Hur ska man tänka? Byta jobb..

vtok

Trådstartare
Ni ser rubriken...

Jag är nära att bli erbjuden en ny tjänst på mitt jobb och jag får uppriktigt sagt nästan panik..! Jag vet varken ut eller in. Hur ska jag tänka?

Jag trivs så otroligt bra på mitt jobb som det är idag. Ja jag kan inte förneka att jag har riktigt dåliga dagar då jag är irriterad på både chef, kollegor & arbetsuppgifter, men på det stora hela kan jag inte påstå något annat än att jag trivs som fisken i vattnet! Och den stora -- allra största -- anledningen till detta är mina kollegor. Vi har blivit ett väldigt sammansvetsat litet gäng och lyckas allt som oftast ha riktigt kul ihop och det är något som verkligen är värt nästan löjligt mycket för mig (jag har ganska få vänner och ett inte särskilt socialt liv utanför jobbet, så de jag träffar på jobbet är nästan de jag umgås med mest -- själva kärnan i det här).

Vad gäller själva arbetsuppgifterna tycker jag att de är helt okej, tiden går fort och jag känner att jag fyller en funktion, men jag känner samtidigt att jag har kommit till en punkt där jag står lite och stampar på samma fläck. Jag har inte alls många år i arbetslivet bakom mig så jag känner att jag vill vidare -- utvecklas.

Den nya tjänsten skulle erbjuda utveckling. Kanske inte nödvändigtvis mer ansvar -- till viss del möjligen -- men ff a många nya uppgifter. Inte heller nödvändigtvis särskilt mycket ROLIGARE uppgifter, men på sikt skulle det kanske öppna dörrar för mig att kunna söka mig vidare ytterligare.

Problemet då.... Jo, den nya tjänsten innebär att jag skulle vara tvungen att byta avdelning. Nya kollegor, nytt nytt nytt precis allting. Eftersom det är samma företag har jag förstås träffat personerna på den andra avdelningen tidigare och de flesta verkar absolut bra & trevliga, men jag har inte haft någon närmare kontakt med dem och det som gör mig lite tveksam är t ex att personerna där överlag ligger väldigt mycket längre ifrån mig i ålder än vad nuvarande kollegor gör. Det är inte alls samma uppsluppna stämning på den här avdelningen som där jag är idag.

Jag kan verkligen börja gråta bara jag snuddar vid tanken på att tappa kontakten (ja vi skulle stöta på varandra även fortsättningsvis men inte alls på samma sätt) med de underbara människor jag har omkring mig och träffar dagligen på nuvarande avdelning. Ff a kollegorna då men till viss del även återkommande kunder/besökare jag iom mina arbetsuppgifter kommit att lära känna så smått. Hjärtat skriker alltså tok-neeeeej inför att byta tjänst.

Men -- kopplar jag på hjärnan inser jag vilken möjlighet det här skulle vara för mig. Att komma vidare i arbetslivet och ju även att träffa och lära känna nya människor.. Inom samma företag dessutom! Man kan ju inte heller tro att tiden kommer frysas här & nu; att ingenting någonsin kommer förändras. Stannar jag kvar på nuvarande avdelning kan det likväl vara de andra som sticker, så att jag blir ensam kvar i slutändan i a f. Det är trots allt bara jobb det handlar om. Dessutom skulle jag kunna, om jag verkligen inte skulle trivas med -- eller passa för -- de nya uppgifterna, inom en provanställningsperiod kunna gå tillbaka till den tjänst jag har idag (DET skulle kännas svårt dock).... Tänker jag på det såhär framstår det verkligen bara som ett lyxproblem deluxe, liksom.

Men åh det här kom verkligen så fel i tiden. Jag var allmänt väldigt höstdeppig redan innan men nu känner jag mig mest bara tokdeprimerad :p:(. Jag KAN ju inse att det är en fantastisk möjlighet och att jag borde känna mig väldigt hedrad om jag blir vald, men KÄNSLAN är att det mest bara vore en stor förlust för mig att byta tjänst. Jag kan heller inte utseluta att det kan komma att dyka upp andra tjänster jag skulle kunna söka inom företaget längre fram (företaget utvecklas/expanderas väldigt just nu, men ff a vad gäller den andra avdelningen). När det kanske skulle kännas mer 'rätt i livet' (om jag någonsin kommer komma dithän vad gäller en såhär stor förändring..).

Så kloka bukefalister -- HUR ska jag tänka? VAD är värt mest? Har ni några råd & synpunkter att komma med, vadsomhelst?
 
Jag skulle bytt.
Visst är arbetskamrater viktiga, men man behöver inte tappa bort den sociala trevliga biten för att man byter avdelning. Sen tycker ju jag att argumentet att de på andra avdelningen är i annan ålder är rätt trist - kan du inte jobba med folk i andra åldrar än dig själv? Det verkar jättejobbigt att fastna i att en massa andra saker än själva jobbet är viktigast. Alltså om jobbet vore gräsligt trist så blir kollegorna viktigare, men om jobbet är bra eller till och med bättre så förstår jag verkligen inte.
 
Jag har nyligen tagit tjänstledigt från min fasta tjänst med fantastiska kollegor och börjat ett vik på ett ställe där jag endast kände några personer flyktigt. Inget är bestämt än, men det är möjligt att jag blir kvar även efter den avtalade tiden. Jag vill inte tillbaka. Mitt vanliga jobbär bra, men min ambition är högre. Jag har slagiti taket.

Jag saknar mina kollegor, varav några tillhör mina nära vänner. Men mycket större utveclingsmöjligheter och högre lön... jag ångrar mig inte. Även om jag saknar mina kollegor.
 
@cirkus Jag försöker verkligen tänka så också. Människor överlag ÄR ju trevliga & på en arbetsplats med ganska många personer så självklart borde man komma mer än väl överens med någon. Saken är bara den att det skulle kännas som att 'avsluta' en väldigt stor del av de sociala relationer jag övht har, utan att ha en aning om vad jag skulle hamna i. Som sagt -- själva kärnan i det hela. Jobbet för mig fyller en så oerhört stor social funktion, men det min egen hjärna försöker tala om för mig är just det att det är just JOBB -- inget annat. Jag vet bara inte hur jag ska få med känslorna på det hela..

Och visst är inte åldern av störst betydelse -- den är väldigt blandad även på nuvarande avdelning & vi går som sagt alla väldigt bra ihop -- men ja att det finns en del jämnåriga är väl något jag ser som en fördel, oavsett arbete..

Inser att det kanske låter lite som att jag går i 'försvarsställning' men vill förtydliga. Jag tar hursomhelst till mig av det du skriver. Tack :).
 
Hur stor geografisk skillnad är det mellan avdelningarna? Är det fysiskt möjligt att fortsätta fika och luncha med gamla gänget?
När jag bytte avdelning så körde jag det sociala rejset ungefär 50/50 första tiden sen föll det sig mer naturligt att vara mest med den nya avdelningen
 
Jag vill inte tillbaka. Mitt vanliga jobbär bra, men min ambition är högre. Jag har slagiti taket.

Jag beundrar dig för att du vågar. Det är verkligen det klivet jag önskar att jag själv vågade ta! Frågan är bara om det är rätt tidpunkt nu -- eller senare. Om det blir något senare..

Jag saknar mina kollegor, varav några tillhör mina nära vänner. Men mycket större utveclingsmöjligheter och högre lön... jag ångrar mig inte. Även om jag saknar mina kollegor.

Det är också en del av det hela. Att byta tjänst vore att praktiskt taget avsluta relationerna med nuvarande kollegor. Vi har skitkul ihop, arbetar väldigt bra tillsammans -- men vi är inte vänner på det sättet. Det är ju där jag lurar mig själv. Ser kollegorna som ett substitut för vänner fastän jobbmässiga och övriga relationer i livet egentligen inte har med varandra att göra (missförstå mig rätt). Bah jag har ju problem.. Antar att det här handlar rätt lite om mitt jobb egentligen, som mitt liv i stort. Så snurrigt allt känns. Och otacksamt, om jag nu får en sånhär jättechans :(.
 
Man vet vad man har men inte vad man får

Jag säger som Cirkus och Myrten - ta chansen!

Jag bytte jobb för snart ett år sedan inom företaget. Jag trivdes jättebra på min förra avdelning, vi var ett litet sammansvetsat gäng men jag insåg att jobbet inte skulle leda vidare till något annat. Jag tog klivet till en avdelning som några varnade mig för, att det skulle bli mer disciplin, mer struktur, mindre skratt och hårdare krav. Jag hade sett några av personerna i periferin men aldrig umgåtts med dem. Och slutligen blir jag chef över några personer som jag tidigare varit på samma nivå på. Som bäddad för...

.. Något som blev jättebra - jag blev välkomnad, den där strukturen och hårda strikta disciplinen som jag hört om existerade inte och nog skrattas det mer i de här korridorerna än i den tidigare. Det är mer gemensamma fikapauser, folk som äter lunch tillsammans och mer interaktion -Jag ska inte sticka under stolen att det varit tufft ibland speciellt i den omorganisation som vi just tagit oss igenom med personalnedskärningar och annat. MEN - jag har aldrig ångrat en sekund att jag tog klivet.
 
Hur stor geografisk skillnad är det mellan avdelningarna? Är det fysiskt möjligt att fortsätta fika och luncha med gamla gänget?
När jag bytte avdelning så körde jag det sociala rejset ungefär 50/50 första tiden sen föll det sig mer naturligt att vara mest med den nya avdelningen

Det är en jättebra idé! Som nog vore möjlig att genomföra på ett naturligt sätt :). Även om just sammankomsterna i fikarummet kan vara ganska 'uppdelade' sinsemellan olika personer, så skulle det kanske kunna vara ett sätt att bibehålla viss kontakt, åtminstone med dem jag kommit allra närmast.
 
@Paddington

Stort tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Det känns verkligen lättare när man hör om andra som tagit klivet och det blivit hur bra som helst :)!
 
Jag beundrar dig för att du vågar. Det är verkligen det klivet jag önskar att jag själv vågade ta! Frågan är bara om det är rätt tidpunkt nu -- eller senare. Om det blir något senare..

Det är också en del av det hela. Att byta tjänst vore att praktiskt taget avsluta relationerna med nuvarande kollegor. Vi har skitkul ihop, arbetar väldigt bra tillsammans -- men vi är inte vänner på det sättet. Det är ju där jag lurar mig själv. Ser kollegorna som ett substitut för vänner fastän jobbmässiga och övriga relationer i livet egentligen inte har med varandra att göra (missförstå mig rätt). Bah jag har ju problem.. Antar att det här handlar rätt lite om mitt jobb egentligen, som mitt liv i stort. Så snurrigt allt känns. Och otacksamt, om jag nu får en sånhär jättechans :(.

Det är aldrig rätt tillfälle! Det finns alltid något som skulle kunna vara bättre om man vänder och vrider på sakerna.

Jag vet inte hur din bransch är. Min är svår och dyker det upp en chans är det ofta bara att hugga. Det är inte som en buss att det kommer en ny om man väntar liksom. Jag känner ju inte att jag lämnat mina kollegor eftersom min bransch också är speciell så tillvida att man ofta umgås privat. En del av dem kommer alltid att vara med mig, medan andra kommer jag nog att träffa betydligt mer begränsat. Men jag har haft ett fantastiskt gäng kollegor vid ett tidigare tillfälle också. När jag ser på den arbetsplatsen, såhär tio år senare så är det ytterst få av de som jag hade störst utbyte av som är kvar. En del har gått i pension, andra försvunnit till andra jobb. En del umgås jag fortfarande med, andra tillhör det förflutna. Personalgrupper är sällan statiska. Folk kommer och går.

Med det vill jag säga - att om allt annat lockar med det nya jobbet och bara kollegorna håller dig kvar är det tyvärr så att den fina grupp ni har nu inte kommer att vara kvar för alltid. Den kommer och förändras och det kan bli lika bra eller bättre - eller inte lika bra. Det vet man inte.

Jag kans äga att jag brottades med mina tankar innan jag tog steget. I början var det tufft, nu känns det som att jag är på rätt väg och det känns bra.
 
Jag tänker att arbetsplatser alltid förändras. Att hänga kvar därför att man gillar kollegorna, har inte särskilt bra förutsättningar att fungera i längden, därför att kollegor flyttar, byter tjänst, arbetsplatsen omorganiseras.

Jag skulle av det skälet inte stanna kvar om kamratskapet med kollegorna var det starkaste argumentet. Sådana kamratrelationer är utbytbara.
 
Jag bytte jobb, efter sju år med samma kollegor och arbetsplats, till ett inom samma yrke men med rejäl utvecklingsmöjlighet för mig. Nya jobbet är i en annan stad så kände inte någon, men stortrivs.

Byt, tycker jag. Utveckling är värdefullt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 688
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
737
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 384
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp