Hur ska jag göra?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Trinity
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 409
T

Trinity

Jag har nyligen köpt en islandshäst som går tillsammans med mitt halvblods sto...Allt går fint men jag är lite fundersam när det gäller sommarbetet. Isisen är nämligen väldigt lättfödd och måste ha ganska magert bete men hur ska jag göra med mitt halvblod? Är jag elak om jag inte låter henne äta långt frodigt gräs? Vi ska nämligen slå gräset så at det inte blir för mkt för isisen, men hagen har en skogsparti som dom går i oxå, så dom kan ju gnaga på grenar och sånt, men räcker det som sommar bete till "långbeningen";) ? Jag hade visserligen tänk att stödfodra henne med kraftfoder eftersom jag ska rida henne men som sagt, är jag elak om hon inte får äta det frodiga, höga gräset??:confused:

Sv: Hur ska jag göra?

Du hade ju nyss köpt isisen så hur vet du att den är lättfödd? Har du kontaterat det själv eller har någon sagt det och du köper det rätt av?.

Bara för att det är mycket och högt gräs innebär ju inte att det för den skull är ett kraftigt gräs. Varför inte prova först och se. De lär ju inte må bra av att äta sly och grenar och pyttelite gräs heller.

Förstår inte riktigt detta med lättfödda islandshästar. Om de vore så lättfödda så vore de omöjligt för dem att äta det kraftfulla grovfoder som de har på island. Och då borde de inte gå ner i vikt och ändra om sin kropp när de helt plötligt får extra protein i sig heller.

Förra ägaren sa det och jag tror henne då hon haft honom sen föl. Jag vågar inte släppa honom på högt gräs eftersom jag inte vill riskera fång. Men jag undrade om jag kan släppa mitt halvblod på magert bete (inte jätte "magert") när dom har grenar att tugga på och om jag stödfodrar henne med kraftfoder?

Det är det nya gräset som har mest näring i sig, det långa förvuxna gräset har lägre värden. En häst som går på kort gräs blir fetare bara hagen är tillräckligt stor. Magert bete är ett förvuxet bete efter 1:a juli.

Trinity skrev:
Förra ägaren sa det och jag tror henne då hon haft honom sen föl. Jag vågar inte släppa honom på högt gräs eftersom jag inte vill riskera fång. Men jag undrade om jag kan släppa mitt halvblod på magert bete (inte jätte "magert") när dom har grenar att tugga på och om jag stödfodrar henne med kraftfoder?

Förvuxen högt gräs är inte så näringsrikt men därmot stärkelerikt då stärkelsen följer med mot toppen av grässtråt, det är det korta nya gräset som är kraftigt, proteinrikt, men än så länge så finns det inte ett endaste bevis för att protein ger fång, det är så mycket mer som spelar in.
Fångrisken är lika stor om hästen bara får gå på skog och käka kottar och grenar för det kommer slå tarmbakterierna ur balans och så fort du tar in hästen för vintern igen och fodrar på så kan fången komma som ett brev på posten.

Bara för att nån haft en häst hela sitt liv betyder ju inte att den vågat prova sig fram till bästa resultat. Många verkar inte ha tagit reda på hur det kommer sig att islandfödda isisar kan hålla sig så fina på bara hö på island , när inte våra här i sverige kan det utan här blir de feta?

Nä jag förstår inte varför du är rädd, tycker gott du kan släppa ut dina hästar efter ett bra tillvänjande i sommarhagen.

sissu skrev:
Många verkar inte ha tagit reda på hur det kommer sig att islandfödda isisar kan hålla sig så fina på bara hö på island , när inte våra här i sverige kan det utan här blir de feta?

Det är nog en komplex fråga. Höet på Island innehåller oftast STORA mängder näring; det är inte ovanligt med smb rp på över 100. Detta borde då innebära att de får i sig rätt mycket näring - eller att de blir mätta fortare och inte äter lika mycket ... Till det kan man lägga stora arealer att röra sig på för de som inte står på stall.

För hästar i Sverige så är det oftare begränsad rörelsefrihet, och frågan är om alla är rent feta eller "bara" felnärda. Dessutom ges det gärna kraftfoder i Sverige, trots att islandshästarna är extremt goda grovfoderomvandlare och högst troligt mår bättre på enbart ett bra hö.

Fång skulle jag inte bara oroa mig för på sommaren.

ang skrev:
För hästar i Sverige så är det oftare begränsad rörelsefrihet, och frågan är om alla är rent feta eller "bara" felnärda

Just detta tycker jag är mycket intressant, tyvärr har jag oftare träffat "felnärdsfeta" istället för näringsfeta och det är så synd. Men detta gäller inte bara islandhästar utan syns även tydligt bland andra raser också.

Och som du skriver fången finns när som helst året om.

Trinity skrev:
Jag tycker du tänker helrätt när du inte tänker släppa islänningen på bete 24 h/dygn! Jag har hittills aldrig haft en (vuxen) islänning som inte blir för fet på sånt. Min mycket svårfödda islandshäst höll sig i fint hull med ca 8-10 timmar bete per dygn (inne på nätterna pga eksem), men alla andra jag haft har blivit för feta och två av dem har fått fångkänning (en fick det trots mycket begränsad mängd bete och stödfodring med hö, kanske kan det i detta fall ha berott på att hon ätit någon växt som hon inte tålde som gav samma reaktion).

Jag tycker inte det är någon fara med att låta halvblodet gå på kompletterande foder under sommaren (både hö och kraftfoder kan nog behövas). Men det är klart att det är bra om den kan äta så mycket gräs som möjligt (både ekonomiskt och för att det är bra för dem). Kanske kan du vänja hästarna vid att långbeningen får gå ut i en egen beteshage några timmar per dygn?

Det beror ju alldeles på hur betet ser ut. Min isis gick med ett hb en sommar när båda skulle banta av olika anledningar (spatt, eksem och fång). 4 timmar per dygn gick dom på bete, det räckte. Fick visst lite hö på natten.
Förra året gick samme isis 24/7 på bete i en annan hage och höll vikten. Fick dessutom lite kraft.
Så det går inte att generalisera, man måste se hur dom blir av betet.

Korven skrev:
Det beror ju alldeles på hur betet ser ut. Min isis gick med ett hb en sommar när båda skulle banta av olika anledningar (spatt, eksem och fång). 4 timmar per dygn gick dom på bete, det räckte. Fick visst lite hö på natten.
Förra året gick samme isis 24/7 på bete i en annan hage och höll vikten. Fick dessutom lite kraft.
Så det går inte att generalisera, man måste se hur dom blir av betet.
Självklart!
Men ett bete som håller vikten för en islänning utan problem är dock normalt sett ett väldigt magert bete. Så det handlar ju om att ha koll på betet framförallt.

Våra islandshästar+ shettisar gick för 2 år sedan på mycket magert bete. Folk runt omkring måste ha trott att vi svalt våra hästar, men dom var perfekta i hullet, lite sommarfeta men inte alls farligt! Förra sommaren fick vi ett toppen bete och ja, alla kan väl gissa hur hästarna såg ut? Jag har fortfarande inte fått ner min häst i vikt. Kan säga att han var i okej hull tills han fick stå i 1 vecka när jag åkte bort, pofff så hade jag en tunna när jag kom hem!

Så jag tycker att det är klokt att stödfodra halvblodet och släppa isisen på magert bete!

_moa_ skrev:
Våra islandshästar+ shettisar gick för 2 år sedan på mycket magert bete. Folk runt omkring måste ha trott att vi svalt våra hästar, men dom var perfekta i hullet, lite sommarfeta men inte alls farligt!
Det där känner man ju igen. :crazy: Min mor äger den hästen som fick fångkänning sitt första år i Sverige. Och därför är hon väldigt restriktiv med bete. Men på senare år har han (plus kompisarna) livnärt sig helt på gräs på sommaren. Via magra beten eller genom att hon helt enkelt slår gräset och fodrar med det några gånger per dygn. Och jösses vad många grannar som "tycker synd" om hästarna för att de inte får gå i meterhögt gräs. "Kolla på hästarna!!" säger morsan då. De är i bra hull, till och med lite överhull trots sin begränsade mängd mat.

sissu skrev:
Många verkar inte ha tagit reda på hur det kommer sig att islandfödda isisar kan hålla sig så fina på bara hö på island , när inte våra här i sverige kan det utan här blir de feta?

hmmm!!!! Du/Ni har nog inte sett så många hästar på Island eller??

Det flesta hästar blir smällfeta under sommaren för att sen magra av under hösten just för att islänningar brukar inte börja stödfodra för än i november/desember. Hästarna på stall får nog mindre mat än de flesta här i sverige och då blir de ju smala och fina men det finns även smällfeta hästar under vintern oavsett om dom står på stall eller inte.

Björk skrev:
Det där känner man ju igen. :crazy: Min mor äger den hästen som fick fångkänning sitt första år i Sverige. Och därför är hon väldigt restriktiv med bete. Men på senare år har han (plus kompisarna) livnärt sig helt på gräs på sommaren. Via magra beten eller genom att hon helt enkelt slår gräset och fodrar med det några gånger per dygn. Och jösses vad många grannar som "tycker synd" om hästarna för att de inte får gå i meterhögt gräs. "Kolla på hästarna!!" säger morsan då. De är i bra hull, till och med lite överhull trots sin begränsade mängd mat.

Ja, men folk fattar väl inte bättre*suck* undrar vad dom säger när min shettis inte kommer få gå på bete alls i sommar:devil:
Min plan för i år är att släppa dom så fort gräset börjar växa så dom håller det kort större delen av sommaren och så ska dom inte få någon vila alls:devil: . Så får vi hoppas att det funkar:D

Du har inte funderat på att låta islänningen ha "munkorg" en del av dygnet? funderar på att testa det med min ponny i sommar.

greenguard munkorg :bow: du vill INTE att din islandshäst ska bli en tunna, risken för kotledsinflammation ökar avsevärt om hästen får äta sig smällfet.. jag har vart med om det med en bekants unghäst :cry:

Stripbeta hagen med långbeningen innan Islänningen släpps ut på betet.
Två mellanväggar till staket som växelvis flyttas ut och långbeningen som betar ner mellan dessa väggar några timmar/dygn.
Och så får du väl se till att rida ordentligt på Islänningen.

Liknande trådar

Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9... 2
Svar
23
· Visningar
4 886
Senast: Eliin98
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 932
Senast: Trix
·
Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 258
Senast: Korven
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka