Bukefalos 28 år!

Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Bältros skall man inte förakta.
Det hade jag släppt igenom.
Det kan vara så smärtsamt att det måste smärtlindras NU.
Ok, jag kan inte.

Ja vet inte men på något sätt så känns det ju som om det är fel i strukturen. just priblemen denna kväll var väl inte ogörliga att minimera. Konstigt. Blåmärket är knappast akut.
 
Bra, eller inte bra. Nu fick vi äntligen en konkret situation med absolut görbar lösning. Det är tyvärr bara ni som arbetar som måste se till att det fungerar bättre.
1) kolla vad de sa till vårdupplysningen.
2) sätt in en sjuksköterska vid dörren så försvinner iallafall blåmärket och förmodligen bältrosen och eksemet.
3) det är inte lätt men ni måste ju finna lösningar
4) se till att ni får remittera till vårdcentral.

Detta är kanske inte lösningen men ni får väl tänka till lite.

Akuten/närakuten är ingen klinik på samma sätt som t ex infektionskliniken eller medicinkliniken. Det skulle ta onödig tid och resurser att remittera till en instans där patienten kan söka själv på dagtid.
Olika system har provats där, t ex s k VIP-kort som är en slags hänvisning.

Det "står" redan en sköterska "vid dörren" på många akutmottagningar. Det kallas triage.

Sen går det inte att få fram folk ur tomma luften. Det finns ingen som kan vara söt och snäll och fixa tider på vårdcentralen. Den personen är upptagen av att tömma bäcken, lägga om sår, ta prover, gipsa eller assistera när läkaren syr ihop ett sår.
Om hen inte är sjukskriven pga utbrändhet.

"Ni får väl tänka till lite"

Visst sjutton, det har vi inte gjort än...

Det är inte personalen som bestämmer över organisationen, det är inte vi som styr resurstilldelningen, det är fan inte vi som inte har tänkt till tusen gånger redan.
 
Senast ändrad:
Nu är jag inte alls med?
Vem skulle ha utfärdat remissen och till vilken vårdcentral och under vilken frågeställning?

Jag ska inte "skylla" på patienterna: de valde visserligen nyårsdagen till att kontakta sjukvårdsupplysningen och vilja ha åtgärdat sina problem.
Men det var ju personalen på sjukvårdsupplysningen som valde att tillmötesgå patienternas önskemål om läkartid, i stället för att rekommendera en kontakt med vårdcentralen kommande vardag för några av ärendena och ge lugnande besked i andra ärenden. Eller ge råd att vända sig till sjukgymnast gällande nackspärren.

Så: en olycklig samverkan där patienterna kontaktar om ärenden och personalen (som dock är rätt bunden av ett inte helt bra data"stöd") valde att ge tider på jouren.

Att 1177 sjukvårdsupplysning , lovar läkartider(!) och ambulanser i parti och minut är ett stort problem anser jag. Uppskattningsvis så har mer än hälften av våra omotiverade ambulansturer blivit rådda av 1177 att ringa ambulans, vilket känns mkt märkligt. Jag vet att det är svårt att ge råd på telefon, men en enkel fråga... kan ni ta er in till själva med vän/anhörig/taxi? hade sållat bra för vår del.
sen är det också så att rådgivningen tar bort egenansvaret hos patienterna och nästa gång patienten får feber eller ont i en fot så ringer de 112 och begär ambulans direkt.

I skåne har det införts hembesöksbilar med distriktsläkare, dessa är guld värda och jag tror på en utökad sån verksamhet. Där patienten får betala en extra rimlig summa för utkörning. Precis som ett veterinärbesök.
 
Ok, jag kan inte.

Ja vet inte men på något sätt så känns det ju som om det är fel i strukturen. just priblemen denna kväll var väl inte ogörliga att minimera. Konstigt. Blåmärket är knappast akut.

Precis.
Nu kanske du också börjar förstå en del av problemen som sjukvården har? Och varför sådana som jag framför att vissa patienter/ärenden sorterar sig "fel"?

För att ytterligare belysa varför jag tycker att det är dumt:
På nyårsdagen var det tre läkare i tjänst på aktuell distriktsläkarjour. Tre läkare. Som kostade dubbel normal ersättning (vanlig helgersättning trots storhelg).
Tittar vi på hur stor andel av alla dessa besök, alla tre läkare hade fyra besök per timme, som de facto var nödvändiga så är vi nere i ungefär en sjättedel.
Det hade alltså rimligen räckt med en läkare under betydligt kortare del av dagen.
2½ läkardag "i onödan" på grund av befolkningens sökmönster, med dubbel ersättning.
Det hade räckt till FEM läkardagar på kontorstid, eller FEM sjuksköterskor storhelg på vårdavdelning. Eller ungefär TIO sjuksköterskedagar på kontorstid. Som gjordes åt "i onödan" på sådant som inte var nödvändigt.
 
Ok, jag kan inte.

Ja vet inte men på något sätt så känns det ju som om det är fel i strukturen. just priblemen denna kväll var väl inte ogörliga att minimera. Konstigt. Blåmärket är knappast akut.

det är så det brukar se ut på distriktsläkarjouren.
Men som du vet, är det många som blir upprörda när man antyder att en del av ärendena är "onödiga".
 
Och där är vi tillbaka till ursprungsproblemet, VC har inte heller några tider att ge folk utan hänvisar dem till akuten...

Ja.
Det blir lite "moment 22".

Personal ska bemanna jourmottagningarna där människor söker för ärenden som inte behöver påtittas utanför ordinarie mottagningstid.
Den personalen är samma som jobbar på ordinarie mottagningar (åtminstone läkarna) vilket innebär att man alltså jobbar "övertid" när man jobbar på jouren.
Om det dessutom är helg så får man "förstås" extra ersättning precis som vem som helst får OB-ersättning.

Så för varje timme jag gör på jourmottagningen en helg, går det åt två timmar "normal" arbetstid.
Det mesta förväntas man ta ut i ledig tid, någon annan gång.
Det betyder alltså att jourbemanning innebär att man dränerar den dagtida verksamheten på bemanning (under förutsättning förstås att det är möjligt att ta ut den där inarbetade tiden vilket det inte alltid är; det finns läkare som har så kallade komp-berg som motsvarar ett par årsarbetstider vilket inte är lagligt).

Så genom att öka utnyttjandet av sjukvård under jourtid, alltså utanför ordinarie mottagningstid, så minskar man tillgången till personal på ordinarie arbetsstället under ordinarie öppettider.
Dessutom blir det till en högre kostnad i löner.
 
Ja och det spelar ingen roll vilket yrke det är heller.
När jag tränade hästar och tävlade på SM-nivå så fick jag stå till svars för oegentligheter inom all häst- och rid-sport.
När jag arbetade som ingenjör inom IT och Telecom så var det alla datorer och mobiltelefoner som det var fel på.
Som hyresvärd så får jag höra om alla dumma hyresvärdar som finns, och det är ju en del.
Och då slutligen som busschaufför så är det på nivån om varje buss som någonsin har kommit för sent.

Vad är det egentligen med folk?
Fast nu har du nog vänt på det. Jag har ialf diskuterat hur en privatpersons uttryckta åsikter om det arbete/yrkeskategori denne har, påverkar synen på hur denne är som yrkesperson. Och, om ändå så litet, skapar allmänhetens syn på yrket. Det sistnämnda är tråkigt. Men som lärare kan jag tyvärr vittna om sönderstressade lärare som vill slippa vissa elever. De får inga resurser och en vettig chans att göra ett bra jobb, därför ger man sig på vissa elevkategorier. Detta kan sprida sig som en tråkig kultur där man accepterar tråkiga kommentarer om elever, inte angriper det rätta; organisationen.

Det är ingen här, vad jag sett, som tycker att alla läkare ska stå till svars för att en gjort fel. Om nu man kan säga att det som diskuterats är "fel".
 
Och där är vi tillbaka till ursprungsproblemet, VC har inte heller några tider att ge folk utan hänvisar dem till akuten...
Inte där jag bor.
Sörmlands Läns Landsting verkar ha lyckats bra med just den biten.
Kanske något för de andra landstingen att titta på?
Det var faktiskt inte heller något problem i Uppsala Läns Landsting.
 
De får inga resurser och en vettig chans att göra ett bra jobb,
Jag vet många exempel på det.
Det är samma problem som läkarkåren har.

Något i själva grundstrukturen måste vara fel så att viktiga saker prioriteras bort för oviktiga.
Det är ju alltid de starkaste som kan skrika högst och inte barn och sjuka.
 
Igår jobbade jag kvällen.
Bland de ärenden var två urinvägsinfektioner, en halsfluss.
Ett par bältrosar (knäppt ord) som man gått med för länge för att få behandling, ett ytterst diskret eksem och ett blåmärke på 3cm som man upptäckt samma dag. En nackspärr sedan flera veckor tillbaka, en som hade haft besvär i ett öra sedan flera månader.

Jag tycker att det är märkligt resursslöseri att ha så mycket läkartillgång att man kan söka för sådana ärenden på storhelg. Halsfluss är rimligt att behandla, likaså de där två urinvägsinfektionerna. Av 18 patienter var det tre som skulle ha något slags behandling.

De resurserna skulle hellre läggas på ett par extra sjuksköterskor på någon vårdavdelning: där gör resurserna mer nytta. Medan det hade räckt med betydligt mindre läkartillgång på distriksläkarjouren.

Jag har åkt till akuten med nackspärr en sen fredagkväll en gång. Det var den mest överförjävliga smärta jag har varit med om. Självklart var det inte livshotande på något sätt men jag grät och kräktes av smärtan. Jag är ingen mes i vanliga fall utan smärttålig och har fött två barn utan smärtlindring, brutit både ben och arm i ett par olika olyckor och haft ett ordentligt njustensanfall men nackspärrsmärtan var på en helt annan nivå. Ingen vanlig hemmasmärtlindring hjälpte ett smack utan det blev bara värre och värre. Jag var helt ärligt totalt panikslagen. Jag blev tack och lov tagen fullständigt på allvar på akuten och fick morfin och muskelavslappnande. Rätt eller fel av mig att åka till akuten? Vad tycker ni att jag borde ha gjort istället?
 
Inte där jag bor.
Sörmlands Läns Landsting verkar ha lyckats bra med just den biten.
Kanske något för de andra landstingen att titta på?
Det var faktiskt inte heller något problem i Uppsala Läns Landsting.
Ja mitt landsting känns ärligt talat som ett skämt, de säger upp personal inom vården och lägger istället pengar på att göra en attraktiv entré på sjukhuset... :meh: Det är väldigt lite tid jag spenderar i entrén när jag besöker sjukhuset...
 
Jag blev tack och lov tagen fullständigt på allvar på akuten och fick morfin och muskelavslappnande. Rätt eller fel av mig att åka till akuten?
Rätt.
Svår smärta är akut och måste lindras då själva smärtan i sig är farlig.
Den kan bli kronisk och så kräktes du vilket också är farligt.
 
Jag har åkt till akuten med nackspärr en sen fredagkväll en gång. Det var den mest överförjävliga smärta jag har varit med om. Självklart var det inte livshotande på något sätt men jag grät och kräktes av smärtan. Jag är ingen mes i vanliga fall utan smärttålig och har fött två barn utan smärtlindring, brutit både ben och arm i ett par olika olyckor och haft ett ordentligt njustensanfall men nackspärrsmärtan var på en helt annan nivå. Ingen vanlig hemmasmärtlindring hjälpte ett smack utan det blev bara värre och värre. Jag var helt ärligt totalt panikslagen. Jag blev tack och lov tagen fullständigt på allvar på akuten och fick morfin och muskelavslappnande. Rätt eller fel av mig att åka till akuten? Vad tycker ni att jag borde ha gjort istället?
Det är viss skillnad på den situation du beskriver, och situationen för personen som sökte igår.
 
Inte där jag bor.
Sörmlands Läns Landsting verkar ha lyckats bra med just den biten.
Kanske något för de andra landstingen att titta på?
Det var faktiskt inte heller något problem i Uppsala Läns Landsting.

Beror på vilken vårdcentral.

Men Samariterhemmet är ju nästan alltid öppet.
 
...Den personen är upptagen av att tömma bäcken, lägga om sår, ta prover, gipsa eller assistera när läkaren syr ihop ett sår.
...
Fast handen på hjärtat så hur stor andel av den genomsnittliga sjuksköterskans tid upptas av dessa sysslor, det är en hel del av tiden som försvinner i dokumentering och administration av vården. Den dokumentering och administration verkar för en utomstående till stor del utföras i system som får runstenar att framstå som en snabbt och smidig medium.

...
Det är inte personalen som bestämmer över organisationen, det är inte vi som styr resurstilldelningen, det är fan inte vi som inte har tänkt till tusen gånger redan....
Det verkar som att när man bestämmer organisationen så tänker man lite smidig bort hur mycket tid som försvinner i administrativa "kringsysslor" och sedan ställer man personalen med svarte Petter i slutändan, när resurserna inte riktigt räcker till. Sedan gör man som i den privata sektorn, säger åt personalen att springa snabbare hellre än att investera i smidigare system. Det är liksom aldrig speciellt sexigt att driva projekt som syftar till att ta fram snabbare och mer lättjobbade administrativa system, det brukar falla på att man måste ha lite fantasi och tänka i flera steg för att se vinsterna. I det privata administrerar företagen ihjäl sig och personalen flyr eller så ser man tillslut sanningen i vitögat och tar den jobbiga investeringen på effektivare system. Men landstingen lyder inte under riktig samma lagar.
Dessutom har jag svårt att se något parti vinna landstingsvalet på att lova effektivare administrativa system.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp