Hur ska man börja?

Sv: Hur ska man börja?

Okej, jo men så sa min vet med till mig och ja hovis har klämt på henne, han verkte ju henne för inte så länge sedan.
Visst hon hade kraftig fång, eller akut fång som vet kallade det, men jag kanske har haft tur och inte fått rotation..
När hon fått medicinering (10 dagar) tog jag ut henne och kollade hur hon gick, hon va då i princip symtomfri. Sedan stod hon i box vila i 5-6 veckor och efter det så visade hon ingen hälta, hon tog som sagt även ett glatt varv i hagen, jag står som förstelnad i hagen.. Panik.. men allt går bra och Hon verkar pigg och kry.. Så det va kanske en anledning till att mina föräldrar inte ville röntga..

Man behöver INTE ha röntgensyn.

Om hästen haft fång som medfört en lägesförändring av hovbenet kan du oftast se det på olika sätt. Har det gått 3 månader ser man garanterat en breddad lamellrand om hoven verkas före. I fall med kraftigare hovbensrotation ser man också ofta en sulsänkning framför strålen.

Man tittar också på hornet i och alldeles under kronranden och ser vad det växer i för riktning. Hornet där följer hovbenets nya läge då det börjar växa ner.

I akut stadie eller åtminstone de första veckorna efter fånganfallet kan man vid en rotation eller sänkning känna en fördjupning i kronranden. Mer eller mindre beroende på hur mycket hästen roterat. Brukar kännas tydligt vid kraftigare rotation. (I vissa fall, med endast mycket lindrig rotation, kan detta vara svårare att känna)

Har man efter 3 månader inga förändringar i hovens form eller vinklar, ingen breddad lamellrand , med andra ord hoven ser helt normal ut så kan man med relativt god säkerhet säga att inget hänt i hoven. (Eller att förändringarna är mkt lindriga)

Det är ju självklart bäst att röntga efter akutstadiet om man har en möjlighet därtill. Då får man ju en exakt bild av vad som hänt inuti hovkapseln.
Däremot ska man inte åka i väg och röntga i akutstadiet. Dels pga djurskyddsskäl, (smärta och transport) dels pga att hästen i akutstadiet dessutom ska stå så STILLA som möjligt så hovarna belastas så lite som möjligt och dels pga att det är meningslöst att röntga hästen i akutstadiet då denna röntgen visar hovbenets läge just då. Dagen efter kan det vara ett helt annat. Mycket kan hända på bara någon timme vid akut fång.

Breddad lamellrand får så gott som alla fånghästar oavsett om rotation eller sänkning skett. Om sulsänkning sker så har hästen drabbats av väldig hög grad av sänkning. Min fångis hade ingen fördjupning i kronranden, just pga av att hovis snabbt verkade hästen efter röntgenplåtar. Jag har inte någonstanns skrivit att hästen skatt transporteras i det akuta stadiet, självfallet ska hästen ha vila o behandling i första skedet, men i det akuta skedet är det viktigt att man kortar av tån i möjligaste mån för att förhindra så mkt skada som bara går, samt för att underlätta överrullningen för hästen.

Okej, Kan ju säga att min hästs hovr hålls ganska korta, Frågade hovis varför hon skulle ha det så, det sa han att man gjorde med de lite tyngre raserna, eller medn just sådanna hovar.. hon är och blir kort verkad..

Men efter ca 3 månader nu, kan jg se en rand på hoven?Eller är det något jag fått för mig?

Liknande trådar

Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
283
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
292
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
754
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 233
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår