Bukefalos 28 år!

Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Ok, långt inlägg. Kände mig nästan lite kränkt på bilden på magsäcken i inlägget då jag tog det lite personligt riktat mot mig.
Men eftersom Gry redan konstaterat att jag inte förmår förstå, så förstår jag inte vad du vill med ditt inlägg? Förklara att av de tusentals gastric bypass-op som görs så uppstår många o stora komplikationer? Det är känt och ingen nyhet. Att de fortfarande utförs kan jag bara spekulera i varför, men tror det kan hänga ihop med patientens psykiska illabefinnande, starka tilltro till metoden och hopplösheten i sin situation. Och en önskan att hjälpa. Samt den direkta risken för sjukdomar som kraftig övervikt i sig ger.


Hur många skadas i selfieorsakade olyckor varje år? En hel del. Men ännu har man inte belagt metoden med förbud.
Det hade inte ett smack med dig att göra, jag tyckte att ironin o den där raljerande anslaget passade bra i den här tråden.
 
Om jag som är lärare gör mig rolig över att en del elever har väldigt svårt att fatta, tror jag att många tycker det känns så där. Är det tom en lärare till era barn, oavsett om jag uttalar mig som privatperson, så känns det nog illa. Jag är väl medveten om jag är representant för lärarkåren, även privat. Jag vill inte se mina kollegor raljera över elever, vare sig på arbetstid eller utanför. Och jag vill inte träffa en läkare som gör sig rolig över patienter heller. Eller politiker om väljare, nämndemän om vissa folkgrupper, socialtjänstemän om brukare etc. Det handlar om maktordning och respekt.
Och även om förtroendet för personen i dess yrkesroll.
 
Senast ändrad:
Jag tror att du förstår väldigt väl. Och nån stans där blir det ointresserat att fortsätta. Jag tror inte det nyttar att fortsätta. Man kan ju bara hoppas att du minns din ståndpunkt när du läser en artikel om en, säg, politiker betett sig, som privatperson.

Jag är rätt säker på att jag kommer att fortsätta att anse att klantigheten är begången som privatperson och säger en del om individen och inget om hela yrkeskåren. Om en politiker uttrycker sig illa I TJÄNSTEN så kan personen förtjäna en del kritik. Men om personen uttryckt sig illa där den uppenbarligen inte är i tjänsten, så kan jag rycka på axlarna. Jag kanske inte själv vill rösta på personen - eller umgås med personen - men jag skulle mest troligt inte se det som ett uttryck för att personen representerar en yrkeskår. Eller gör bort en yrkeskår.

Jo, jag är kanske onödigt förlåtande för "klavertramp" men jag tror att människor är människor med fel och brister. Jag hör till dem som tycker att det är stenkul att Ringholm kallade Norge för den sista Sovjetstaten. Snacka om att kasta sten i glashus!!! Kul men inte på något sätt kränkande för någon.

Däremot blir jag ganska ledsen när personer "anfaller" andra individuellt så som med jämna mellanrum görs här på Buke. Många "hugger" och ger personlig kritik eller gör personliga påhopp på människor utifrån att de uttryckt sig lite klantigt.
Jag tycker att det är bra och givande med sakliga diskussioner, men personangrepp (som ju oftast kommer när någon uttryckt sig klumpigt) där man ger andra skribenter nedsättande epitet, eller kommer med personlig kritik så som gjorts i den här tråden - inte bara gällande @CillaW - är sämre än ett klavertramp.
Med den typen av personlig kritik avser man att såra "måltavlan" även om man gömmer sig bakom argument att "någon kan ta illa upp".
 
Apropå effektivitet i vården: Var till närakuten igår med min partner som är sjuk. På telefon när jag bokade tiden uppgav jag all information jag kunde tänka mig skulle behövas. Ett par timmar senare har jag sex missade samtal på mobilen och ett helt rubbat otrevligt meddelande på mobilsvar om att jag faktiskt får ta och svara i telefonen när de ringer och vad är det som är så svårt i att svara i telefon och "nu försöker vi om nån minut igen och då får du faktiskt ta och svara". Som om jag struntade i att svara med flit, för att jävlas. När jag ringer upp vill de ha exakt samma information som jag redan uppgivit på telefonen, det hade tydligen inte antecknats någonstans alls. Istället för att ringa mig sex gånger och sitta och vara oförskämd i mitt mobilsvar hade de ju sparat massa tid på att sköta allt korrekt från början. Eller ringa en gång, lämna ett trevligt meddelande och ge mig en chans att ringa tillbaka. Sen kan ju alla göra en miss liksom men då behöver man ju inte hacka på patienten för det.

På plats sköttes allt utmärkt och läkaren var super. Hade de bara pratat pyttelite engelska hade det varit ännu bättre, men man kan ju inte få allt såklart.
 
Fast nåt klavertramp tycker jag inte att jag har gjort. Jag har bara varit mig själv och hävdat min rätt att vara det.

Det var en intressant jämförelse att något @mandalaki skrev var ok när hon skrev det, men inte när jag skrev det.
Nej, det tycker inte jag heller att du gjort.
Men i brist på bättre ordval - om man nu ska hitta ett något negativt laddat ord för att stryka Gry lite medhårs - så fick det duga.
 
Läser runt i tråden och både förvånas och förfäras av att det på något vis anses accepterat att hacka på läkare och andra högutbildade med ansvar utan någon som helst begränsning eller hänsyn.
Det där att vissa tar sig rätten att i alla lägen banka på dem som faktiskt kan lösa olika problem.
Politikerföraktet är ett annat uttryck för samma sak.

Var gäller MR så verkar min hjärna synnerligen intressant.
För i princip oavsett vad jag söker för så skall de köra mitt huvud genom MR.
Mest för mina opererade bihålors skull men även för extrem och onormal trötthet med plötslig anfallande sömn.
Svaret blev senast att där inte fanns någon avvikelse som kunde förklara patientens problem.
Jag undrar så vilka andra avvikelser som de fann?

Tröttheten kom sig av en sömnstörning som innebär att jag inbillnings-sover.
Jag tror att jag har sovit men har egentligen varit vaken.
Sömnlabbet på Akademiska sjukhuset hade aldrig tidigare haft ett sådant fall.
Jag undrar vad det är som de ser i mitt huvud med MR egentligen?
Mitt exceptionella minne kanske?
Sådant skall visst gå att se.
 
@Inte_Ung mig envisas dom med att köra EKG, MR av hjärna, halsrygg, bröstrygg och ländrygg på och en full neurologisk undersökning varenda gång jag kommer in. Eller nä, när jag kom in med lunginflammationen skippade dom MR och körde CT istället.

Fasen också! Att jag inte kom på då att gjorde fel den gången :angel: Dom borde givetvis ha gjort en MR då med! Tror jag måste reklamera det besöket!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp