hur ska jag göra?

Smurfoff

Trådstartare
får hem min valp om en vecka och vi har två hundar hemma som blev vaccinerade för 3 år sen.. min mamma VÄGRAR vaccinera dom för hon anser att dom är för gamla och att de inte är lönt..

men kan dom smitta valpen med något? är orolig :(
 
Sv: hur ska jag göra?

För gamla för vad? Möter de andra hundar kan de själva bli smittade. Att vaccinera är en jäkla billig försäkring om man jämför med veterinärkostander sen om hunden drar på sig något...

Jag tror att de flesta vaccin håller upp till 4 år, så då borde de väl fortfarande ha ett visst skydd?
 
Sv: hur ska jag göra?

För att tävla/delta i SKK/BK arrangerade aktiviteter räcker det med vart fjärde år.

mvh
 
Sv: hur ska jag göra?

Fast vad skulle de smitta valpen med? Är de sjuka på något sätt?
Inte ens en helt ovaccinerad hund smittar ju "bara sådär" utan de måste ju vara sjuka för att göra det. I Sverige är dessutom parvo och valpsjuka extremt ovanligt just p.g.a att vi ö.h.t vaccinerar.
 
Sv: hur ska jag göra?

dom är friska.. men någon sa att dom kunde bära på de endån.. sen träffar dom inte andra hundar heller förutom på promenader ibland
 
Sv: hur ska jag göra?

dom är friska.. men någon sa att dom kunde bära på de endån.. sen träffar dom inte andra hundar heller förutom på promenader ibland

Denna någon som du pratat med vet nog inte vad den talar om...
De bor i Sverige, de är vaccinerade för 3 år sen och vaccinationerna håller i minst 4 år (antagligen mer) och de umgås dessutom inte med andra hundar = risken är minimal att de skulle vara bärare av något knas så du kan nog vara helt lugn.
 
Sv: hur ska jag göra?

Denna någon som du pratat med vet nog inte vad den talar om...
De bor i Sverige, de är vaccinerade för 3 år sen och vaccinationerna håller i minst 4 år (antagligen mer) och de umgås dessutom inte med andra hundar = risken är minimal att de skulle vara bärare av något knas så du kan nog vara helt lugn.

Och skulle alla tänka så, så kanske valpsjukan blir vanlig igen.
Ska man strunta i sprutan bara för andra vaccinerar.

Själv så tycker min veterinär att 4 år är för lång tid (valpsprutan), han tar vart 3dje år på sina egna. Parvo är vartannat, där gäller inte 4 år.
 
Sv: hur ska jag göra?

Och skulle alla tänka så, så kanske valpsjukan blir vanlig igen.
Ska man strunta i sprutan bara för andra vaccinerar.

Själv så tycker min veterinär att 4 år är för lång tid (valpsprutan). Parvo är vartannat, där gäller inte 4 år.

Tänka hur då? Jag har väl ingenstans skrivit att man ska strunta i att vaccinera? :crazy:

DEt har väl föga betydelse vad just din veterinär eller en veterinär öht tycker om tillverkaren säger något annat. Det borde ändå vara tillverkaren själv som vet vilka intervaller som gäller...

Till TS: Vad jag vet har katter helt andra sjukdomar som de vaccineras mot och det är inga sjukdomar som hundar kan få.
 
Sv: hur ska jag göra?

Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men det är väl större risk att de äldre hundarna blir sjuka eftersom de är ovaccinerade äv att din valp blir sjuk som är vacc.
Är det inte så att vaccinerade djur kan fortfarande bära på smittan utan att själva bli sjuka? Så bara för att de inte är vaccinerade säger det ingenting om att de bär på sjukdomar.
 
Sv: hur ska jag göra?

Tycker hela ditt inlägg visar att det inte behövs spruta. För vad ska TS göra när det gått 4 år då tycker du?

Och visst spelar det ingen roll vad min veterinär tycker, jag bara skrev det ändå. Men är inte min veterinär som säger vartannat år på parvo.
Men du skriver också att det antagligen håller längre än 4 år, antar det också har föga betydelse i så fall eftersom det är vad du tror.

Tycker du för övrigt har tråkig attityd här på buke. Du skriver så gott som jämt väldigt otrevligt.
 
Sv: hur ska jag göra?

jag vill att vi ska vaccinera våra hundar, men min mamma vill inte .. jag har inte råd att betala för 2 hundar till, valpen betalar jag helt själv samt vaccinering. jag vill bara att de inte ska finnas risker att den får valpsjukan osv. den blir ju vaccinerad mot parvo vid 8 veckor
 
Sv: hur ska jag göra?

Tycker du för övrigt har tråkig attityd här på buke. Du skriver så gott som jämt väldigt otrevligt.

Zoya har väl knappast varit otrevlig i tråden så personligt tyckande kan ni ju hålla utanför. :idea:
 
Sv: hur ska jag göra?

nej men många har sagt att man SKA vaccinera dom innan man får hem valpen, att vissa sjukdomar inte "håller" i 4 år
 
Sv: hur ska jag göra?

Men det tycker jag även i denna tråden. Varför använder man tex sånna här :crazy: i en vanlig diskussion? Jo, för visa att man tycker personen är crasy.

Och när jag ändå håller på. Blir också förvånad att man kan skriva olika saker i olika trådar. Man ska enligt Zoya i denna tråden gå efter vad tillverkaren säger och själv så vaccinerar hon vart 3dje år skriver hon i annan tråd.
Varför göra sånna här :crazy: när man säger olika saker och faktiskt tom gör som min vet rekomenderar (vilket jag bara ville skriva för säga hur han tycker). Men det gällde nog inte i denna tråden, utan här ska man följa andra regler.
 
Sv: hur ska jag göra?

nej men många har sagt att man SKA vaccinera dom innan man får hem valpen, att vissa sjukdomar inte "håller" i 4 år

Parvo håller inte i 4 år. Och sen den där leversjukdommen som man automatiskt får vaccin emot när man tar valpsprutan, den vet inte jag hur länge den håller. Men den är vanligare än man tror och förekommer mer än tex valpsjukan.

Hur gamla är din mammas hundar eftersom hon säger de är för gamla?

Nu tror inte jag du behöver vara orolig för din valp, men jag med flera skriver ju nu endast vad som gäller för regler.
 
Sv: hur ska jag göra?

Intressant att Sveriges största hundorganisation SKK, vars ordförande är veterinär, anser att det räcker med vart 4:e år för att få delta i deras aktiviteter, likaså BK.
Dom har alltså fel?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 761
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 240
Senast: AnneB
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 146
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 641
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp