Hur ska järnen sitta?

Qosack

Trådstartare
Har insett nu när vi ägt ponnyn i 4 månader att hennes sadel som vi fick med sitter som en toppluva på hennes stackars rygg. Måste nu både låta veterinär och equiterapeut gå igenom henne då hon visar på smärta:cry: Hon har ridits av förra ägaren i 4 år med den sadeln:devil:

Vi har en wintec Cair så järnet går ju att byta ut. Tog isär sadeln och hittade ett svart järn som som sagt var satt som en illasittande toppluva på ryggen, måste göra jätteont:cry: Köpte en storlek större, blått järn och la dit på ryggen igår. Sitter ju betydligt bättre men inte helt emot högst upp på ryggen, är den fortfarande för smal då? Annars följer järnet ryggen hela vägen men just högst upp, bakom manken är det en glipa på ca 2 cm.

När Et kommer ut för ett första besök nästa vecka bad hon mig ta fram olika järn som jag tror på samt någon fler sadel som hon kan prova på ponnyn. Är det rött järn som är nästa storlek efter blå? Eller kan jag banka ut det blåa järnet så det ligger helt emot även högst upp?

Har även en Lewasadel som är i riktigt fint skick som jag tycker sitter bra men jag är ju ingen expert heller så hon ska få prova även den sadeln. Har ridit i den sadeln på en annan ponny och jag gillade den inte något vidare men är den bra för vår ponnyns rygg så får det väl bli den tills jag har råd att köpa en sadel som passar oss bägge två.

Ska bli skönt att få ordning på eländet.

Sv: Hur ska järnen sitta?

klart du kan banka ut det, men de är väl härdade så de kan ju spricka om man bankar för mycket...

jag skulle då ta och köpa resp järn.. återförsäljare har tabell på vilka som är vilka bredder.. och sedan lämna de som blir över efter utprovningen i retur på öppet köp...

Sv: Hur ska järnen sitta?

Ok. ja jag ska åka och köpa ännu ett järn men ska järnet ha kontakt med ryggen hela vägen när man lägger på det på ryggen? Eller ska det vara en liten glipa på toppen?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
9 336
Senast: Rosett
·
Utrustning Har en sadel hemma på prov, en äldre Kieffer Master. Dåligt med stoppning men följer ryggen fint i formen, får den en ordentlig...
Svar
1
· Visningar
911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka