske inte alltid känns så.
 
Senast ändrad:
blir du glad av att komma till stallet?
blir du glad av att rida i alla väder?
känner du att du får ut något värde av hästen?

om inte så ska du inte känna någon ångest över att sälja. din hälsa är viktigare och drar hästägandet ner dig så är det inte värt det.

mvh hon med 2 mer eller mindre utdömda hästar som jag kämpat med i 5 år där det pga hästens då okända skada bara blev värre och värre, depression som varat större delen av livet, dålig ekonomi osv men har ändå tagit hem en liten lurvig ponny på foder för att jag älskar att vara i stallet och behöver komma ut och lulla runt på en trygg häst ^_^.
men efter att de 2 somnat in och ponnyn åkt hem så ska jag ha en paus, en paus för att reda ut om jag verkligen vill ha häst och vad jag vill få ut av en kommande. en paus för att återhämta mig ekonomiskt och för en gångs skull vara fri från hästarnas rutiner och kunna göra vad jag än vill.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 517
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 454
Senast: Spike
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 465
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp