Hur skall jag göra?

Lokkur

Trådstartare
Hej! Det är så att min sadel har gått sönder och bara haft den i 6 månader, har lossnat massa sömmar vid bossorna. Och detta gör att sadeln åker fram ännu mer än från början.
och de företaget jag köpt den av vill inte att jag lämnar tillbaka den? (säger inte de rakt ut, men kommer med ursäkter hela tiden)
har kvitto och garanti kvar på sadeln.
Och har redan fått lämna tillbaka en likadan sadel för att de börja lossna läder i från den. Så de här är andra sadeln det är något fel på. Så jag vill inte ha en likadan sadel igen.

har jag inte rätt att lämna tillbaka den helt?
Sadeln var ganska dyr också, så jag tycker att den ska hålla helt.
Har ni varit med om liknande? hur har ni gjort?
Ja kan ju inte rida runt i en sadel som sömmarna lossnar på.
Vart vänder man sig för att fråga vilka "rättigheter" jag har?
 
Sv: Hur skall jag göra?

Du har rätt att få pengarna tillbaka om du köpt den hos ett företag. Och speciellt om det är andra sadeln som gått sönder.

Kontakta säljaren!
 
Sv: Hur skall jag göra?

Som jag skrev i den andra tråden, så ska säljaren ges rimliga möjligheter att reparera varan. Två reparationsförsök för samma fel brukar anses rimligt, men tredje gången så har man rätt häva hela köpet och få pengarna tillbaka.

Så, du måste ge säljaren en chans att laga den - vilket du i förra tråden skrev att säljaren erbjudit sig.

Så, reklamera sadeln, och om säljaren då vill reparera den istället för att häva köpet så måste du acceptera det. Om samma sak händer en tredje gång har du rätt att häva köpet helt oavsett vad säljaren vill (såtillvida att det inte är du som orsakat att sömmarna gått sönder då, men det förutsätter jag att det inte är)
 
Sv: Hur skall jag göra?

Du har rätt att få pengarna tillbaka om du köpt den hos ett företag. Och speciellt om det är andra sadeln som gått sönder.

Kontakta säljaren!


Ja jag måste ju ha de.
Jag har kontaktat säljaren, men hon säger bara att det inte är någon fara och att de är "lätt" att laga, men då svarade jag henne att vad blir nästa fel som kommer då?
Det har bara varit problem med dem här sadlarna! Och maila henne redan efter 1 månad och sa att sadeln inte satt bra, men enligt henne gjorde den de. Men ändå åkte den fram, och nu åker den ju mer fram eftersom sömmarna på bossorna har lossnat.
Men det finns väl nått ställe man kan ringa till reklamations nämnden eller vad de nu heter?
 
Sv: Hur skall jag göra?

Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Men du får inget gehör där sålänge inte själva 'lagdelen' är uppfylld. Och säljaren har erbjudit sig att laga sadeln, och lagen säger att säljaren måste få en rimlig möjlighet att åtgärda felet.

Dvs du måste låta henne laga sadeln om det är det hon vill.
 
Sv: Hur skall jag göra?

Jag har varit inne och läst på en sida om reklamation.


För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.


Och väsentligt är det ju, eftersom sadeln åker fram pg.a av detta.

Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök.
Så jag måste väl gå med på att hon lagar den. Men hon har inte direkt varit hjälpsam, eftersom ja har varit missnöjd med sadeln redan från början (den ja har nu) Ja menar hon kolla inte äns så sadeln passa min häst.
 
Sv: Hur skall jag göra?

Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Men du får inget gehör där sålänge inte själva 'lagdelen' är uppfylld. Och säljaren har erbjudit sig att laga sadeln, och lagen säger att säljaren måste få en rimlig möjlighet att åtgärda felet.

Dvs du måste låta henne laga sadeln om det är det hon vill.



Ja precis.
 
Sv: Hur skall jag göra?

Som jag skrev i den andra tråden, så ska säljaren ges rimliga möjligheter att reparera varan. Två reparationsförsök för samma fel brukar anses rimligt, men tredje gången så har man rätt häva hela köpet och få pengarna tillbaka.

Så, du måste ge säljaren en chans att laga den - vilket du i förra tråden skrev att säljaren erbjudit sig.

Så, reklamera sadeln, och om säljaren då vill reparera den istället för att häva köpet så måste du acceptera det. Om samma sak händer en tredje gång har du rätt att häva köpet helt oavsett vad säljaren vill (såtillvida att det inte är du som orsakat att sömmarna gått sönder då, men det förutsätter jag att det inte är)

Och självklart inte så är de inte ja som orsakat skadan.
Mitt uppe i tävlings säsong nu!
Märkte att sömmarna lossnat när jag smörjde den inför tävlingen.
 
Sv: Hur skall jag göra?

Jag har varit inne och läst på en sida om reklamation.


För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.


Och väsentligt är det ju, eftersom sadeln åker fram pg.a av detta.

Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök.
Så jag måste väl gå med på att hon lagar den. Men hon har inte direkt varit hjälpsam, eftersom ja har varit missnöjd med sadeln redan från början (den ja har nu) Ja menar hon kolla inte äns så sadeln passa min häst.

Så du menar att du får en sadel i utbyte för den förra och att du inte krävde att hon tittade på hur den funkade på hästen?
En sadel, även om det är samma märke/strl kan skilja en hel del helt enkelt för att det är olika sadelmakare som sytt och stoppat dem.

Hur kan sadeln åka fram för att en söm lossnat, det måste vara rejält mkt som gått upp.
 
Sv: Hur skall jag göra?

Så du menar att du får en sadel i utbyte för den förra och att du inte krävde att hon tittade på hur den funkade på hästen?
En sadel, även om det är samma märke/strl kan skilja en hel del helt enkelt för att det är olika sadelmakare som sytt och stoppat dem.

Hur kan sadeln åka fram för att en söm lossnat, det måste vara rejält mkt som gått upp.

Nej hon sa till mig att den skulle passa, och jag kan inget om sadlar (därför jag ber om hjälp)
Och litade på henne, och som sagt när jag sa till henne, så sa hon att den passa.

Det är ca 4 sömmar som lossnat, och dem sitter brett i sär, så man kan lyfta på hela bossan fram till. Så ja de är en del.
 
Sv: Hur skall jag göra?

Fast det du inte nämner som du sa i förra tråden är att hästen vilade 3 månader - och nya sadeln passade inte efter det.
 
Sv: Hur skall jag göra?

Fast det du inte nämner som du sa i förra tråden är att hästen vilade 3 månader - och nya sadeln passade inte efter det.

Nej så var de inte, de va på den första sadeln som jag hade som lädret åkte av på. Då vila han i 1 månad, och de var efter vilan som ja märkte när jag smörjde den att lädret åkte av. den sadeln passa hela tiden.

Det är DEN sadeln som jag har nu som inte passar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 931
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 033
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 558
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 620
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp