Hur skall jag gå vidare?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Anonymejag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 136
  • Visningar Visningar 14 494
Sv: Hur skall jag gå vidare?

*KL*

Det kan inte vara så att instinkten hos vissa hästar säjer att både katter och hundar är farliga? De är ju faktiskt köttätare och hästen är bytesdjur. Elefanter har ju den vanan att ser de lejonungar som är obevakade så kan det hända att de resolut springer rakt in i kullen och stampar ihjäl dem. Katter och hundar som stryker för nära en häst är alltid i fara då vissa hästars instinkt till överlevnad är mer utpräglad än andras. Inget att vara upprörd över med andra ord utan fullständigt naturligt. När ska vi sluta upp med att förmänskliga hästar? Bara en åsikt.

Skriver med ett anonymt konto nu då jag helst inte vill bli igenkänd .. Långt inlägg på kommande!

Igår hände en hemsk olycka vid femtiden, jag skulle ta in min relativt nya häst från hagen. Vid porten stod min älskade katt och trodde säkerligen att inget skulle kunna hända eftersom jag var ju där. Jag tänkte ta det säkra för det osäkra så jag började schasa iväg katten då hästen mitt i allt hoppar förbi mig och anfaller min katt. Hästen landar rakt på kattens bakben som ylar till och försöker slippa loss. När katten äntligen är lös springer hon haltandes iväg hemåt.

Jag blir ursinnig på hästen. Springer sedan ikapp katten och tar den i famnen. Hon ser lite sådär onormalt lugn ut, pupillerna är stoora. Vi konstaterar att bakbenet är troligen brutet så det blir att fara i ilfart till dejourhavande veterinär. Denna konstaterar dock att knät är krossat på katten och det finns ingenting att göra. Så katten får en spruta och somnar in. och jag är förtvivlad :cry: :cry:

Katten var inte "bara en katt", hon var som en hund, följde efter mig vart jag än gick och kom varje kväll upp i sängen för att gosa. Katten var så otroligt fin och vacker, har aldrig haft en sån fin katt förut. Hon var frisk och inte ens gammal och nu är hon borta. :cry: Jag har ännu inte riktigt förstått det även om tårarna fortfarande rinner ..

Så nu undrar jag om ni har någon aning om VARFÖR hästskrället reagerade såhär? Varför anföll hästen?! Tror dessutom inte att detta är första gången, vid stallet han stod förut hade en katt också blivit ihjältrampad, dock vet jag ju inte om det var just min häst men det låter ju inte otroligt. Hur ska jag kunna förlåta hästen för det här?!
Vi har inte skrivit under ägarpapper ännu så jag har rätt att ge tillbaka honom.
Hästen var otroligt jobbig de två första dagarna han var här, jag var alldeles förtvivlad och hade gråten i halsen hela tiden. Dag 3 uppförde han sig mycket bättre och jag började tänka att detta ska väl nog kunna gå vägen!
Men nu känns det hopplöst igen .. Känns på ett sätt lite som ett "arrangerat äktenskap", vi får hästen utan att betala någonting så föräldrarna tycker ju lite att "gratis är bäst" .. Visst tycker jag om honom, jag red honom i en månad innan vi tog hem honom. Hästen kan vara superhärlig men han har nog sina dåliga sidor. Han är fd. travare och har haft problem i benen men enligt veterinär ska han hålla som ridhäst.

Hur skall jag göra?
Jag saknar min fina kisse något enormt nu .. :cry:
Nu börjar dessutom alla tankar som "tänk om jag hade gjort si och så istället så skulle kissen ännu leva .." komma fram .. :cry: :cry:

:eek: Förlåt mig för att jag reagerar som jag gör.

Men jag vet hur mycket en katt kan betyda.
För min älskade Imp är min bebis och att förlora honom skulle hela min värld krascha samman.:cry:

Om jag hade hamnat i samma situation som du, så hade jag tappat allt förtroende för hästen och lämnat tillbaka den.
Jag hade inte anklagat hästen för att det skulle vara dens fel för vad den gjort mot katten.
Men jag hade tappat förtroendet just för att den betedde sig just så mot katter generellt.

Det bästa är väl att berätta vad som hänt med hästen för ägaren och försöka få reda på bekgrunden till varför hästen beteer sig så mot katter.
Just mer för att ni ska få lite förståelse och fakta bakom hästens beteende.
Och inte för att hitta något annat sätt att anklaga den.

Skickar många styrkekramar.
Mvh Xoya.

Du menar att man INTE ska uppfostra katter och hundar?

Självklart ska man uppfostra katter o hundar- liksom hästar. Men jag tycker inte att de är OK sparka dem eller köra ihjäl dem med skottkärran. Men du menade säkert inte så illa som det såg ut i skriven text.

Om man, som TS, väljer en ny hobbyhäst så föredrar i alla fall, jag en häst som inte går till anfall mot andra hästar eller katter o hundar. Det är en av urvalskriterierna när man väljer häst, tycker jag. Likaväl som det är en fördel att den inte sparkar eller biter männskor, är trafikvan osv...
Har man redan en sån häst får man ta itu med problemet- javisst. men varför välja att köpa en sån häst- då måste den ha massor av andra fördelar som uppväger det extra arbetet och oron för att den kommer att skada någon.

Även en väluppfostrad hund kan komma i närheten av en häst och då är det en klar fördel att hästen inte attackerar.

Alla mina hästar accepterer/har accepterat hundar o katter-- de som inte gillat det i början får man vänja. Och även om jag inte haft några smådjur, så har ibland hovslagaren, tränaren, veterinären eller andra besökande hundar med.

Jag tycker inte att det ska drälla hundar i hagen hela tiden, eller att folk inte ska hålla reda på sina hundar, men OM det kommer en hund nära mina hästar vill jag INTE att den ska bli ihjälslagen av en attackerande häst (Sto med föl får man givetvis ta särskillt stor hänsyn till.)

Senast ändrad av en moderator:

Jag ser faktiskt hästen som ett djur, och många av de hästar jag haft har tidigare haft föl. Vilket gör det fullt naturigt att de har en instinkt att försvara sig mot det som faktiskt är rovdjur. Det är inget problem för mig, jag funderar inte två gånger på det. Hästen har lika stor rätt att vara häst som katten har att vara katt. Det är dessutom lättare att lära katter och hundar att hålla sig borta, jag vill inte att hästen ska vänja sig av med en instinkt som faktiskt kan behövas!

Eftersom mina hundar och katter inte ska komma i närheten av hästen så är det mig egalt om hästen är aggressiv mot dessa. Jag väljer helt enkelt hästar utifrån andra kriterier, sina naturliga instinkter om de dessutom kan behöva är inte ett av dem.

Man kan diskutera fram och tillbaka vems fel, hur man ska undvika olyckor osv osv. Jag hade lämnat tillbaka hästen pga att jag inte skulle ha älskat den till 100, vilket jag tycker alla djur förtjänar, ha en "ägare" som älskar dem.

Oj, då borde jag inte få ha häst. Jag älskar inte min häst. De får alla sina behov fyllda och mår som kungar och prinsar men jag älskar dem inte.

Å andra sidan vet jag de som älskar sina djur men låter dem leva under vidriga förhållanden...

Å andra sidan vet jag de som älskar sina djur men låter dem leva under vidriga förhållanden...

Jo, det vet jag oxå, tyvärr:( Kunde inte sova i natt pga mardrömmar om en häst där jag står...

Nej, man kanske inte måste älska sina hästar, men för mig som bara har en just nu, så känner jag att ska jag ha en häst, då ska det vara "rätt" häst. När jag hade fler, så älskade jag inte alla heller.

kl

Roligt att så många delat med sig i sina åsikter och tankar, även om jag fortfarande inte riktigt vet hur jag skall göra.

Igår red min kompis denna hästen, hon berömde honom med massor goda ord som jag blev väldigt glad av att höra. Ord som jag egentligen vet om själv men som lite glömts bort mitt i denna kalabalik.
Hästen är ju som tidigare nämnt en ex-travare men han är otroligt lugn och "relaxad" när man rider honom. (Ingen kritik till ex-travare!) Han skrittar lugnt och travar lugnt och behagligt, han lyfter galopp från skritten och byter ofta till rätt galopp i kurvorna bara man lägger vikten i andra stigbygeln. Han börjar inte tävla mot ponnyn om hon försöker spurta förbi utan han håller sig lugn.
På planen är han välbalanserad och har inga problem med att bära upp sig själv. Han kommer nästan i form automatiskt! Han provat lyfta galopp några ggr på planen och efter några försök så lyfter han. Han är något stelare i höger varv men detta skulle nog bli bra bara man börjar mjuka upp honom mer.
Han är otroligt mysig när han är lugn. Allt detta låter ju super och man skulle knappast tveka ..

MEN. Jag gillar inte att han är ganska nervös i stallet, speciellt när man skall föra ut hästarna på morgonen, då måste han alltid komma ut först, skulle han bli lämnad ensam skulle han nog riva hela stallet ...
Sen det här med katterna, gillar inte att jag ska behöva vara orolig att de i misstag skulle komma för nära och han skulle anfalla igen. och så kommer jag ju aldrig att glömma denna olycka. Förlåta kanske men aldrig glömma ..
Men i och för sig så är det IDAG exakt två veckor sedan han kom hem hit, han har alltså inte varit här länge alls.

Ville bara skriva av mig lite, hur skulle du göra?

Lämna tillbaka och jag tror att incidenten med katten är en bra ursäkt att ta till. För dig själv.

Att hästen är orolig i stallet går att jobba med. Är det de enda så hade jag ju aldrig lämnat tillbaka pga olyckan med katten om man nu gillar hästen. Nästa häst du tar hem är säkert inte heller helt perfekt heller i början, kanske är stirrig och osäker också den första tiden. Det är saker man får jobba med helt enkelt.

Men vill du inte ha hästen eller inte gillar den pga olyckan så självklart är det bättre att lämna tillbaka den, man måste ju endå gilla hästen man äger om man ska orka hålla på med dom. Måste jag iallafall, hade inte orkat kämpa med en egen häst som jag inte tycker om.

Du måste helt enkelt se på just din situation- vad är viktigast för dig?

Hur stort är problemet?
Är det mycket smådjur runt stallet /hagarna/ridvägarna?
Hur skulle du känna om en katt till blev dödad? Kan du hindra det?
Har du tid och lust att jobba med de beteenden som du inte gillar hos hästen. Oron i stallet, attackerna mot husdjur?

Har han/hon värden som överstiger nackdelarna? Är priset mkt viktigt?

Fyller han alla andra krav/önskemål du har på just DIN häst- hoppning, dressyr, uteridning - vill du tävla? osv...

Viktigast av allt - Gillar du hästen? Om du tycker om hästen är det lättare att jobba med de svårigheter som dyker upp (alla hästar har ju sina alldeles egna knepigheter)
Känner du tveksamhet blir det nog inte bra för varken dig eller hästen- så då är det bättre du lämnar den tillbaka och söker vidare efter "DIN häst".

Jag vet ju inte, men jag utgår från att du bara kommer att ha en häst, och då det är det än viktigare att du trivs med/gillar /kan lita på hästen. Du ska förhoppningsvis ha den lääänge. :)

Min ena häst avskyr hundar och katter. Varför har jag absolut ingen aning om.
Han har fått tag i två katter ordentligt och jag har nog aldrig sett katter springa så fort i hela mitt liv som när de kommer in i hans hage och upptäckte att de inte var så välkomna.

Jag är mkt medveten om "problemet" och berättar om det för folk, det smäller på stört. En jag känner sa att neeejdå, min hund kan gå in i hagen. Den hunden kom ut jävligt fort kan jag lova och jag fick världens utskällning (hästen fick inte tag i hunden). Att jag sen sa till innan, det spelade ingen roll tydligen.

En gång hade två kattungar råkat gå in i boxen när jag var på väg in med hästen i boxen, han blev helt rabiat och försökte bokstavligt talat stampa ihjäl dom på stört (nä, han lyckades inte, de sprang ut).

Bara att acceptera läget, min häst gillar helt enkelt inte små djur och det är inget jag kan göra någonting åt.

Stallkatterna har fått lära sig att man håller sig borta från honom...

Håller med Lovisaleonora i vad hon skriver.

Jag förstår mycket väl ts förtvivlan över sin förlorade katt, men att tappa förtroendet för hästen tycker jag är att gå till överdrift. Ett djur är ett djur och vi kan inte alltid förstå vad som händer i deras hjärna. Jag tycker inte om när mina katter leker med en stackars mus de fångat men inte dödat. Men det är så en katt beter sig och jag får vända bort blicken och acceptera det.
Vi har också en häst som avskyr hundar och katter. Hon stryker öronen och visar tänderna när de kommer i närheten. Problemet är att att hundarna och katterna inte förstår hästens varningssignaler och flyttar sig inte. Då får de stryk helt enkelt. Hästen har faktiskt med "berått mod" stampat ihjäl en katt för oss. Jag gick ut med hå i hagen och katten följde med. När jag gick tillbaka vände jag mig om och tittade. Då stod hästen med strukna öron och blottade tänder och stampade med en framhov i marken. Konstigt beteende, tänkte jag och gick tillbaka i hagen. Där fann jag katten platt som en pannkaka och stendöd. Jag tycket det var fruktasvärt obehagligt men vad skulle jag göra???

*KL*
Kan ju bidra med min historia oxå, som fick mig att förstå att man aldrig kan vara säker...
När jag köpte min häst för lite mer än 1 år sedan hade jag inte en tanke på att hästar och hundar (i mitt fall) skulle kunna ha något emot varandra, det sprang hundar lösa i stallet, i hagen, följde med lösa på ridturer osv. En dag några månader senare när jag för första gången pratade med uppfödaren så sa hon till mig att bero på inget speciellt att min häst absolut inte gillade hundar så det skulle jag tänka på, hon hade anfallit 2 hundar när hon var liten. Jaha sa jag, vad trevligt och tur att jag inte hört det förut ;) här är hon helt oberörd av hundar men det kan ju vara bra att ha i baktanken...
Tiden gick och fortfarande sprang hundar lösa i hagen och det fanns inte minsta antydan till någon oro från hästarna! Sedan hände lite grejor som gjorde att jag tror min häst var lite understimulerad och inte på fullt så bra humör... en dag när vi gick in i hagen och skulle mocka så praktiskt taget flög hon fram mot en av hundarna och skulle anfalla, jag satte hjärtat i halsgropen (inte min hund) och röt till så högt att både hund och häst stannade upp och tittade på mig och olyckan undveks för denna gång! Men självklart kändes det jobbigt att detta hade hänt så vi var lite extra försiktiga efter det och man såg på min häst att hon blev irriterad över att ha hunden i närheten efter det och varje gång han var i närheten skulle hon köra bort honom... Efter ett tag bytte vi stall och tror att hästen började må bättre oxå, och en dag när hunden var med i hagen så var allt som vanligt igen och min häst tog ett vänskapligt initiativ och gick lugnt fram till hunden och hälsade på den som de alltid brukat göra innan!

Så det jag ville få fram med denna historia är att det spelar ingen roll hur snäll och hundvan hästen är egentligen, man kan som sagt aldrig vara säker. Idag kan hund och häst stå och äta ur samma hink, hunden kan slicka hästen på huvudet och krafsa på benen utan att hästen rör minsta lilla min, precis som innan händelsen, men ändå hände det!

Senast ändrad av en moderator:

kl det ä just därför som jag inte vill ha lös spingande hundar och hälst inte katter i stallarna, iaf inte mina egna!

skaderisken är stor på hunden/katten. vilket jag absolut inte vill utsätta dom för. jag vill häller inte uppfosta dem så butalt som många gör, för det sker oftast i fel tillfälle( här handlar det om hundredels sekunder för en hund att koppla ihop en bestraffning men VAD den bestraffas för) och ger bara en fövirring istället för lärdom.

Hundar och katter är rovdjur, att hästar gå till försvar ÄR en natulig handling som vi antagligen inte kommer kunna redera helt, det sitter i instukterna.

TS: Om du triv med hästen behåll, om du tvekar behåll inte. det ska kännas rätt helt enkelt. eftersom du velar så råder jag dej till att inte ta den.

Du borde applicera samma synsätt på dina katter och hundar också ... istället för att tycka att dem får skylla sig själva. Har man utekatter och/eller lösgående hundar tillsammans med opålitliga hästar så bär man direkt ansvar för eventuella olyckor. Ägaransvar kallas det och då kan man inte skylla på djuren när det händer något och tycka dem är korkade när det är DU som ska kunna tänka flera led ...

Jag tycker inte heller att man kan anklaga eller lasta en häst för att den dödat en katt eller en hund.

Det man kan göra om man har hund eller katt är att välj att inte ha en sådan häst. Hästen måste ju gå ihop med resten av familjen och funkar inte det så får man leta efter en annan häst.

tröstkramar!!

detdär är ju hemskt då ens djur dödar ens andra djur :(

hur är hästen att rida? trivs du bra med han och hur var han då du var men han vid förra stället? han testar nog säkert i början för det är ju ett nytt ställe. vi har oxå en häst vid stallet som är jättearg mot andra djur, dock har hon aldrig skadat nån. bara sparkat mot dem men aldrig träffat (pratar katt och crasy hund ;) )

tycker du skall berätta till andra ägarna att du vill tänka lite, för om du nu köper och han faktiskt blir ett enda helvete så är det ju inte heller rättvist mot hästen att han skall bara stå i hagen och slöa :/ och om du tänker efter och han blir bättre så har du ju kanske din drömhäst för livet! dumt att det hände just nu så du inte hunnit vara glad över din häst, du hade grym otur :(

men ge det tid, svårt då du skall försöka börja visa vem som bestämmer nu på samma gång som du är jävligt förbannad på han.. men han är ju ändå bara ett djur och vill ju inte göra dej ledsen med flit, tyvärr så är det ju så.. men jag kan inte ens förstå hur du känner, det måste vara jättejobbigt och jag sitter ju inte i din situation men enligt hur jag tror du känner så blir det nog en kamp.. försök vara stark! :bump:

(oh läste igenom tråden efteråt, deam vilken debatt! haha jobbig att läsa jue!)

har en känsla av att hästens agrissivitet kommer lägga sej efter ett tag..revir skall ju märkas osv.. men jag skall väl int eg. kommentera dehä, då min häst är världens snällaste mot kanin till elefant(säkert haha) vet intehur det är att ha en kattdödare till ridhäst ..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 471
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 146
Senast: Magica
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 098
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur