Hur ska man göra!?

Domino_s

Trådstartare
För att göra en mycket lång historia kort så:

Har ett 11-årigt sto som jag från början red vanlig dressyr på. Utbildad någonstans mellan LB-LA. Jag fick stora ryggproblem efter en skada och klarade inte av att rida i en vanlig sadel. Fick tipset av min ET att testa westernsadel, sagt och gjort, westernsadel testades, fastnade för både sadeln och ridsättet och har väl ridit lite någonstans mitt emellan i lite över 1 år. Under denna tiden har jag haft 4 sadlar, alla tre har varit utprovade av såna som kan prova ut, den sista åkte jag över 40 mil och betalade 20.000 för att prova ut hos en välkänd erkänt duktig sadelutprovare/tillverkare. Det var i december 2011, alltså 6 mån sen. Nu visar hästen obehag i ryggen av sadeln (samma sak som med de 3 andra). Muskler och hull är densamma, jag har inte ändrat något och sadeln ligger som den gjorde när den provades ut. I övrigt finns inga fel på hästen, utan hon är frisk och kry.

Jag hade aldrig dessa problemen när jag använde engelska sadlar, är själv utbildad sadelutprovare på den engelska sidan men alltså inte på westernsadlar, därför har jag tagit hjälp.

Nu i fredags var jag på kurs och fick när vi hade dressyr låna en dressyrsadel av klubben jag var på och döm till min förvåning att nu gick hästen i princip som förr...

Så vad gör man!?
Just nu känns det som att jag bara vill sälja westernsadeln och köpa mej en vanlig dressyrsadel, då finns ju risken att min rygg inte håller, men den är jag nästan beredd att ta bara hästen trivs... Det som känns surt är att sadeln var inte billig ny och jag lär aldrig få ut det priset för den + att den är inte helt betald än heller (avbetalning)...

Av de jag rådfrågat hittills säger hälften att jag ska prova ut en ny westernsadel och hälften säger skit i det och köp en engelsk... Det känns bara så hopplöst, på ett sätt vågar jag inte prova ut en ny westernsadel, då alla andra inte har funkat... Samtidigt vet jag inte om min rygg håller om jag köper en vanligt engelsk.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur ska man göra!?

Vad konstigt att hon eragerar på westensadeln, den kan ju inte ligga riktigt bra då? Kan den vara för lång, tryck av skirten, fel svängning på bommen osv? Det är ju en hel del att tänka på som du säger, och inte bara att passa in på samma sätt som med de engelska... Något är ju helt klart inte rätt för hästen med sadeln... kan det vara att den är för tung?

Skulle det funka med en barock/spansk/skolsadel annars? (minns inte vad de heter "på riktigt"). De har ju ganska mycket stöd runt om de också, sitsen kan jag tänka mig blir lite bättre i en sån också, i en westernsadel hamnar man lätt lite i stolsits (kan det vara att din sits ändrats som hon reagerar på?)
 
Sv: Hur ska man göra!?

Vad är det som gör att du sitter bättre i en w-sadel? Är det sitsens utformning?
Jag har ju en del skador och sjukdomar, bland annat diskbråck, nervsmärtor i hela kroppen osv. och den enda sadel jag kan sitta i är min Sensation hybrid. Den har ett säte som lite liknar w-sadelns med smal midja och lagom mycket stöd. Den väger dessutom bara 3 kg vilket också brukar vara en fördel när man har ont.
Kanske kan vara värd att titta på?
 
Sv: Hur ska man göra!?

Nu är jag absolut ingen expert, men min första tanke var att din häst kanske reagerar på vikten av westernsadeln. Om jag var du skulle jag börja leta efter alternativ som funkar för båda. (allt har redan nämnts ovan menmen)

Du kanske kan spara din nya sadel och använda den ibland? Att du rider en dag i veckan med den - kanske värt att se hur häst mår av det innan man säljer om du gillar sadeln.
 
Sv: Hur ska man göra!?

Vad är det som gör att din rygg fungerar bättre med en westernsadel? När du vet det kan du säkert hitta en dressyrsadel med liknande egenskaper. Det finns ju mängder av olika modeller av dressyrsadlar, sen har du bomlösa, spanska och portugisiska modeller som är lite annorlunda utformade. Säkert finns sadel som passar både din och hästens rygg. Det finns ju också bomlösa westernsadlar. Det kanske är ett alternativ för er?
 
Sv: Hur ska man göra!?

Svarar alla:

Sadeln är ganska tung, den tyngsta jag har haft av de 4 westernsadlar jag har ägt. Sadeln är roundskirt så kortare kan hon inte ha. Men hon har ju väldigt kort rygg, det meddelade jag ju han som provade ut och det såg han ju själv också. Men en mindre westernsadel kan vi inte ha, då kan ju inte jag rida i den.

Har också funderat på om det är tyngden, eller att den är precis på gränsen på längden och att hon går och spänner sej och då får ont i ryggen.

Ja, varför det funkar bättre med en westernsadel det vet jag inte, jag fick ont i ryggen av min dressyrsadel när jag tränade just dressyr (har gamla skador + fibromyalgi på det så spänner mej väldigt lätt).

Min mamma påpekade en grej idag, jag fick problem när jag hade min dressyrsadel och tränade, sen gick det över när jag skaffade westernsadel, men har jag tränat någon dressyr i westernsadeln på det sätter jag tränade när jag hade den vanliga... Svaret är NEJ! :o Så egentligen vet jag ju inte om det funkar om jag drar igång träningen ordentligt...

Men nu har jag hittat nån typ av medelväg, har en väldigt snäll kompis som lånar ut sin dressyrsadel ett tag framöver så jag kan testa och träna... Och bestämma sej för hur jag vill göra. Nu ska sadeln testat imorgon så håll tummarna att den ligger bra på min tös...:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur ska man göra!?

Islands sadel??? det kanske kan fungera för dig då de är mer öppna än en dressyr sadel och inte lika djupa. sen så kan du nog lättare ha western sits i en islands sadel än i en dressyr sadel.
 
Sv: Hur ska man göra!?

nja dressyr lodrät sits och western lodrät sits är inte samma, ja man sitter lodrätt i båda sadlarna men ens hållning och sits påverkas ju av sadelns uppbyggnad, dressyr sadeln är djupare och har stora vulster i denna "tvingas" man att sitta nästintill helt rakt, en western sadel är mycket öppnare och man sitter mer på rumpan och med benen mer framåt än en dressyr sadel tillåter. så även om man har en lodrät sits så är det stora skillnader mellan hur man sitter i en dressyr sadel och i en western sadel.

är tyvärr ingen expert på western eller dressyr, men bara man ser på en dressyr sadel och en western så är det tydligare att man sitter mer fritt i en western. och tänker man sen på en islands sadel så är den mycket mer öppnare i sitsen, och precis som en western sadel byggd för att sitta i länge men med kortare anläggnings yta, så då kanske en islands sadel kan vara en lösning för ts.
 
Sv: Hur ska man göra!?

Om westernsadlar kan jag ingenting,dessvärre.
Men,efter att ha haft ryggproblem och smärtor i drygt 10år har jag fått sadlar ibland.
Det som för min rygg fungerar bäst är Passier med PS-baum!
Den är flexibel på ett helt annat sätt än många andra sadlar.
Många av dessa har rundbossor,vilket ju kanske skulle kunna funka på din häst.
Har även en Windsor(Wellington) dressyr som också funkar.
Sadlar som Stubben och Kieffer kan jag tyvärr inte rida i eftersom jag får så ont.
Så mitt råd är att försöka testa olika märken och känn efter vad som känns bäst!
Lycka till!
 
Sv: Hur ska man göra!?

Jag har konstaterat att det får nog bli så. Den jag fick låna av min kompis nu funkar till hästen, men min rygg är efter två pass inte alls glad så nu måste jag vila från den ett tag. Får jobba hästen mycket från marken och minimera ridningen i sadel tills dess att jag hittar en som funkar.

Jag fick låna en för ett tag sedan som jag red i över en timma och inte kände någonting, en Pfiff Amaretto. Den var supermjuk, som att sitta i en soffa! :love:
Vet att de är väldigt mjuka, har själv rekomenderat dem till folk som vill ha "soff-kudde" sadlar...:laugh:

Så ska in till min ridsportaffär och se om de har en hemma i den bomvidden min extremt breda häst behöver och sen provrida ordentligt och se vad ryggen säger om det hela...:D

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur ska man göra!?

nja dressyr lodrät sits och western lodrät sits är inte samma, ja man sitter lodrätt i båda sadlarna men ens hållning och sits påverkas ju av sadelns uppbyggnad, dressyr sadeln är djupare och har stora vulster i denna "tvingas" man att sitta nästintill helt rakt, en western sadel är mycket öppnare och man sitter mer på rumpan och med benen mer framåt än en dressyr sadel tillåter. så även om man har en lodrät sits så är det stora skillnader mellan hur man sitter i en dressyr sadel och i en western sadel.

är tyvärr ingen expert på western eller dressyr, men bara man ser på en dressyr sadel och en western så är det tydligare att man sitter mer fritt i en western. och tänker man sen på en islands sadel så är den mycket mer öppnare i sitsen, och precis som en western sadel byggd för att sitta i länge men med kortare anläggnings yta, så då kanske en islands sadel kan vara en lösning för ts.

Sitsen blir olika i olika sadlar, så är det ju absolut precis som du säger. (Jag rider själv i både westernsadel och dressyrsadel och är lite less på alla stolsitsar som säger att det ska vara så)

Jag menade bara att poängtera att man ska sitta i lodrät sits även i en westernsadel, många tror att det är helt ok med stolsits eller till och med att det ska vara så. Det var egentligen inte riktat specifikt till dig utan mer som ett förtydligande rent generellt i tråden alltså.

Det beror ju också på vilken typ av westernsadel man har, jag har jttesvårt att sitta bra och bekvämt i en cuttingsadel eller reiner, medan jag sitter jättebra i en trail eller pleasuresadel - ungefär som skillnaderna mellan hopp, allround och dressyrsadlar på den klassiska sidan.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Seabaz
·
Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 116
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp