Hur ska jag räkna ut karensavdrag?

Fibusen

Trådstartare
Jag har åkt på feber och kan/får inte jobba. Då jag redan har tagit ut obetald semester på julafton så blir jag lite orolig för om jag kommer kunna överleva nästa lön....

Jag jobbar oregelbundna tider, och har ”Max karensavdrag 7,35h” så jag gissar att det är det som dras bort helt?

Men hur funkar det med ob:n? Är det 80% på övriga lönen, eller ännu mindre man får ut på resterande timmar? Blir det också 80% av ob:n, eller försvinner den helt när jag är sjuk?

Jag skulle ha jobbat 16-08 måndag och tisdag, alltså 32 h på två dygn, karensen lär ju ta slut ca 23.35 i morgon kväll då, eller tänker jag fel då?
 
80% av ob från dag 2

Nya karensavdraget kan jag inte. Det räknas helt annorlunda än för två år sen när jag sist jobbade med ob
 
Mkt befogad fråga, följer din tråd. På mitt företag är det så jäkla komplicerat med oss skiftjobbare så inte ens lönekontoret får till det. Vilket då kräver att vi i personalen lär oss att räkna själva så vi ser om vi får fel i lönespecen. Känns verkligen genomtänkt och säkert... överväger att ta ut lediga dagar istället för att bli sjukskriven om det sker på ob-tid :meh:
 
80% av ob från dag 2

Nya karensavdraget kan jag inte. Det räknas helt annorlunda än för två år sen när jag sist jobbade med ob

Men grejen med det här ”nya” är väll att vi som får just ob inte ska förlora så mycket på det? Då borde det ju inte försvinna ob från dag 1, eftersom det är timmarna (i mitt fall 7,35) bort i karens.

Just på detta pass så hinner det ju så gott som bli dag två, eftersom det räknas som dag två efter kl 00, men jag tänker om jag skulle sjukat mig under ett dygn på lördagen där jag börjar kl 08 på morgonen, och slutar kl 08 dagen efter, ska jag inte få något för ob:n på hela lördagen (mellan 08-00) när mina karenstimmar går ut 15.35 typ?

Som i morgon, jag skulle ha börjat kl 16, så karensen lär ju bli till 23.35, sen blir det ju ny dag från 00,så då lär jag ju få 80% av lön+ 80% av ob:n från 23.35-08.00? Sen går jag på kl 16 igen, då blir det 80% av lön+80% av ob:n fram till klockan 08 igen?

Grejen är att var fjärde vecka jobbar vi väldigt mycket, 70 h plus. Och naturligtvis är det denna vecka som kommer nu, och jag förlorar ju såklart MASSOR av att vara sjuk då, eftersom jag jobbat väldigt lite veckan innan.

Bara hoppas jag är frisk tills på fredag så jag kan ta natten där, plus söndagdygnet. Dessa två nätter ”klarar” jag, men förlorar jag en natt till, plus ett helt helgdygn så blir det ett väldigt stort hopp...
 
Mkt befogad fråga, följer din tråd. På mitt företag är det så jäkla komplicerat med oss skiftjobbare så inte ens lönekontoret får till det. Vilket då kräver att vi i personalen lär oss att räkna själva så vi ser om vi får fel i lönespecen. Känns verkligen genomtänkt och säkert... överväger att ta ut lediga dagar istället för att bli sjukskriven om det sker på ob-tid :meh:

Ja, det är så jäkla komplicerat! Jag får räkna i morgon och se vad det egentligen ”ska” bli. Känner att jag vill veta bara hur jag verkligen ”ska” räkna.
 
Som jag tolkat det är sjuklönen 80% på allt, inkl ob. Nya karensen 20% av genomsnittlig veckoarbetstid. Just för att inte ta bort orimligt mycket för de som jobbar oregelbundet med vissa långa/vissa korta dagar. Och man kan inte heller längre gå tidigare en dag pga sjukdom och på så sätt slippa karensen.
 
Ja, det är så jäkla komplicerat! Jag får räkna i morgon och se vad det egentligen ”ska” bli. Känner att jag vill veta bara hur jag verkligen ”ska” räkna.

Skriv gärna i tråden när du fått nån klarhet. Vi hade ett möte i 2 tim med ekonomiavdelningen och det fick ändå inte till det. Jag kan tycka att ett lönesystem ska ha korrekta formler som räknar åt en men tydligen inte. Fattar inte hur svårt det ska vara att hitta ett system som är anpassat för skiftgång... men det är väl som det är när allting alltid utgår ifrån 7-16:wtf:
 
Både sjuklön och karensavdrag utgår nu från genomsnittlig veckoarbetstid, inte den faktiska arbetstiden.

"Med det nya regelverket från 2019 kommer alla arbetstagare få sjuklön från den första frånvarotimmen men därutöver ett karensavdrag motsvarande 20 procent av en genomsnittlig veckoersättning i sjuklön."

Jag vet inte om det blir klarare med den här beräkningen:
https://kunskap.aspia.se/blogg/karensavdrag
 
Skriv gärna i tråden när du fått nån klarhet. Vi hade ett möte i 2 tim med ekonomiavdelningen och det fick ändå inte till det. Jag kan tycka att ett lönesystem ska ha korrekta formler som räknar åt en men tydligen inte. Fattar inte hur svårt det ska vara att hitta ett system som är anpassat för skiftgång... men det är väl som det är när allting alltid utgår ifrån 7-16:wtf:
När min sambo ska rapportera lön får de skriva att de jobbar 8 timmar per natt trots att de har förkortad arbetsdag pga nattarbete. De jobbar dem dagar i veckan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har legat i migrän dels igår och hela natten så hjärnan är inte alls med mig nu, så hjälp mig! Jag jobbar som personlig assistent...
Svar
13
· Visningar
1 120
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag åkte på influensa den 14 december, så 14,15 och 16 dec låg jag däckad på soffan med skyhög feber. Kroppen var helt slut och jag...
Svar
0
· Visningar
783
Senast: Fibusen
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp