Hur ska jag hålla honom?

K

Kaka

Hej!
Jag sköter två shettisar. En av dem är väldigt jobbig att leda ut i naturen då han drar sig till gräset hela tiden. jag har försökt att linda grimskaftet ett varv runt mulen, men när han kastar sig åt sidan så hjälper inte detta. Är det någon som har ett bra tips?

/ Kaka
 
Vänd och gå åt andra hållet. Det är mycket lättare att få upp huvudet om man böjer åt sidan. Sen så lär sig hästen snabbt att om han kör ner huvudet så tar det så väldigt lång tid att komma från punkt A till punkt B.
 
prova ha träns på honom när du är ute och går eller sätt hingstkedja...
 
Som en redan skrivit,ta på träns, och ännu bättre kanske du har en tömkörningsgjord eller en sele?Iså fall kan du sätta på vanliga tränstyglar och knäppa dessa igenom tömringarna.På så vis ta det emot när han drar ner huvudet.Givetvis blir det lite prylar på honom i början men han lär sig snart att han inte ska äta så fort han tycker på.Lägg gärna till lite nh träning när ni promenerar så lär han sig snart att det är du och inte han som avgör vad som skall göras.
smirk.png
 
Senast ändrad av en moderator:
På min shettis hjälper det verkligen inte att ha tränspå. Effekten ärlika med noll. Jag brukar få hålla honom i grimman när vi går över mycket gräsbevuxna ställen, då går han snällt.
Annars som Dunsockan sa, dra åt sidan istället för rakt fram, mycket mer effektivt.
 
Okej. Tack för alla tips! Jag ska prova och se vad som funkar bäst.

/Kaka
bow.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Håll grimskaftet i båda händerna, stadigt och på en längd som är så lång att hästen inte kan komma längre än 20 cm från marken eller så. Så varje gång hästen drar ned huvudet så håller du kvar hårt i grimskaftet och hästen kommer gå in i sig själv så att säga. Den kommer försöka igen några gånger men när den märker att det inte går så kommer den att finna sig i det.
Ponnyn ska följa längden på grimskaftet och får rätta sig efter det. Du ska inte hålla grimskaftet spänt utan det ska hänga slakt, det tar bara i när hästen själv rycker i det för att komma till gräset.

Sen får du vara konskvent med att man inte får äta förrän du säger till.

Vanliga ledövningar och ledarskapsträning kommer säkert även hjälpa.

Sedan undrar jag om din shettis får nog med mat? Hetsätning är vanligt på hästar som inte får nog med mat att tugga på. Givetvis är ju gräs gott också.
smirk.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jo, nog får han väl ordentligt med mat. Men han gillar ju gräs men har anlag för fång. Han måste stå i en lite mindre "inhängnad" för att inte kunna äta gräs..
låter lite grymt kanske. Men så är fallet.

Kaka :bow:
 
Håll nära huvudet på honom så han inte får någon längd på grimskaftet det är då det är svårt att hålla dem.
Man kan även prova att "ruska" grimskaftet istället för att bara segdra.
 
hehe kan se framför mig en liten envis häst*ler*
Tja ha träns på när du är ute och går och gå mitt på vägen=)
 
tyvärr fungerar det där med att bara ha grimmsakftet 20 cm på den ena hästen. Men jag vet inte vad jag ska göra med den andra :|
Någon som har något annat förslag? Han kan verkligen alla knep.

Kaka :bow:
 
sätt kedjegrimskaft under hakan igenom grimman, det brukar fungera bra.

:banana: :banana: :banana: :banana:
 
Det kanske vore på sin plats med ledarskapsövningar, så kallad natural horsemanship, NH. Det bästa är att låna en bok på biblioteket, jag förstod inte de viktiga nyanserna genom att läsa och fråga här på buke. En repgrimma, som de ofta använder i samband med NH är skarpare än en vanlig. Det finns beskrivningar på internet hur de ska knytas.
 
Vet hur det känns, min shettis försökte göra så med mig med precis när jag köpt honom,men jag tog kedjegrimsakft på honom. :)...nu gör han det inte med mig, men väl med folk han inte känner :angel:

Antingen träns + kedja eller grimma + kedja....fast träns är bättre iallafall på min pöjk.

Lycka till med buset :D
 
Är det här en standad fras från dej eller :confused:
Har sett det på flera ställen.

""natural horsemanship, NH. Det bästa är att låna en bok på biblioteket, jag förstod inte de viktiga nyanserna genom att läsa och fråga här på buke.""

Det kanske inte alla som vill hålla på med natural horsemanship.


vh Blåvinge :banana:
 
Det är inte alls en standardfras, det råkade bara passa på två ställen samtidigt. Jag menar inte alls att alla ska hålla på med NH fullt ut. Själv så plockar jag vissa bitar, jag skulle inte påstå att jag sysslar med NH, men jag har haft nytta av att titta i böcker i ämnet. Jag är emot extremer så som att lägga hästen ner osv. Att stampa i marken är däremot mycket användbart i den dagliga hanteringen. Det är bra för alla som sysslar med hästar att känna till lite om hästars kroppsspråk, Det är ju det sättet som hästar kommunicerar på.

(I fortsättningen undanber jag mej dryga påhopp och kommentarer. Relevanta diskutioner är välkomna.)

/Susanne
 
Förstår hur du har det.
Jag har nyligen tagit en foderponny, en shettis, som är likadan.
Faktum är att hon är så stark att jag har svårt att göra annat än att hänga med.
Jag har sen tidigare en mini, också helt grästokig och får garanterat inte för lite foder.
Med henne har jag hållt emot med grimskaftet och sagt ett bestämmt nej.
Visst ser jag att hon går och kikar på gräset och smygsänker huvudet för att om hon får möjlighet snappa åt sig ett grässtrå. :smirk:
Men det är bara att harkla lite så åker huvudet upp. Jätteskönt! :)
Visst märker jag att hon passar på att vara gräsmonster när andra håller i henne, men iaf.
Men det blir nog inte lika lätt med den större, hon helt enkelt plöjer iväg med mig på släp. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 657
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp