Folk som vill uppfostra ens hundar?

Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa, då ändrade hon sig och sa hundar ska inte hoppa varpå jag svarar mina får hoppa dom är så små och då säger hon små hundar ska också uppfostras och dom får inte hoppa.
Jag bara gick då jag inte orkar diskutera med folk men är lite småchockad över hennes kommentarer.
Inte har andra med att göra vad ens hund får och inte får göra?
Mina hundar får stå på två ben hur mycket dom vill 😄
Hon är fri att uttrycka sin åsikt. Det är fortfarande bara en åsikt.
 
Ja man är olika jag hade aldrig haft mage att säga något sånt till en annan människa.
Vissa människor känner att de absolut behöver uttrycka sin åsikt så snart de interagerar men en annan varelse. Det är lite som vädret, ibland blir det regn. Ibland råkar man på någon som tycker att just dennes åsikt är allt för viktig för att gå ohörd.
 
Vissa människor känner att de absolut behöver uttrycka sin åsikt så snart de interagerar men en annan varelse. Det är lite som vädret, ibland blir det regn. Ibland råkar man på någon som tycker att just dennes åsikt är allt för viktig för att gå ohörd.
Att prata om väder och vind är ju en helt annan sak än att försöka uppfostra folks djur eller barn.
Den senare kategorin människor ogillar jag starkt.
 
Alla mina hoppar o får hoppa o e i viktklass mellan 15-35 kg o jag brukar bara svara "är de du eller jag som lever med dom?" När någon säger till mej vad MINA hundar får o inte får. Många har åsikter om va mina får göra då jag låter dom kampa med kopplet, leka fysiskt med mej o använda munnen osv men alla får samma svar :)
 
Att prata om väder och vind är ju en helt annan sak än att försöka uppfostra folks djur eller barn.
Den senare kategorin människor ogillar jag starkt.
Jag vet ingen som inte ogillar när andra försöker uppfostra deras barn eller djur, eller när dessa andra har åsikter om hund/ barnuppfostran. Ogilladet verkar inte ändra på "vädret", dvs att somliga människor ändå luftar sådana åsikter i tid och otid.
 
Jag har alltså en hund som vill visa sin glädje över att någon vill vara kompis just med henne genom att hoppa. Högt. Ju gladare hälsning, desto högre hopp. Min mamma, som inte vill/kan låta bli att dra igång henne, har fått både fläskläpp och blåtira.

Det finns ett bra sätt att slippa detta och det är att ignorera henne eller möjligtvis säga något neutralt. Då nosar hon på handen och sen är det bra. En stund senare kan man gulla utan att riskera en explosion.

Lyssnar folk när man förklarar detta? Mycket sällan.
 
Jag har alltså en hund som vill visa sin glädje över att någon vill vara kompis just med henne genom att hoppa. Högt. Ju gladare hälsning, desto högre hopp. Min mamma, som inte vill/kan låta bli att dra igång henne, har fått både fläskläpp och blåtira.

Det finns ett bra sätt att slippa detta och det är att ignorera henne eller möjligtvis säga något neutralt. Då nosar hon på handen och sen är det bra. En stund senare kan man gulla utan att riskera en explosion.

Lyssnar folk när man förklarar detta? Mycket sällan.
Ja gudars vad svårt folk har att förstå att deras beteende skapar reaktioner i hundarna. Kommer man in till oss och säger hej så vill alla hundarna komma fram och nosa/hälsa. Hög energi och bebisröst då så har man 5-6 virvlar av glada tungor som tävlar om att pussas mest, och en av dem klättrar bokstavligen upp i famnen på folk.

Ingen lyssnar när man säger "hälsa lite lugnt så slipper du stormen av kärlek", så vi håller helt enkelt undan några hundar åt gången när det kommer nån.
 
Givetvis får du göra som du vill men i sak håller jag med personen. Det är för mig ingen skillnad baserat på hundens storlek.
Men??
Får inte var och en bestämma över sitt eget?

Det är väl inte din sak att bebstämma vad min hund får göra eller inte. Så länge det inte berör dig har du väl ingen rätt att ha åsikt.

Och nej hundar ska inte hoppa på kreti och pleti. Men DET är väl ändå självklart?
 
Men??
Får inte var och en bestämma över sitt eget?

Det är väl inte din sak att bebstämma vad min hund får göra eller inte. Så länge det inte berör dig har du väl ingen rätt att ha åsikt.

Och nej hundar ska inte hoppa på kreti och pleti. Men DET är väl ändå självklart?

Jag skrev ju exakt så. Att TS givetvis får göra som hon vill :confused:
Att jag aldrig skulle acceptera att min hund hoppar på någon var ju just precis min åsikt.
 
Min förra vovve hoppade upp i folks knän om de satte sig. Du har stigit in i hans domän, du är härmed nedgraderad till sittplats… :rofl: Det är sånt man får acceptera när man hälsar på. Sen var han en riktig tjat-bjäbbis men jag gillar när hundar säger vad de tycker.

Nu när jag lider av hundabstinens får hundar gärna hoppa på mig, pussas, knuffas, vad som helst!!! :love:
 
Min förra vovve hoppade upp i folks knän om de satte sig. Du har stigit in i hans domän, du är härmed nedgraderad till sittplats… :rofl: Det är sånt man får acceptera när man hälsar på. Sen var han en riktig tjat-bjäbbis men jag gillar när hundar säger vad de tycker.

Nu när jag lider av hundabstinens får hundar gärna hoppa på mig, pussas, knuffas, vad som helst!!! :love:
Du skulle älska att träffa min vuxna hane låter de som :D När han får godkänt att hälsa så ska de pussas o gosas tills han e nöjd :love: Han e den enda av mina som kan tänka sej att umgås med andra :rofl:
 
Jag är förövrigt av sorten som inte låter hundarna vara i mina möbler eller ta mat ur folks händer. Jag tränar bort hoppande och valpbitande, och jag tillåter inte hängande i kläder, kalabalik vid ytterdörren, jakt på dammsugaren eller för den delen att hälsa på främmande på något annat vis än att göra det lugnt och sansat.

Vad andra sysslar med hemma hos sig lägger jag mig inte i så länge jag slipper vara en del av sådant.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 805
Senast: ako
·
Övr. Hund University of Lincoln i Storbritannien har just nu en enkät uppe där de bl a vill ta reda på vilka faktorer som spelar in när folk köper...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: Sassy
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 590
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp