Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Förutom att våran vårdcentral bara släpper läkartider två veckor framåt (och dessa alltid är slut när en ringer) måste jag säga att vården här i Malmö fungerar väldigt bra, i alla fall ur min synvinkel som patient.

Vårdcentralen kan alltid ge en akuttid om en ringer på förmiddagen. Ringer en för sent för att få tid på sin ordinarie vårdcentral finns kvällsmottagningen. Dit måste en boka tid så dit kommer få i onödan. Akuten har jag inte behövt uppsöka på många år men barnakuten är i alla fall väldigt effektiv.
 
Akuten/närakuten är ingen klinik på samma sätt som t ex infektionskliniken eller medicinkliniken. Det skulle ta onödig tid och resurser att remittera till en instans där patienten kan söka själv på dagtid.
Olika system har provats där, t ex s k VIP-kort som är en slags hänvisning.

Det "står" redan en sköterska "vid dörren" på många akutmottagningar. Det kallas triage.

Sen går det inte att få fram folk ur tomma luften. Det finns ingen som kan vara söt och snäll och fixa tider på vårdcentralen. Den personen är upptagen av att tömma bäcken, lägga om sår, ta prover, gipsa eller assistera när läkaren syr ihop ett sår.
Om hen inte är sjukskriven pga utbrändhet.

"Ni får väl tänka till lite"

Visst sjutton, det har vi inte gjort än...

Det är inte personalen som bestämmer över organisationen, det är inte vi som styr resurstilldelningen, det är fan inte vi som inte har tänkt till tusen gånger redan.
Så här är det om inte personalen vill göra förändringar som de kan föra uppåt i organisationen och få gehör för. Så vem i hlvt ska göra det då? Jag säger inte att det är lätt men vem ska annars göra det?

Det är synd för att det bästa är naturligtvis en organisation som fungerar.

Rätta ord, "tänka till" det är klart att det var väl korkat att skriva så är klart ni tänker, ursäkta , men denna tråd och eran klagan gör ju att det är inte framme än. Detbehövs göras mer. Det är dessutom fortfarande väldigt olikt på olika ställen.



@kryddelydd Jag tänkte sedan , en remiss från akuten till vårdcentral kan faktiskt vara så enkelt att akuten har möjlighet att boka en läkartid i samtliga vårdcentraler inom området eller i Sverige. Sorteringskompetensen är naturligtvis sjukvårdskompetens men bokningskompetensen är väl grundskolenivåkompetens med dagens duktiga ungdomar.

Det är frågan om tillgång till vårdcentralens bokningssystem, inget annat, inget känsligt. @Inte_Ung Angående boka själv alltså, de som kommer behöver kanske hjälp att boka tid på vc. Ett remissförfarande iform av hjälp med bokning kanske kunde hjälpa. Dvs att akuten kan boka läkartid eller sjuksköterskestider på vårdcentraler.

Något positivt nu. Vi får göra egenremiss till en rad olika specialiteter , t ex barn som jag efterfrågade tidigare, nu efter nyår. Det tror jag verkligen är bra . Då kan anhalten vårdcentral försvinna för ett antal, må vara fåtal men dock," många bäckar små.".
 
Så här är det om inte personalen vill göra förändringar som de kan föra uppåt i organisationen och få gehör för. Så vem i hlvt ska göra det då? Jag säger inte att det är lätt men vem ska annars göra det?
Varför gör inte du något istället för gnäller på de som inte sätter villkoren? Den som ska göra något är du och det ska du inte göra genom att sitta på Buke och gnälla på människor som sliter som djur för att försöka hjälpa andra utan du ska vända dig till de landstingspolitiker som bestämmer och som du är med om att rösta fram!

Om du är missnöjd med en butiks öppettider mm, står du och skäller ut kassören/kassörskan eller vänder du dig till de som bestämmer öppettiderna? Tillhör du de som hackar på de som är lägre i hierarkin och använder dem som din privata papperskorg eller försöker du påverka de som har någonting att säga till om?

När jag är missnöjd vänder jag mig till ansvariga, inte till de som är klämda mellan kund och chef! :banghead:
 
När jag är missnöjd vänder jag mig till ansvariga, inte till de som är klämda mellan kund och chef!
Jag för min del skall ta och lägga förslaget om att få väljare på att lova bättre administration på rätt ställe för just det.
Man får väl kalla det för något annat men det kan PR-människorna ta hand om.

"Vård för hela slanten"
 
Så här är det om inte personalen vill göra förändringar som de kan föra uppåt i organisationen och få gehör för. Så vem i hlvt ska göra det då? Jag säger inte att det är lätt men vem ska annars göra det?

---

Jag tänkte sedan , en remiss från akuten till vårdcentral kan faktiskt vara så enkelt att akuten har möjlighet att boka en läkartid i samtliga vårdcentraler inom området eller i Sverige.

Så du tror på fullt allvar att personalen på akuten, vårdcentralen, mottagningen osv inte vill göra förändringar som de kan föra upp i organisationen och få gehör för?

Jag vet faktiskt inte hur jag ska kommentera det på ett sätt som inte ger mig en banning.

Det andra stycket jag citerar förutsätter att alla akutmottagningar och alla närakuter och primärvårdens kvälls- och helgmottagningar har tillgång till alla vårdcentralers (även de privata) bokningssystem (alla har förstås exakt samma system) och att det finns resurser att avsätta till att någon ägnar tid åt detta.

I stället för att patienten själv ringer som vårdcentral dagen efter.
 
Senast ändrad:
Jag tänkte sedan , en remiss från akuten till vårdcentral kan faktiskt vara så enkelt att akuten har möjlighet att boka en läkartid i samtliga vårdcentraler inom området eller i Sverige.

Nu kan du väl ändå inte vara allvarlig? De absolut dyraste resurserna ska användas som BOKNINGSINSTANS på obekväm tid?!

Nä, folk måste faktiskt lära sig ta ansvar för sig själv och för samhällets resurser. Använda hjärnan istället för egot.
 
Varför gör inte du något istället för gnäller på de som inte sätter villkoren? Den som ska göra något är du och det ska du inte göra genom att sitta på Buke och gnälla på människor som sliter som djur för att försöka hjälpa andra utan du ska vända dig till de landstingspolitiker som bestämmer och som du är med om att rösta fram!

Om du är missnöjd med en butiks öppettider mm, står du och skäller ut kassören/kassörskan eller vänder du dig till de som bestämmer öppettiderna? Tillhör du de som hackar på de som är lägre i hierarkin och använder dem som din privata papperskorg eller försöker du påverka de som har någonting att säga till om?

När jag är missnöjd vänder jag mig till ansvariga, inte till de som är klämda mellan kund och chef! :banghead:
Ursäkta om du tog så illa upp.

Här är en klok länk. @kryddelydd och andra. Beskriver vad jag tafatt försöker beskriva att vården måste förändras inifrån helst. Annars blir det via lagar och det är inte bra.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6337490
 
Ursäkta om du tog så illa upp.

Här är en klok länk. @kryddelydd och andra. Beskriver vad jag tafatt försöker beskriva att vården måste förändras inifrån helst. Annars blir det via lagar och det är inte bra.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6337490
"... ansvaret ligger hos politiker som inte förstår att deras beslut leder till bristande effektivitet i vården. Och det är också något som den kommande utredningen om resursutnyttjande i vården bland annat kommer att handla om. En kraftfull utbyggnad av primärvården behövs säger utredaren Göran Stiernstedt:"

Min fetning. Vi har de politiker vi förtjänar, det är vår skyldighet att rösta och påverka om vi har åsikter hur saker och ting ska skötas, att gnälla hjälper ingenting.
 
Frågan är väl om inte en större andel av resurserna skulle läggas på just primärvärden.
Att man får ha "sin" läkare, förmodligen då i form av någon privatpraktiserande husläkare

Har mött det systemet utomlands och de man talar med då hävdar just det systemets fördelar vad det gäller kontinuitet och uppföljning + just förtroendet o personlig trygghetskänsla.
 
Frågan är väl om inte en större andel av resurserna skulle läggas på just primärvärden.
Att man får ha "sin" läkare, förmodligen då i form av någon privatpraktiserande husläkare

Har mött det systemet utomlands och de man talar med då hävdar just det systemets fördelar vad det gäller kontinuitet och uppföljning + just förtroendet o personlig trygghetskänsla.

Fast det systemet finns ju, både med husläkare (där man är listad hos en specifik läkare på VC) och även privatpraktierande läkare som går under högkostnadsskyddet.

Det är inte där problemet ligger. Dessa privatpraktiserande vet också hur fel systemet är, men har inte makt att ändra det.
 
Så här är det om inte personalen vill göra förändringar som de kan föra uppåt i organisationen och få gehör för. Så vem i hlvt ska göra det då? Jag säger inte att det är lätt men vem ska annars göra det?

Det är synd för att det bästa är naturligtvis en organisation som fungerar.

Rätta ord, "tänka till" det är klart att det var väl korkat att skriva så är klart ni tänker, ursäkta , men denna tråd och eran klagan gör ju att det är inte framme än. Detbehövs göras mer. Det är dessutom fortfarande väldigt olikt på olika ställen.



@kryddelydd Jag tänkte sedan , en remiss från akuten till vårdcentral kan faktiskt vara så enkelt att akuten har möjlighet att boka en läkartid i samtliga vårdcentraler inom området eller i Sverige. Sorteringskompetensen är naturligtvis sjukvårdskompetens men bokningskompetensen är väl grundskolenivåkompetens med dagens duktiga ungdomar.

Det är frågan om tillgång till vårdcentralens bokningssystem, inget annat, inget känsligt. @Inte_Ung Angående boka själv alltså, de som kommer behöver kanske hjälp att boka tid på vc. Ett remissförfarande iform av hjälp med bokning kanske kunde hjälpa. Dvs att akuten kan boka läkartid eller sjuksköterskestider på vårdcentraler.

Något positivt nu. Vi får göra egenremiss till en rad olika specialiteter , t ex barn som jag efterfrågade tidigare, nu efter nyår. Det tror jag verkligen är bra . Då kan anhalten vårdcentral försvinna för ett antal, må vara fåtal men dock," många bäckar små.".

Jag tror inte du förstår hur svårt det är att försöka förändra på något som har den struktur som sjukvården har. Det är som att dunka huvudet i en betongvägg. På flera ställen har personalen sagt upp sig nästan mangrant för att få gehör för att det inte går att jobba under de villkor som råder. Resultat, nya människor anställs och verksamheten fortsätter oförändrad. Eller ja, den haltar väl ännu värre eftersom de nya är just nya och har dåliga arbestvillkor.

I det senaste exemplet jag tog del av har sjukhuset tillsatt en utredningsgrupp, med läkare, byggare och andra relevanta för att fixa en plan för ombyggnad och flytt av en avdelning. Tre dagar satt dessa och gjorde en plan som funkade för alla och som var patientsäker. Sen kör sjukhusledningen och politiker över planen fullkomligt, och personalen är besviken, förtvivlad och förstår inte hur de ska kunna jobba med de premisser som ska gälla istället.

Det prats ibland om att man borde strejka, men då lämnas ju patienterna utan vård och det är inte acceptabelt på tex hjärtintensiven.
 
Nu kan du väl ändå inte vara allvarlig? De absolut dyraste resurserna ska användas som BOKNINGSINSTANS på obekväm tid?!

Nä, folk måste faktiskt lära sig ta ansvar för sig själv och för samhällets resurser. Använda hjärnan istället för egot.
Jag tänker mig snarare något i motsatt riktning än Tora förslag. Det borde satsas mer på att informera om närakuterna (och gärna utöka deras öppettider) så att man i första hand går dit om man är behöver halvakutvård och att dessa kan avlasta akuten. Är det värre än man trott kan de skicka in till akuten.
Jag har tex varit på akuten vid två illfälle för att sy ihop sårskador (ett på mig och ett på en vän) något som skulle kunna gjort på en vårdcentral om den varit öppen.
 
Fast det systemet finns ju, både med husläkare (där man är listad hos en specifik läkare på VC) och även privatpraktierande läkare som går under högkostnadsskyddet.

Det är inte där problemet ligger. Dessa privatpraktiserande vet också hur fel systemet är, men har inte makt att ändra det.
Jo, jag vet. Och det är knappast rättvist att jämföra ett dåligt fungerande statskontrollerat system med ett system som sedan generationer finansieras och bedrivs privat/icke offentligt.
Priset tog väl ngr bekanta till mig, som anlitat samma husläkare under tre, ja just det tre generationer.
Men mot slutet var det endast för konsultationer, Gubben kunde inte längre ge sprutor eller rent fysiskt genomföra undersökningar.
Men jag var hemma hos dem när den med mig jämnåriga dottern fick sitt cancerbesked. Och jag måste säga att en snyggare, lugnare och tryggare informatinsöverlämning har jag inte upplevt.
 
Men, tror du på allvar att vi inte försöker? Att vi stillatigande konstaterar att, nähäpp, detta fungerade kasst...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp