Hur ska vi tänka? Häst/hundmöte -tillbud

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare miumiu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 86
  • Visningar Visningar 6 196

Bukefalos 30 år!

Varit med om samma några gånger men hade mycket hundvana hästar så brukar helt enkelt sätta av i trav rakt emot hundarna vilket fick alla hundar att dra iväg igen.
Vet inte hur rädda era hästar är men att ta lite fart emot hundar brukar ofta få dom att tappa allt mod.

Varit med om samma några gånger men hade mycket hundvana hästar så brukar helt enkelt sätta av i trav rakt emot hundarna vilket fick alla hundar att dra iväg igen.
Vet inte hur rädda era hästar är men att ta lite fart emot hundar brukar ofta få dom att tappa allt mod.
Skulle jag aldrig våga 🙈 Inte med okända hundar. Min häst är bara 4 år och vill inte riskera att han får en dålig upplevelse, han gillar hundar egentligen men inte när dom kommer sättande mot honom morrandes med rest ragg, hoppar och gör utfall.

Skulle jag aldrig våga 🙈 Inte med okända hundar. Min häst är bara 4 år och vill inte riskera att han får en dålig upplevelse, han gillar hundar egentligen men inte när dom kommer sättande mot honom morrandes med rest ragg, hoppar och gör utfall.
Man får ju överväga lite, personligen tycker jag det alternativet låter obehagligare för hästen än att sätta fram i trav och klappa på halsen och berömma :)

Man får ju överväga lite, personligen tycker jag det alternativet låter obehagligare för hästen än att sätta fram i trav och klappa på halsen och berömma :)
Ja, risken kändes överhängande att få dessa efter sig, det var därför vi inte vände utan stannade kvar och väntade ut dom. Hästarna var ganska lugna när vi hoppade av, jag var nog mest skakad av alla tror jag 😜 Och vi skrek och hytte åt dom men kändes som att det bara varvade upp dom ännu mer, tror det är rätt unga hundar, eller iaf några av dom.

Ja, risken kändes överhängande att få dessa efter sig, det var därför vi inte vände utan stannade kvar och väntade ut dom. Hästarna var ganska lugna när vi hoppade av, jag var nog mest skakad av alla tror jag 😜 Och vi skrek och hytte åt dom men kändes som att det bara varvade upp dom ännu mer, tror det är rätt unga hundar, eller iaf några av dom.
Ja man får bli arg ordentligt annars tar dom det som lek 😝Hotfullt kroppsspråk och genuin ilska kan göra susen. Inte veva med armar och skrika det tycker dom bara är roligt 🤣

Fast att springa ifrån hundar är inte det bästa, det kan ju trigga igång jakt och lek hos den mest obrydda individen. Det bästa är att stå still så brukar dom tappa intresset ganska så snabbt. Vara så tråkig och obrydd som möjligt brukar göra att dom lugnar sig och backar ganska så snabbt.

Fast att springa ifrån hundar är inte det bästa, det kan ju trigga igång jakt och lek hos den mest obrydda individen. Det bästa är att stå still så brukar dom tappa intresset ganska så snabbt. Vara så tråkig och obrydd som möjligt brukar göra att dom lugnar sig och backar ganska så snabbt.
Vad pratar du om? Jag skrev rid emot hunden ta fart och rid mot hunden så den blir rädd och vänder.
Att låta hunden jaga hästen har jag inte skrivit, däremot vågar mycket få hundar tramsa omkring om hästen ”attackerar ”.

Att stå still verkade ju inte gått så bra i det här fallet.

Tråkig och obrydd? För en flock understimulerade labradorer är nog en stillastående häst rätt rolig ändå ska du se.

Hur var det en risk att få dem efter sig om man rider rakt mot dem? Få hundar vågar stå kvar i det läget.

Tråkig och obrydd? För en flock understimulerade labradorer är nog en stillastående häst rätt rolig ändå ska du se.
Jo tack jag har stött på dom själv och vet hur det är. Och jo, jag står fast vid att vid hundmöten och hundarna är på och uppe i varv så är det bäst att inte trava därifrån eller göra någon grej av det. Min häst backade alltid hundar ifrån när han stod still, det var helt enkelt inget kul.

Vad pratar du om? Jag skrev rid emot hunden ta fart och rid mot hunden så den blir rädd och vänder.
Att låta hunden jaga hästen har jag inte skrivit, däremot vågar mycket få hundar tramsa omkring om hästen ”attackerar ”.

Att stå still verkade ju inte gått så bra i det här fallet.
Min erfarenhet är att det är få hundar som är så rädda för hästar som rider förbi eller mot dom att dom blir så rädda att dom sticker därifrån. Snarare tvärtom så riskerar det att hetsa hundarna.

Och jo, jag skulle nog faktiskt säga att just stå still i detta fallet faktiskt är det som gjorde att hundarna tröttnade och stack därifrån.

Jo tack jag har stött på dom själv och vet hur det är. Och jo, jag står fast vid att vid hundmöten och hundarna är på och uppe i varv så är det bäst att inte trava därifrån eller göra någon grej av det. Min häst backade alltid hundar ifrån när han stod still, det var helt enkelt inget kul.
Du får tycka vad du vill men skriv inte saker jag inte skrivit.
Återigen? Trava därifrån har jag inte skrivit.
Jag skriver trava emot hunden i princip alla hundar flyr hals över huvud då.

Sen förstår jag att man inte vill göra det med en osäker unghäst men alternativet att stå kvar och låta hundarna hoppa och härja känns inte säkert det heller.

Hundägare ska inte utsätta ryttare för detta.

Tycker ts inte kunde gjort så mycket annat.
Man rider inte rakt emot hundarna om man sitter på en unghäst som man inte tränat för situationen.
Beror på vad för unghäst. Att trava emot något lite oroligt är generellt inte alltid något en unghäst upplever som otäckt särskilt inte om hunden springer bortåt och inte mot.
Men alla känner sin häst bäst.

Hursomhelst borde hundägare inte släppa lösa hundar vind för våg.

Min erfarenhet är att det är få hundar som är så rädda för hästar som rider förbi eller mot dom att dom blir så rädda att dom sticker därifrån. Snarare tvärtom så riskerar det att hetsa hundarna.

Och jo, jag skulle nog faktiskt säga att just stå still i detta fallet faktiskt är det som gjorde att hundarna tröttnade och stack därifrån.
Då undrar jag vad du umgås med för hundar? Kamphundar? Att trava emot en hund på en Stig och hunden står kvar menar du? När 500 kg häst kommer rakt emot den.

Jag undrar i mitt stilla sinne om det är hon som bodde i mitt grannskap innan hon flyttade. Allt stämmer överens. Ålder på damen, ras på hundarna och den fantastiskt ignoranta hundhållningen.

Hon flyttade härifrån pga att vi var så arga att hennes hundar sprang fritt. En hade t.o.m förvunnit under en tid (två dygn) och den hade senare hittats i en vildsvinsfälla (stor bur), levande såklart. En av dem har också hittats i min tomma pool där den "ställt" en grävling. Jag hissade upp hunden och körde hem den och sa att nästa gång skjuter jag både hund och grävling samtidigt. OBS! Jag är inte jägare men ville skrämma skiten ur henne, efter ett antal incidenter med lösa hundar som ställer hästarna när man rider.
Som tur var en ordentligt stadig häst och medryttare som kan hund. Hade det varit jag hade jag fortsatt min tur och dragit med mig hundarna.
Minst tre hundar lösa hela tiden.

Hon badade sina hundar i min damm bakom stallet (ligger väldigt privat men vid vägen) och när jag sa att det häckade sällsynta fåglar där ryckte hon på axlarna och sa att de jagar inte fåglar ändå.....:mad:
That´s not the damn point.....B***h!

Du får tycka vad du vill men skriv inte saker jag inte skrivit.
Återigen? Trava därifrån har jag inte skrivit.
Jag skriver trava emot hunden i princip alla hundar flyr hals över huvud då.

Sen förstår jag att man inte vill göra det med en osäker unghäst men alternativet att stå kvar och låta hundarna hoppa och härja känns inte säkert det heller.

Hundägare ska inte utsätta ryttare för detta.
Man ska alltså trava mot dom men inte förbi dom? Det går inte riktigt ihop för min del och jag tycker inte man ska utsätta sin häst för den stressen heller.

Och nej, hundägare ska inte utsätta hästar för detta, självklart inte. Men man löser inte situationen genom att trava mot dom och försöka skrämma dom. Risken är bara att det hetsar dom ännu mer.

Dom hundarna som jag är runt är inte rädda för hästar för dom har inte någon anledning att vara rädda för hästar. Faktiskt inte särskilt vanligt att hundar är särskilt rädda för hästar.
Då undrar jag vad du umgås med för hundar? Kamphundar? Att trava emot en hund på en Stig och hunden står kvar menar du? När 500 kg häst kommer rakt emot den.
Jag umgås och träffar vanliga hundar, tex denna personens hundar som det handlar om här. Glada labradorer som är uppe i varv. Träffade både vuxna och en mängd valpar som sprang runt min hästs ben. Han stod stilla och väntade tryggt med mig tills dom gav sig och stack därifrån.

Liknande trådar

• Hur uppfostra och minska stress
  • R
    Småsyskon – hur ska jag göra?
  • Tips för nästa steg i ensamhetsträning?
  • vilken hund ska vi välja bort?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka