Hur ska man kunna bestämma sig om man vill byta jobb?

Hade de varit positiva till hemmajobb eller lite mer att man fick bestämma själva hade jag nog inte tvekat.
Men känns spontant som det är svårt att få ett jobb där hemmajobb är accepterat?

Njae. Hemmajobb är ganska brett accepterat i meningen "någon dag ibland", och på hyfsat stor andel arbetsplatser mer än så. Är de helt anti-hemmajobb så får de nog ha en väldigt bra argumentation, annars skulle jag tycka det är en varningssignal för ett inflexibelt förhållningssätt.
 
Hade de varit positiva till hemmajobb eller lite mer att man fick bestämma själva hade jag nog inte tvekat.
Men känns spontant som det är svårt att få ett jobb där hemmajobb är accepterat?
Har du frågat rakt ut om det är möjligt att få jobba hemifrån antingen glest vid behov eller regelbundet tex 1 dag per vecka?
Många arbetsgivare har blivit mer flexibla efter pandemin, men kanske inte hur mkt som helst😊
 
I min bransch kommer det alltfler jobb-erbjudanden av typen "remote" vilket innebär att man aldrig eller väldigt sällan är på plats. Det kluriga är att man kan jobba i vilket land som helst (med allt det innebär av administrativt trixande) men själv är jag alldeles för gammal (och gammaldags) för att tro att det skulle funka för mig.
 
@BusBarro
Det ser exakt likadant ut för mig, det du beskriver speglar precis hur jag har det på mitt jobb idag. Har dock en enormt stor fördel och det är att jag kan ta med mina hundar också, samt att jag har 3 km till jobb och jobbar i samma by som vi bor i
Har varit på lite intervjuer för att jag just som du känner tristress för att det ibland är lite att göra/tråkigt

Men varje gång landar jag ändå i att jag tackar nej, för där är för många fördelar så som jag har det idag.

Byter jag jobb, så måste jag ge upp den korta pendlingsvägen, dottern får spendera mer tid på fritids, får mindre tid till familj, fritidsintressen, behöver lägga mer pengar på att köra till/från jobb. Behöver fixa tillsyn av hundarna. Alla de fördelar jag har på jobb idag, har jag alltid drömt om. så vore urkorkat att ge upp det.

Är övertygad om att jag skulle ångra mig bittert om jag bytte, för alla dessa fördelar kommer jag nog inte få igen, speciellt inte alls på samma gång och arbetsplats.
 
Byt! Det är så pass mycket av sin vakna tid man spenderar på jobbet, och då ska det kännas meningsfullt att gå dit. Inga utvecklingsmöjligheter låter ju som rena döden för arbetslusten? Att man ska tänka på Barnen är väl underförstått, men om du har tagit lite mer ansvar de första åren så kanske din man kan ta en större del när du nu börjar på ditt nya jobb? Det är inget orimligt krav att de vill ha dig på plats lite mer i början kan jag tycka.

Dessutom, visst är Barnen bara små en gång, och då vill de ha mycket föräldratid. Men det kommer de vilja när de blir större också, även om det inte är lika mycket hela tiden. Att man ska ge upp sin karriär för att ta hand om Barnen kan alltså användas under hela tilden Barnen är just Barn. Eller inte alls. Det går liksom att kombinera om man är normalt ambitiös.
 
Jag var på ett jobb i 5+år, det var ett helt ok jobb men lite uttråkande och inga direkta möjligheter till att kunna klättra. Blev sedan erbjuden ett jobb inom liknande bransch, fast med mycket bättre villkor och ett par steg upp på karriärstegen (och mkt bra löneökning). Detta jobb innebar pendling på 1h/dag mot 20min/dag. Och vi har barn i förskoleåldern. Jag har inte ångrat det en minut.
 
Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb.

Men hur ska man kunna bestämma sig?

Där jag jobbar nu är ett mellanstort företag jag varit på i 5,5 år. Jag är ekonomiansvarig och den enda som arbetar med ekonomi. Det finns inga utvecklingsmöjligheter för mig.

Jag kan inte vara ledig 4 veckor på sommaren för att jag är den enda som kan göra vissa saker som betalningar, löner osv.

Jag har emellanåt lite att göra vilket gör att det blir tråkigt i längden. Min chef är väldigt speciell och vi träffas aldrig, bara mail/telefonkontakt.

Det positiva är att jag får sköta mig själv, mina arbetstider och har en bra lön. Jobbar mycket hemifrån som underlättar som småbarnsförälder. Bra kollegor och go stämning. Men någonstans inom mig vill jag ändå härifrån för jag känner jag vill mer!

Har nu sökt ett jobb som innebär kollegor som jobbar med samma sak.
Mer stimulerande arbete och mer utvecklingsmöjligheter.
Men arbetet innebär pendling (1 timme totalt per dag) och de var inte superexalterade över hemmajobb, deras arbetstider skulle innebära att barnen får gå längre på förskola eller att jag skulle behöva gå ned i tid för att bibehålla deras tider. Men jobbet i sig verkar roligt och det skulle innebära en karriärskjuts för mig.

Hur ska man kunna bestämma sig??
Pendla en halvtimme åt varje håll känns som ett väldigt vanligt scenario.
Jag hade absolut inte tvekat pga det!
 
Min man jobbar 7-16 så han hämtar oftast om jag inte har det lugnt så kan jag hämta dem tidigare. Jag lämnar dem alltid mellan 7-7.30.
Minsta blir 2 år i november och stora är snart 4,5 år.
Vantrivs skulle jag inte säga, mer uttråkad.
Nej jag har bara haft den första intervjun än så länge och då lät det som att de inte var så positiva till hemmajobb men om man går vidare kan man kanske förhandla om det. Jag hoppas isf att mina kvalitéer väger upp och kan göra att de ändå kan ha "överseende" med det.
Jag frågade inte om flextid men ska göra det om jag går vidare. Frågade bara om arbetstiderna och de var 7.30-16.30 med tidigare fredagar.

Flextid brukar vara betydligt enklare att få okej på än att jobba mycket hemma, särskilt som nyanställd. Många arbetsplatser har policys att möten inte ska börja före och sluta efter en viss tid just för att det ska vara möjligt att hämta och lämna barn. Eftersom din man börjar så tidigt, skulle ni kunna vända på det så att du börjar senare t ex 8.30, och lämnar och din man hämtar?
 
Jag känner kanske att jag har orimliga förväntningar? För jag har svårt att tro att det kommer dyka upp ett jobb där jag har samma eller tom bättre villkor än där jag är nu eftersom jag i princip sköter mig helt själv. Får jobba vart jag vill och ta ledigt när jag vill bara det passar in i vårt schema för rapportering osv.
Just det är SUPER på mitt jobb men jag har som sagt inga utvecklingsmöjligheter och inga kollegor som jobbar med samma sak. Får alltid bryta semestern och är lite trött på denna bransch.
Det du beskriver; sköter dig själv, jobbar var du vill, tar ledigt när du vill så länge du tar hänsyn till deadlines, så har jag det också. Men utan att ha tråkigt och med utvecklingsmöjligheter. Redovisningsbyrå, så kanske värt att kika på såna jobb.
 
Det du beskriver; sköter dig själv, jobbar var du vill, tar ledigt när du vill så länge du tar hänsyn till deadlines, så har jag det också. Men utan att ha tråkigt och med utvecklingsmöjligheter. Redovisningsbyrå, så kanske värt att kika på såna jobb.

Jobbet jag sökt är faktiskt på en redovisningsbyrå.
Skönt att höra ändå att det finns fler arbetsgivare som tänker så.
Om de inte är flexibla med hemmaarbete emellanåt så får jag helt enkelt kika vidare. 🙂
 
Jag har jobbat 18 månader på mitt arbete som ligger i grannkommunen. Tänkte från början bara jobba drygt 1 år och sen söka mot min kommun. Under våren sökte jag några tjänster men var osäker om jag ville lämna jobbet som jag trivs med. Däremot är det långa dagar och som minst 20 minuter att pendla enkel väg. Upp till en timmes enkelväg när jag jobbar på kontoret på barnvecka (har varann vecka).

Under sommaren reflekterade jag över förmåner och nackdelar. Jag landade i att jag stannar, och om det behövs så sänker jag min arbetstid ännu mer. Jobbar deltid (93%), så det är kortare dagar när jag har barnen och full arbetstid när jag är barnledig.
 
Jag tycker också det är svårt att veta när det är dags att byta och blir lätt ambivalent.
Men jag hade inte bytt bort den flexibiliteten som TS verkar ha i första taget. Utan jag hade väntat till ett bättre alternativ än det hon funderar på nu dyker upp. Visst hemarbete är majoriteten av arbetsgivarna ok med idag (så länge arbetet går att utföra i hemmet såklart), så tänker att det inte ska vara så svårt att hitta.

Jag tycker det är viktigt med kollegor jag trivs med men jag uppskattar inte när vi har samma typ av arbetsuppgifter/roll, har upplevt att det ofta skapar ett missnöje i stil med ”den gör inte det”, ”den har mer lön…” hos kollegorna och inte så mycket hjälpsamhet. Men jag kanske har haft otur.

I övrigt har jag fått en tavla av en tidigare arbetsgivare som pushar mig ibland, där står det: ”om du tvekar för länge inför nästa steg kan du bli stående på ett ben”

Ibland kan ju ett jobb som TS i detta fallet funderar över vara ett bra steg för att komma vidare till nästa jobb, dvs ett steg i karriären.
 
Jag tycker också det är svårt att veta när det är dags att byta och blir lätt ambivalent.
Men jag hade inte bytt bort den flexibiliteten som TS verkar ha i första taget. Utan jag hade väntat till ett bättre alternativ än det hon funderar på nu dyker upp. Visst hemarbete är majoriteten av arbetsgivarna ok med idag (så länge arbetet går att utföra i hemmet såklart), så tänker att det inte ska vara så svårt att hitta.

Jag tycker det är viktigt med kollegor jag trivs med men jag uppskattar inte när vi har samma typ av arbetsuppgifter/roll, har upplevt att det ofta skapar ett missnöje i stil med ”den gör inte det”, ”den har mer lön…” hos kollegorna och inte så mycket hjälpsamhet. Men jag kanske har haft otur.

I övrigt har jag fått en tavla av en tidigare arbetsgivare som pushar mig ibland, där står det: ”om du tvekar för länge inför nästa steg kan du bli stående på ett ben”

Ibland kan ju ett jobb som TS i detta fallet funderar över vara ett bra steg för att komma vidare till nästa jobb, dvs ett steg i karriären.
Det fetade

Just det där har jag präntat in i huvudet när jag alldeles nyligen bytte jobb.
Att om jobbet jag kom till inte blev så bra som jag hoppats på kanske det bara var ett mellansteg på vägen till ett annat, bättre (mer passande) jobb.
 
Har också länge funderat på att byta. Men har hamnat i någon fälla som jag själv skapat. Jag har varit 11 år på min arbetsplats, det trodde jag aldrig. Men det har gått så fort, och arbetet är utvecklande så jag vet inte vad som hände..
Men jag ofta frustrerad samtidigt för ledarskapet, lönen osv. Men jag står verkligen på ett ben som en skrev om här.

Att söka nya jobb kan ju också vara bra för att få lite perspektiv på saker. Och man behöver ju inte tacka ja om det känns fel.
 
Har också länge funderat på att byta. Men har hamnat i någon fälla som jag själv skapat. Jag har varit 11 år på min arbetsplats, det trodde jag aldrig. Men det har gått så fort, och arbetet är utvecklande så jag vet inte vad som hände..
Men jag ofta frustrerad samtidigt för ledarskapet, lönen osv. Men jag står verkligen på ett ben som en skrev om här.

Att söka nya jobb kan ju också vara bra för att få lite perspektiv på saker. Och man behöver ju inte tacka ja om det känns fel.
Vissa får tjänstledigt för att prova annan tjänst. Då får man prova på något nytt men ha foten kvar i tryggheten under tiden :)
Inte alla arbetsgivare beviljar det dock
 
Jag hade helt klart letat efter ett annat jobb, men inte tagit det du varit på intervju på. Det känns inte som att fördelarna är mer än att du får fler kollegor och ett eventuellt karriärlyft?
Från ingen pendling till 1 Tim om dagen, sköta sig själv till fasta kontorstider, hemarbete till alltid på plats låter inte direkt lockande 😅
 
Jag hade helt klart letat efter ett annat jobb, men inte tagit det du varit på intervju på. Det känns inte som att fördelarna är mer än att du får fler kollegor och ett eventuellt karriärlyft?
Från ingen pendling till 1 Tim om dagen, sköta sig själv till fasta kontorstider, hemarbete till alltid på plats låter inte direkt lockande 😅
Bra sammanfattat!!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Dorinda
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 155
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 531
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp