Hur ska jag göra?

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej jag har ingen aning om var jag ska lägga tråden men någon får gärna flytta den. Det är så att jag är fodervärd åt en ponny som är väldigt stark och envis och inte så mycket hanterad. Idag bråkade hon massor. Hon stod ensam i stallet så jag förstår att hon var lite nervös men hon slog med huvudet, vända baken till, försökte smita osv. Ibland är hon supersnäll och ibland slutar det med att jag börjar gråta av frustration. Jag vet inte om jag ska lämna tillbaka henne och köpa en annan mer hanterad häst. Jag kan inte tänka mig att ha en annan häst för hon är min bästa vän. Vad tycker ni? Ska jag ge henne mer tid och arbete för att hon ska få en rättvis chans eller ska jag skaffa en annan häst? Tacksam för svar!

Beror ju helt på hur gammal ponnyn är hur länge du haft den hur erfaren du är vilken hjälp å tid du har att tillgå samt vad ditt mål är?

Hon är sex år gammal och jag har känt henne i några månader. Jag vet inte riktigt vem jag ska fråga om hjälp till tyvärr. Vad för sorts tränare ska man ha ifall det blir så? Jag har mycket tid till henne och mitt mål är att jag ska kunna hantera henne som vilken annan häst som helst. Att hon står still i stallgången och att hon slutar försöka dra iväg med mig och börjar visa mer respekt för människor osv.

Med tanke på dina tidigare trådar tycker jag att du ska byta stall med henne till något stall där ni kan få mer hjälp. Eller ta dit någon som kan hjälpa er på plats. Använd de andra i stallet, se till att ni får draghjälp och uppföningshjälp av andra med hästar i stallet. Alternativt hitta en erfaren medryttare till henne så att ni får hjälp den vägen...

Nu får du tänka att självklart kan hon stå still. Hon är 6 år och inte dum på något sätt. Hantera henne kort i stallgången, se till att alla grejjer finns på plats när du tar in henne. Gör det lätt för henne att göra rätt. Sätt fast henne på bägge sidor så hon inte kan göra så mycket fel. Led henne med träns när ni är ute och går så att du kan ha henne under kontroll. Lär henne framåt signal och stopp. Utan att dra i henne när hon gör rätt. Låt henne gå med sitt huvud fritt- rensa det som gått fel utan fokusera på vad som gör rätt från och med idag :)

Hej jag har ingen aning om var jag ska lägga tråden men någon får gärna flytta den. Det är så att jag är fodervärd åt en ponny som är väldigt stark och envis och inte så mycket hanterad. Idag bråkade hon massor. Hon stod ensam i stallet så jag förstår att hon var lite nervös men hon slog med huvudet, vända baken till, försökte smita osv. Ibland är hon supersnäll och ibland slutar det med att jag börjar gråta av frustration. Jag vet inte om jag ska lämna tillbaka henne och köpa en annan mer hanterad häst. Jag kan inte tänka mig att ha en annan häst för hon är min bästa vän. Vad tycker ni? Ska jag ge henne mer tid och arbete för att hon ska få en rättvis chans eller ska jag skaffa en annan häst? Tacksam för svar!

Hej!

Efter att ha läst dina andra trådar så tycker jag faktiskt att du ska lämna tillbaka denna ponnyn eller fjordingen och skaffa en annan foderponny, helst en snäll äldre läromästare. Du verkar väldigt oerfaren och då tycker jag absolut inte att en fjording är "rätt" häst. Dom kan självklart vara snälla och duktiga men du skrev i en annan tråd att den är 6 år och riden kanske 10 gr dvs ingen häst som jag anser vara inriden eller lämplig för en ung oerfaren tjej!
Om du inte kan, hur ska du då kunna lära en oerfaren häst? Spec eftersom du inte verkar ha någon som kan/vill hjälpa dig. Är dina föräldrar inte intresserade så är det ännu svårare att själv hitta rätt hjälp om man inte är så gammal. Lämna tillbaka fjordingen och hitta en äldre läromästare så ska du se att du både lär dig och har roligt på vägen med din foderponny, det kommer fler hästar och ponny som du kan rida in i framtiden när du själv har kunskapen och vet hur och vad du ska göra :-)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 195
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 570
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 034
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka