hur ska jag göra?

Sv: hur ska jag göra?

Mallju skrev:
dom är 7 och 12 år
då är de tillräckligt gamla för att ha blivit utsatta för smittor och därmed blivit immuna, de kommer inte att bli sjuka om valpen bär på något..

jag fick hem min valp i januari, gammelhunden är 11, och träffar inte mängder med hundar men är inte heller isolerad..

när i princip ALLA valpar de senaste 10 åren blivit vaccinerade så är virusen mer sällsynta idag, och har dina äldre hundar varit vaccinerade så har de både fått skydd från vaccination och byggt upp en immunitet mot sjukdomarna, för de har ju iallafall fått 3-4 vaccinationer under hela livet, eller hur?

men rekommendationerna nu är
Kennelhosta & Parvo: varje eller vartannat år
Valpsjuka: varannat eller vart tredje år
Smittsam hepatit(leversjukdomen): var tredje år

normal är att man vaccar valpen för Valpsjuka & Parvo vid 8v, 12v & 1 år
sedan gör man det varannat år
man kan lägga till smittsam hepatit där (finns kombivaccin) på samma intervall..
Kennelhostan kan man då antingen ta vartannat år (finns också i kombispruta, 4 vaccin i 1 coctail så att säga) eller så tar man den som kombi när man vaccar för det andra plus en spruta emellan..

rekommendationerna är dock valp+parvo vartannat år efter grundvaccinationen..
ska man ställa bör man ha smittsam hepatit vartannat åt och kennelhosta varje år..


Grattis till nytillskottet förresten! :D det är så härligt med kiss i sängen, bajs på mattan (som man givetvis trampar i på den sömninga vägen till morgontoalettbesöket), kliande tänder, rymningsförsök, trasiga kläder och skor.. men.. det är det värt :love:


min vaccinationsfrågetråd :p
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=940004
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur ska jag göra?

Intressant att Sveriges största hundorganisation SKK, vars ordförande är veterinär, anser att det räcker med vart 4:e år för att få delta i deras aktiviteter, likaså BK.
Dom har alltså fel?

Nä, för det gäller bara valpsprutan. Parvo måste man inte ha.
 
Sv: hur ska jag göra?

Tycker hela ditt inlägg visar att det inte behövs spruta. För vad ska TS göra när det gått 4 år då tycker du?

Och visst spelar det ingen roll vad min veterinär tycker, jag bara skrev det ändå. Men är inte min veterinär som säger vartannat år på parvo.
Men du skriver också att det antagligen håller längre än 4 år, antar det också har föga betydelse i så fall eftersom det är vad du tror.

Tycker du för övrigt har tråkig attityd här på buke. Du skriver så gott som jämt väldigt otrevligt.

Vad? Har jag tråkig attityd? :crazy: Du får gärna skriva vad/var jag skrivit otrevligt för jag tycker då inte jag har sämre attityd än t ex du själv. Vad har jag gjort dig för övrigt?

Bara för att man inte klappar folk på ryggen jämt så har man tråkig attityd? :crazy:
Jag ger mig oftast inte ens in i hetsiga debatter för det har jag alldeles för lite tid för :cool: så du får gärna komma med lite konkreta inlägg där jag enligt dig varit otrevlig.
Det står dig dessutom helt fritt att sätta mig på ignore om det är så att jag stör dig så enormt... (konstigt att du aldrig sagt det tidigare och ingen annan har heller påpekat det för mig). Tycker inte mitt svar till dig ovan var särskilt otrevligt men vissa är ju känsliga...

Ja, jag tycker inte att TS föräldrar ska vaccinera sina hundar innan TS får hem sin valp, helt onödigt. Hon skrev ju själv att valpen kommer om en vecka och även om föräldrarnas hundar vaccinerades idag så tar det ju minst 2 veckor innan fullständigt skydd fås av just den sprutan.

Har de blivit kontinuerligt vaccinerade sedan de var unga så är det troligt att de är immuna längre än intervallerna, det är inget jag hittar på utan det finns det studier om (men jag har ingen källa att komma med just nu) så det är inget som jag "bara tror".

Men det var bra att veta vad du tycker om mig i alla fall så slipper jag gå i diskussion med dig igen.
 
Sv: hur ska jag göra?

Zoya har väl knappast varit otrevlig i tråden så personligt tyckande kan ni ju hålla utanför. :idea:

Nej det har ju inte jag heller tyckt att jag varit :crazy: och jag har vad jag vet inget otalt med Grana, visste inte att hon ogillade mig så mycket.... :confused: men nu vet jag det också...:cool:
 
Sv: hur ska jag göra?

Men det tycker jag även i denna tråden. Varför använder man tex sånna här :crazy: i en vanlig diskussion? Jo, för visa att man tycker personen är crasy.

Och när jag ändå håller på. Blir också förvånad att man kan skriva olika saker i olika trådar. Man ska enligt Zoya i denna tråden gå efter vad tillverkaren säger och själv så vaccinerar hon vart 3dje år skriver hon i annan tråd.
Varför göra sånna här :crazy: när man säger olika saker och faktiskt tom gör som min vet rekomenderar (vilket jag bara ville skriva för säga hur han tycker). Men det gällde nog inte i denna tråden, utan här ska man följa andra regler.

Denna smiley :crazy: använder jag INTE för att jag skulle tycka att den jag pratar med är "crazy", är det verkligen så du uppfattar den??
Jag använder den för att visa att man känner sig lite konfundersam t ex.

Detta är ju helt OT men jag trodde smileysarna skulle spegla hur man SJÄLV känner sig - inte hur man anser att den man pratar med ÄR....

Om jag använder denna :love: så menar jag ju knappast att du är kär i någon utan att jag själv är det...

Ja, se vad fel det kan bli :cool: (och nej jag tror inte att du har solbrillor heller...)
 
Sv: hur ska jag göra?

*kl*

När man nu ändå skriker om vaccinationer så tycker iaf jag att det är jä*ligt märkligt att man i Sverige inte har krav för rabiesvaccination åtminstone om man ska ställa, gå kurser etc) med tanke på den mängd smuggelhundar etc som faktiskt finns här och hela tiden kommer in i landet.

I t ex Finland måste hundarna vara rabiesvacc. för att få komma in på bl.a ett utställningsområde.
 
Sv: hur ska jag göra?

en fråga till. kan man vaccinera valpen mot rabies när den är 12 veckor? för jag vill ha kunna med den utomlands vid senare tillfellen samt vad kostar de sammanlagt och hur lång tid tar de innan man får ta med den ?
 
Sv: hur ska jag göra?

Valpen måste vara minst 3 månader gammal när man vaccinerar mot rabies, man rekommenderar också att man låter dte gå ca 2 veckor mellan rabiesvacc. och vacc. mot valpsjuka/parvo etc.

Man brukar rekommendera att ge två rabiessprutor med en månads mellanrum (även om det för många, bl.a alla mina, räckt med bara en spruta) och sen måste man vänta minst 120 dagar efter sista vacc. innan man tar ett blodprov för att se om hunden fått titrar (skydd) mot rabies.
Om hunden klarar blodprovet så skriver vet. ut ett pass med all info.

För mig (hos min vet) kostade det ca 400 kr för rabiesspruta och 1000 kr för blodprov + analys och ca 300 kr för ett pass.

Så det tar runt ett halvår innan du kan resa med din valp.
 
Sv: hur ska jag göra?

I sverige vill vi inte att hundar skall rabiesvaccineras i onödan, tidigare fick man bara vaccinera hundar som skulle föras ut ur landet. Vaccination förstör möjligheterna att serologiskt avgöra om en hund är smittad.
Finnland är inte rabiesfritt på samma nivå som sverige, norge o storbrittanien, det är därför vi har vaccinationskrav från finland.
PL
 
Sv: hur ska jag göra?

Jo, jag vet detta men med tanke på alla smuggelhundar, utländska hundar etc som kommer in så... och dessutom kommer ju Sverige slopa titerprovet från och med 2010 så då känns ju iaf det argumentet inte särskilt hållbart...
 
Sv: hur ska jag göra?

Ja möjligheten att kunna testa smittspridning är ett starkt argument mot massvaccinering i många sammanhang.
När det tex gäller blåtunga har man skarpa gränser var det skall vaccineras o testar utanför dessa områden.
PL
 
Sv: hur ska jag göra?

*kl*

När man nu ändå skriker om vaccinationer så tycker iaf jag att det är jä*ligt märkligt att man i Sverige inte har krav för rabiesvaccination åtminstone om man ska ställa, gå kurser etc) med tanke på den mängd smuggelhundar etc som faktiskt finns här och hela tiden kommer in i landet.

I t ex Finland måste hundarna vara rabiesvacc. för att få komma in på bl.a ett utställningsområde.

Då är du även medveten om att finlands regler för rabiesvacc är andra än våra. Enligt min finska vet så behöver de bara ha en spruta och det tas inget blodprov på att de bör på rätt antal antikroppar som vi gör här i sverige. Så de ger hunden en spruta och sen är det fritt fram att åka runt i världen. Finnarna behöver inte heller avmaska mot dvärgbandmask fast de inte har det i landet.

Själv är jag lite sur på jordbruksverket att ett 4 veckors intyg endast gäller till danmark och inte inom hela EU. Känns så dumt att behöva maska hunden extra gånger om man är i Tyskland och sen i danmark inom samma 4v period. Det är ju mot samma mask man maskar och med samma medel.....
 
Sv: hur ska jag göra?

Sveriges övergångsregler försvinner väl snart?
Minns inte datumet.

Va? Var kan man läsa om det?

Vill ha kvar avmaskningen för jag vill inte få in dvärgbandmask i landet MEN vill inte behöva avmaska extra gånger inom samma period. Har jag otur så blir det 3 gånger på 4v :crazy:
 
Sv: hur ska jag göra?

Jösses vad du överreagerar. Jag kan väl tycka du har en tråkig attityd fast du inte gjort mig något.
Och ja, jag tycker du har det ganska ofta. Inte mot mig, men du svarar spydigt till andra och tycker att bara för de inte vet vissa saker fast de har hund, så är de dåliga eller har dålig kunskap. Man kan ju vara en bra hundägare fast man inte kan allt om hund.
Sen självklart finns det de som inte ska ha hund, men tycker du nervärderar folk här ofta på sättet de har hund.
Har ofta tänkt att varför svarar du si eller så ... Men för det måste jag ju inte dra upp det här, jag kan ju fundera för mig själv. Jag måste inte skriva/prata om allt.
.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
363
Senast: movi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 583
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
856
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 144
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp