Hur skall ett hackamore med långa skänklar sitta?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Horsefreak_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 6 493
H

Horsefreak_

Hejsan!
Har tidigare ridit med ponnyhack och har nu införskaffat ett hackamore med längre skänklar till min häst.

Hur skall detta sitta på hästen, när tyglarna hänger ner/ är sträckta?

Gärna bilder :)

Sv: Hur skall ett hackamore med långa skänklar sitta?

Förstår inte riktigt frågan, skyller på att jag är trött :angel:
men.. det ska väl sitta som ett ponnyhack bara att det har längre skänklar?

Jo på samma ställe så klart :P

Jag e oxå trött :grin:

Ska länka till en bild på hur jag hade det, såg konstigt ut så det var därför jag blev tveksam

In med bild så får jag se :) Jag har faktiskt inte sett ett hackamore med långa skänklar på en häst :angel:

hm, det såg lite annorlunda ut faktiskt. Kan du inte rida på hackamore med kortare skänklar? :) Tycker att det där ser läskigt skarpt ut :crazy:

Hittade en bild på google när jag sökte och det satt som detta.. Så det e nog rätt..

Nej, han lyssnar inte alls på det mer :( Gick bra den första veckan, men nu efter ungefär 5-6 veckor " känner" han inte det mer, eller klart han känner det, men han bryr sig inte om det..

Tvungen att rida med hackamore, han har ett sår i ett av vecken i mungipan som inte vill läka..

okej, trist med såret. Antagligen kommer han sluta bry sig med det nya hacket också efter några veckor, den onda cirkeln med uppbetsling.

Det kan ta ett par turer att vänja sig vid hur hacket med långa skänklar fungerar :)
Annars av egen erfarenhet så, visst, det är skarpare, men det beror väldigt mycket på hur man själv är i handen, tar man i för hårt, så LOVAR jag att du kommer att märka det ;)

Rid ett par gånger på ridbana/ridhus o försök hitta läget där din häst lyssnar, eftersom det är skarpt vill man gärna ta i löst, ibland lite för löst o tar man i för hårt så kan man bli skallad :)
Testa dig fram FÖRSIKTIGT så kommer det att gå bra.

Det kan vara lite knöligt ibland o få hjälperna att fungera, att hästen inte riktigt kanske vill ta ledande tygeltag på rätt sätt eftersom det är hävstång o för man handen bakåt/utåt så kan den rulla ihop sig lite, så tydligt men försiktiga hjälper, m.a.o inget bra bett på hästar som är unga eller inte så mycket ridna :)

När tyglarna hänger kommer skänklarna att hänga rakt ner vid mungipan, eller svagt vinklade mot bogen. Man rider oftast inte med så korta tyglar på ett sånt här bett eftersom det är ganska stark hävstångseffekt på det och hästen då kommer hamna med huvudet bakom lod..

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag e medveten om det!

Jag ska ha detta i morgon när jag ska träna, sen ska jag rida med det andra igen..

Jag måste säga, att ja, det är jättebra att man försöker låta bli att betsla upp vid minsta lilla problem osv, men det finns faktiskt en fara i att man ALDRIG vågar tränsa upp heller, med ett storhäst hackamore kan jag garantera dig att du lär inte kunna ta i för hårt, för då får du med stor sannolikhet en dyngsmäll av hästens huvud, och då har jag ändå en nordsvensk med kraftig bred och reltivt okänslig nosrygg ;)

Jag tycker faktiskt att bett är aldrig skarpare än den hand som håller dom, det är faktiskt inte sjysst i att sitta o slita o dra i en häst som inte lyssnar heller, ibland behöver man betsla upp, för att kunna betsla ner senare när man kommit så pass långt.

Tack för ditt svar :)
Ser det rätt ut som det sitter?
Ska ta upp det minst 1 hål på sidostyckena iaf, tycker det sitter på gränsen till för långt ner?

Jo, visst det e en del skillnad mot det andra de e det, man vill gärna hålla löst, man märker väldigt fort när hästen gillar hur man håller :)

Ja, jag tycker han lyssnade bättre på ledande tygeltag med detta jämfört med det andra iaf trots att jag bara tog försiktigt.

Han är inte så mkt riden, men jag har inte så mkt val, han kan inte ha bett på några veckor/månader vad det nu tar för hans mungipa att läka.. :( Jag får försöka göra det bästa av situationen så han kan vara igång under tiden det läker så han slipper stå :)

Han lyssnar iaf väldigt mkt på vikthjälperna så det e en fördel iaf! :)

Jo, visst e det så, håller med till 100% !!

Har hellre detta storhästhacket och tar jätteförsiktigt i det, än försöker rida med ponnyhack och måste hålla betydligt hårdare eller vad man ska kalla det i tyglen för hästen inte lyssnar!

Men visst återgår man till bara detta nya hacket, kommer det inte funka heller i slutändan, men ska skifta mellan dessa hacken framöver!

Svårt att bedöma från ett kort, men det ser ut att sitta ganska bra, aningen för lågt ev, men som sagt svårt att se, och när man inte kan känna heller :)

Ja, när man har ett sånt här bett är det defintivt en fördel att dom lyssnar bra på vikthjälper, det gör att man kan ha ganska långa tyglar o slippa ta i dom..

Som sagt, man blir mest själv skadad om man har ett sånt här bett o tar för hårt, man kan få en ordentlig snyting. Man lär sig fort att vara fin och försiktig i sina hjälper.

och ska du dessutom träna imorn kommer du nog få hjälpt därifrån, men en dum idé är att rida ut i skogen innan du och hästen vant er vid och hur det fungerar, det är tråkigt om du råkar ta i honom för hårt..

Jag tror det är en bra idé om du skiftar, då det här hacket är svårare att rida dressyr på, och kan vara lite för skarpt att hoppa i t.ex. beroende på vilken nivå, rakt fram o skutta går nog, men bana kan vara överkurs ;) Då lär man vara riktigt duktig och säker i sin hand/balans så man aldrig tar stöd i hästen ofrivilligt, själv använder jag det mest ute i skogen.

Senast ändrad av en moderator:

Tvungen att rida med hackamore, han har ett sår i ett av vecken i mungipan som inte vill läka..

Jag tycker du ska flytta upp hacket om man ser till bilden och om det behövs vid uppflyttningen spänna kedjan något så att skänklarna när du tar i tygeln inte kan dras rätt bak det blir för grova hjälper det blir så stor rörlighet i hacket.Kolla mungipan så det inte kommit in foderrester i springan det kan fördröja läkningen.

Jag ska flytta upp det.. Kedjan är så spänd den kan vara på bilden, skänklarna hindras inte av kedjan att dras bak.. Skänklarna blir likadana oavsett om kedjan e lös eller hårt spänd.. Vet inte varför det blir så, det var de jag tyckte såg konstigt ut.. :crazy: Hittade en några bilder när jag googlade och skänklarna satt på samma sätt då..

Såret i mungipan har torkat upp börjat läka ihopa, men det tar väldigt lång tid, ska ringa veterinären och se om vi kan få utskrivet ngn salva till honom.. Nu har vi bara använt idominsalva och vaselin..

sidostyckena ska inte sitta i samma ring som kedjan, ska sitta på själva "nosdelen", visar bild på ett annat märke men samma typ av hyackamoor där det inte finns plats att sätta där kedjan sitter..

BILD

Ser ditt hackamoore ut såhär? med skåror framför skänklarna? Då¨ska sidostyckena sitta där.
BILD

Ja, det ser ut som det där nere med skåror..
Okej, tack för hjälpen då ska jag ändra det :D

Kommer det göra stor skillnad om man flyttar det dit istället för där det sitter nu?

Sen fanns det 2 olika typer av kedjor till det, en som den på översta bilden du visade och en curbstap (som båda satt i ringen), är det ngn skillnad mellan dom?

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 628
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 180
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka