Hur skall inspektion gå till? (lång)

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare belizza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 331
B

belizza

Har en fråga...om det nu är rätt forum vet ej men frågar här.
Min kompis har 4 hästar, som gått i lösdrift med vindskydd/ligghall. Denna har varit godkänd tidigare år. I år så i första stormen "Per" föll det ett träd över och knäckte till den. I samma veva var det en anonym anmälan som gjordes av ngn att de inte hade ligghall. Då var en insp ute från kommun o satte en lapp att hon skulle höra av sig till insp. Detta gjordes och insp talade då om att hon måste åtg vindskyddet. Det skulle göras men inte lätt heller med hård mark o få ner nåt. I alla fall så glömde kompisen ringa att det var gjort. Nästa snöstorm 22/2 vred den till sig då man inte hade lyckats o stötta upp riktigt och blev mer vriden. Nu skaffade kompisen sådan Hakiställning men hann inte mer än o få dit den förrän den blev stulen (hann inte monteras upp). I mitten av mars nu så har det varit ytterligare ett besök från kommun med en lapp att hon skulle höra av sig. Hon ringer och får besked om att det måste åtgärdas omgående.
Till detta så är det så att hon inte har fått ett enda protokoll, har inte träffat inspektören annat än per telefon. Nu i dagarna fick hon ett föreläggande om att åtgärd för ligghallen måste ske omgående och har bara 1 v på sig?:confused:
Har någon av er på buke råkat ut för att inte få inspektionsrapport men ett föreläggade från nämnden istället? Borde man inte fått en rapport först och ett inplanerat återbesök tillsammans med insp?
Har försökt leta på nätet om detta då kompisen är helt knäckt och vet inte vad hon skall ta sig till, iallafall har hon fått placerat ut hästar lite här och där tills hon får ihop nytt material till ny hall.
Någon som vet hur det skall gå till?

Sv: Hur skall inspektion gå till? (lång)

Hej om din vännina har löst det på annat sätt just nu så att hon inte har några hästar som går i en trasig ligghall så är det bara att ringa till dem och säga att hästarnas stall situation är löst och problemet bör vara ur världen.

Hon kan oxå ringa till kommunen och kolla om det finns något diarioefört på henne, om inte kan hon anmäla djurskyddsinspektören för tjänste fel. Det har hänt här där jag är verksam att djurskyddsinspektörerna inte fullgör sina plikter. Kolla med länstyrelsen.

så länge som det finns en bra stall situation så ska hon inte behöva oroa sig och hon får mer tid att bygga nytt/reparera sin ligghall. hon har kanske någon försäkring som hjälper henne så att hon kan bygga en stadig hall som står mot stormar.

anonyma anmälningar är mycket kränkande, men det är något man får leva med när man har djur, ålägganden är inte farliga om man gör vad man åläggs, i hennes fall skulle jag tro att fixa en tillfredställande situation till hästarna är målet och det har hon gjort om de är i andra stall.

lycka till :)

Var i landet finns stallet?

Jag som bor i Skåne skulle i det här läget hävda att det är betestillväxt ute nu och därför krävs ingen ligghall förrän till hösten.

Vad är det som skall vara diariefört? kan vem som helst ringa och kolla detta?

Här räknas inte det som betestillväxt än, några mil utanför Göteborg, så de måste ha ligghall, trots gräset växer o det är strålande väder...

Tycker att protokoll vore det minsta man kunde begära för att kunna få det på pränt innan ett föreläggande:mad:

Men om gräset växer så är det väll betes tillväxt.
Jag bor oxå nån mil i från gbg och på jobbet har vi börjat ränsa ogräs i rabaterna på dom skolor vi har hand om, så inngen kan komma och säja att det innte är betestillväxt här omkring.

kram.

Besöket skall vara diariefört det skall finnas på kommunen. åläggandet skall även det vara diariefört och man har viss tid på sig att överklaga. /kramar:D

I Djurskyddsmyndighetens allmänna råd om tillsyn DFS 2004:9
m.m.; Saknr L 4 står följande:
Inspektionsrapport
En skriftlig rapport över utförd inspektion bör snarast skickas eller lämnas till djurhållaren. Inspektionsrapporten bör innehålla följande:
1. En hänvisning till 24 § djurskyddslagen; i övrigt bör hänvisas till djurskyddslagstiftningen i tillämpliga delar,
2. anledningen till och tidpunkten för inspektionen,
3. anläggningens beteckning och bakgrundsinformation om anläggningen,
4. djurägarens/djurhållarens namn och adress samt, i förekommande fall, organisationsnummer,
5. fastighetsägarens namn och adress,
6. namn och befattning på, alternativt arbetsuppgifter eller ansvarsområde för, de personer som var närvarande vid inspektionen,
7. en kortfattad beskrivning av verksamheten på anläggningen,
8. vilka delar av djurhållningen som inspekterats,
9. vid behov uppgift om väderförhållanden såsom temperatur, snötäcke etc.,
10. eventuella avvikelser från djurskyddsbestämmelserna som noterats vid inspektionen,
11. vad som skall åtgärdas och tidpunkt då åtgärderna senast skall vara vidtagna,
12. vilka upplysningar och råd som lämnats,
13. en notering om att det kan finnas avvikelser som inte uppmärksammats vid inspektionen,
14. information om vid inspektionen förda diskussioner,
15. resultat av provtagningar och mätningar, samt
16. annan information, t.ex. utförd kontroll av att erforderliga beslut enligt djurskyddslagstiftningen finns och att de efterlevs, information om egenkontroll samt information om eventuell utrustning som använts i samband med inspektionen.

Som sagt så är det allmänna råd, men en djurskyddsinspektör bör följa dessa.
Ett inspektionsprotokoll kan även överklagas till länsstyrelsen.

Kommunerna har självstyre och det kan vara reglerat i varje kommun när man anser att det är bete dvs djuren kan huvudsaklgen livnära sig på det som växer och man kan inte kräva att djuren har ligghall, kolla detta med den egna kommunen.

:bow: :bow: :bow:
klar och utförligt, tack för informationen

Här räknas inte det som betestillväxt än, några mil utanför Göteborg, så de måste ha ligghall, trots gräset växer o det är strålande väder...

Jag bor strax utanför Borås o jag har då betestillväxt, det växer så det knakar, mina hästar har gåt ute dygnet runt i en vecka nu, dock har dom tillgång till ett litet vindskydd men dom går inte ens in där.

:bow: Tack för ett svar som man har bra nytta av. Vi skall se vad det är för något som är hämtbart material på miljöförv. Är dessa papper det som är i såfall diariefört? Ett insp.protokoll borde väl vara med då isåfall, vi får se.
Har även kollat med betestillväxt o säsong, vilket det inte räknas än runt Göteborg. Inatt var det 4+ ! Mina hästar som går ute med ligghall har inte varit inne i den annat än som toalettbesök under hela vintern. Jag ser dom varje morgon kl 6 när jag går ut med hunden.
Ha en skön påsk nu med era pållar....

Alla kommuner skriver inte insprapport men de ska skriva tjänsteanteckningar (oftast i ett datorprogram), som du kan be att få utdrag ur så länge det ej är sekretess. Som vädret är nu i större delen av Sverige krävs ej ligghall. Däremot tidigare då hon ej hade ligghall till hästarna. Men i dagläget borde hon ju kunna ta hem hästarna (om hon inte bor i Norrland?) och ordna ligghallen till hösten:idea:

Angående uppföljande inspektion: Jag tycker att din kompis fått gott om tid på sig och varför ska en uppföljande inspektion bokas in då det i det här fallet är så att ligghallen inte är åtgärdad? Inspektören har troligtvis passerat fastigheten och sett detta... Att ha i åtanke är ju också att för inspektionerna debiteras troligtvis timtaxa... :eek:

Det normala är dock som du skriver: först rapport med åtgärdsdatum, sen uppföljande inspektion. Det kan även bli föreläggande direkt, sen insp.

Varför placerade din kompis inte ut hästarna där dom kunde få skydd tidigare då ligghallen blåste sönder? Eftersom hon är hästägare måste hon väl veta att hästar som hålls ute i lösdrift måste ha en ligghall!! Den är väl mycket viktigare än en inspektionslapp eller hur? Jag tycker att hon skall bekymra sig mer för hur de stackars hästarna har haft det i vinter utan skydd än om en inspektionslapp. Att ha hästar innebär förpliktelser t ex att ha omsorg om djuren. Eftersom hon nu har fixat för hästarna behöver hon ju inte oroa sig mer om föreläggandet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har hjälpt mig kompis som köpt en sadel via en auktionssite på nätet. Hon bjöd på en sadel för över 2 månader sedan och vann...
Svar
2
· Visningar
1 106
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka