Bukefalos 28 år!

Hur ska jag lära mig att vara mer social?

Havsluft

Trådstartare
Var på en stor fest igår, 150 pers kanske. Det var sambons jobb och ett annat företag.

Hög musik (hör redan dåligt i sällskap runt ett bord) kände ingen mer än min sambo.

Jag körde, alltså var jag nykter. Alla andra var fulla.

Sen är jag arbetslös och det är ju den frågan som är standard när man börjar prata med någon. Ridå direkt.

Jag vill inte alltid bli den tysta tråkiga... Vilket jag kanske är men jag vill inte uppfattas så. Hur ska jag göra för att driva mig själv till att bli mer social? Det hade ju varit ett ypperligt tillfälle att "skaffa" ett nytt jobb tex men jag känner mig ensam och stel vid såna här grejer...
 
Sv: Hur ska jag lära mig att vara mer social?

Menar du att när du säger att du är arbetslös att det inte finns någonting mer att prata om? Där är det väl annars bara att fortsätta prata. Ifall någon frågar vad man själv gör, så säger man som det är. "Du, jag är faktiskt arbetslös just nu, men jag letar efter ett sånt här jobb." och så tar man tillfället i akt att fiska lite bland sina kontakter. För din sambos kollegor och deras vänner räknas ju som dina kontakter.

Ifall du inte vill skylta med att du är arbetslös, så kan du säga någonting i stil med att du trycker att det är så tråkigt att snacka jobb på fritiden, men att du på din fritid har egen häst som du rider och tävlar (om du nu gör det), att du försöker lära dig måla akvarell eller vad du nu gör på fritiden.

Många gånger frågar man ju bara vad den andra personen sysslar med bara för att påbörja en konversation. Det är ju inte nödvändigtvis så att man vill veta vad personen faktiskt jobba med, utan man vill ha ett samtalsämne. Jag kan många gånger istället för att fråga vad folk jobbar med så fråga vad de sysslar med på fritiden. Är jag intresserad av en människa säger det betydligt mer om människan än vad yrkesrollen gör.
 
Sv: Hur ska jag lära mig att vara mer social?

Till en början kan jag trösta dig med att du hade de sämsta av förutsättningar på den festen. Svårt att höra konversationen, inte känna någon och att vara den enda nyktra skulle göra de flesta rätt osociala.

Mitt bästa mingeltips är att vara så sjukt rak på sak som det bara går. Säg som det är att du inte känner någon och att det är så himla jobbigt med pinsam tystnad eftersom ingen har något att säga. De flesta känner igen sig och så kan man prata om det. Sedan får man fortsätta att tvinga sig själv att fortsätta prata trots att man bara vill springa och gömma sig i ett hörn. Tänk att varje extra mening du får ur dig på en fest är en vinst och varje fest är ett övningstillfälle. Tillslut kommer det att kännas enklare att gå på såna tillställningar. Ibland kan det underlätta att gå in i rollen som (det här låter som ett hemmafrutips från patriarkatet men det funkar) sambo till XX och liksom vara en representant för din partner hela kvällen.

Vad jobbar du med-frågan tror jag att du löser bäst genom att ha ett standardsvar, kanske nåt i stil med "jag letar jobb inom yy-branschen" så kanske du till och med får napp :idea:
 
Sv: Hur ska jag lära mig att vara mer social?

Vad jobbar du med-frågan tror jag att du löser bäst genom att ha ett standardsvar, kanske nåt i stil med "jag letar jobb inom yy-branschen" så kanske du till och med får napp :idea:
Exakt det gjorde jag i min gröna ungdom på en firmafest där jag var chaufför och det ledde till massor av jobb i förlängningen, inte långvariga men inhopp på firma efter firma som nån slags "enmanspool" då jag aldrig varit rädd för att ta vaf. som helst. När jag sen startade firman så hade jag ju redan en stor bekantskapskrets genom alla småjobb och hade direkt jobb upp över öronen i dom mest skilda brancher, eller vad sägs om att ena dagen dykbesikta en sjövattenledning, nästa dag laga en bagerimaskin, för att sen resten av veckan serva hyreshustvättmaskiner och avsluta veckan med att putsa en källarvägg som jag sen målade på måndagen. :)

Fester är lysande som "skaffa-jobb-minglande" och det är bara att snacka på, ju fullare dom blir desto mindre handling behöver det vara i diskussionerna. :p
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 326
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 942
Senast: lundsbo
·
Relationer Nytt nick eftersom det här känns jobbigt för mig... På min arbetsplats finns två personer som är mycket extroverta och väldigt sociala...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 689
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 479
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp