Hur ska jag göra?

L

linabergmer

Det är en som ska "köpa" min häst på fredag, men ska inte få hästen förän efter nyår. Jag vill då ha en handpenning på 3000:-, köpesumman är 23000:-. Men mamman till dottern tycker att vi ska skriva kontraktet på fredag men att dom ska betala dom 3000:- när vi kör ner hästen till dom. Dom får inte ut sina 20000:- förän om ca 2 månader. Då ska dom betala resten. Hur ska jag göra?
 
Skriv kontrakt och kräv handpennig annars så kan du bli lurad ändå....
 
Om båda parter är seriösa i sin vilja att fullfölja affären, kan man göra så här:

Kontraktet skrivs på fredag, och då erläggs också en del av handpenningen, t ex 500-1000:-. Iom detta är du som säljare mer låst till affären, samt att du har en liten kompensation, i det fall köparen hoppar av. Kontrakt är kontrakt, men i praktiken fungerar dom inte alltid som tänkt.

När du "levererar" hästen, erläggs resterande del av handpenningen.
Slutligen erläggs resterande del av köpesumman, när ni så avtalat.

Var extremt noga med att allt i kontraktet är ifyllt och att allt juridiskt finns med! T ex äganderättsförbehåll, vad som händer om köparen inte betalar i tid (räntor etc) osv.
Kom också ihåg att du har det fulla ansvaret för hästen, tills du lastat av den hos köparen (eller var dom bestämt).
Hur gör ni med vet-kontroll? Vad händer om hästen skadar sig under den här tiden?

Se mitt inlägg som en hjälp på vägen. Här finns dom som kan dom juridiska gångarna bättre än jag.

LIA
 
Tack så hemskt mycket!
Jag vet det är lite lurigt det där, om man kan bli lurad o så....
 
Kom ihåg att skriva:

Hästen är säljarens ägendom tills dess den är till fullo betald!

Annars FÅR du INTE hämta tillbaka hästen om de inte betalar (det är väl det som LIA menar med äganderättsförbehåll).
 
Ja, lurad kan man bli. :mad:

Vanligare är nog ändå, att det kör ihop sig på något sätt, så att säljare-köpare hamnar på olika spår, så att säga. Ingen som lurar den andra, men där den ena parten kan förlora en hel del ändå. Var därför MYCKET noga med det du gör!

Frågor som skall med ja besvaras! (Förlåt om jag tar i ;) )!

1 Tänker du använda ett "godkänt" kontrakt? Om inte, är du ute och cyklar!
2 Tänker du se till så att ALLT i kontraktet blir ordentligt ifyllt?
3 Skriver du in ALLT som har med dom ekonomiska överenskommelserna att göra?
4 Skriver du in ALLT ni kommer överens om och som inte redan står i kontraktet?
5 Har du nummer till FAST telefon hos köparen? Alt VET du var dom bor? Alt du känner dom sedan tidigare? Är lite nojig här, kanske?
6 Har du gjort klart med köparen betr alla extra villkor, och att dessa kommer med i kontraktet?

+ Det jag skrev i förra inlägget.
+ Säkert mycket mer.

ÄR jag nojig? Ja kanske, men bättre ett helt blad med text som blir onödigt, än en enda mening som fattas. Och som skulle varit med!

Maila alfa460, så får du mer exakt, juridisk information!

LIA
 
Hejsan!
Nej, jag tycker inte du e nojig, bara bra att man får tips:)
Det är svårt ändå att veta hur man ska göra. Hur lång tid brukar köparen få på sej att betala hästen?
 
Vet inte om det finns några riktlinjer. Det är nog mest en fråga om hur länge du vill/kan vara utan pengarna, och hur trygg du känner dig med att ligga ute med dom.

Om köparen "får loss" 20.000:- om 2 månader, är det en öppen fråga, om du skall låna ut pengarna åt dom under den tiden, eller om någon annan skall göra det. Det finns ju banker och släktingar!

Är det OK för dig, är väl inte 2 månader så stort problem. MEN, det är min tanke och absolut inget jag kan bygga under. Har du kollat med alfa460?

LIA
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
9 219
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 165
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 033
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp