Hur ska jag tänka?

Bukefalos 30 år!

Hippocampus

Trådstartare
Försäkringsfråga: jag vill byta bolag pga premien.
Det ”nya” bolaget meddelade idag att de inte tar den planerade operationen (vilket jag förstår men hoppas kan man alltid). Deras tips var att operera hästen och sedan ändra nästa år.
Ev komplikationer tar de inte heller såklart.

Bolag 1 är det bolaget som hästen varit i försäkrad i födseln. Premie ungefär 15000 kr om året. Veterinärvård max, 8000 i liv.

Bolag 2 är det bolaget jag pratat med. Premien på veterinärvård max och 10 000 liv är runt 7500 kr om året.

Borde jag byta ändå? Jag räknar med att operationen kostar runt 20 000 kr. Kan jag ändå tjäna på det om jag byter? Eller ska jag göra som de säger att byta sen.

Titta på annat bolag?

Blir det komplikationer vid op eller under konvalescensen drar det snabbt iväg i kostnad..! Japp jag testade den i somras 🥲
Det som skulle kosta 28.000kr blev 28 + 54.
de kommer inte ersätta om det blir mer problem efterhand och du kommer behöva ompröva reservationen.

Nej jag hade inte vågat byta förens hästen går att försäkra utan reservationer i nya bolaget. Går det inte hade jag inte bytt.

Hsr du kollat villkor osv noga så fu har koll på om det är fler saker nya bolaget inte täcker? Kan ju vsra en sån anledning till att den är billigare..
Det är bara det pga benbiten är hittad och ska opereras. Så fattar att de inte vill ta den risken.

Skulle absolut inte byta innan operationen.

Kolla även att du inte får reservation på leden där benbiten finns och få det skriftligt. Typisk grej som nya bolaget kan vägra ersätta. Då menar jag inte själva operationen men om hästen i framtiden skulle bli halt på det benet kan de hävda att det är pga benbiten som funnits där eller operationen.

Skulle absolut inte byta innan operationen.

Kolla även att du inte får reservation på leden där benbiten finns och få det skriftligt. Typisk grej som nya bolaget kan vägra ersätta. Då menar jag inte själva operationen men om hästen i framtiden skulle bli halt på det benet kan de hävda att det är pga benbiten som funnits där eller operationen.
Det blir säkert en reservation under en period eftersom de vet att skadan finns, om man tecknar försäkringen ganska snart efter op. Man brukar kunna ompröva reservationen efter viss tid och skicka in nya röntgenbilder och veterinärintyg på att hästen är frisk och då bli av med reservationen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka