Hur skall jag långsiktigt bygga upp min häst?

ztsu

Trådstartare
Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta den dit hen tycker den passar bäst om detta inte är rätt ställe. :)

För en månad sedan fick jag hem min nya häst. Han är 16 år gammal och har tidigare varit ridskolehäst. På den här månaden har han (välbehövligt) tappat lite övervikt. Igår var vet. ute och hon tyckte att han såg ut att vara i fint hull nu, men lite tunn i överlinjen. Han behöver få upp buken och fylla ut rompen + överlinjen. Han behöver också förbättra sin kondis avsevärt.
Hur skall jag bäst gå tillväga för att lyckas med detta?

När det kommer till fodret så står han på fri tillgång på hösilage i hagen på dagen (06-22) men det finns ingen analys. Jag behöver råd utifrån detta fakta, då det inte finns någon möjlighet för mig att skaffa analys. Stallet vi står i köper in 4-5 hösilagebalar i stöten ofta från olika bönder. På natten får han hö inne, även detta utan analys av samma anledning. Jag hade såklart helst sett att det fanns analys men nu gör det inte det och det känns inte lönt att skaffa vid varje leverans, lär knappt hinna få svaret innan nästa leverans är på ingående.
Jag antar att han behöver något som är rikt på protein för att hjälpa till att bygga upp muskler, men med lite energi eftersom han ju inte behöver lägga på sig något alls?

Gällande muskeluppbyggnaden så går han så gott som varje dag. 3-4 dagar, ibland fler, i veckan rider vi ut. Då rider vi på asfalt, på skogsvägar (där vi brukar trava) och mycket inne i själva skogen (små stigar och även rätt ut i terrängen, oftast får han gå på helt lång tygel här). Det finns olika rundor beroende på vad man vill ha ut av det hela, vissa är mer krävande än andra för hästen. Det finns också bra klätterbackar, men de är inte riktigt brukliga nu pga snön. Vissa dagar skrittar vi bara helt kravlöst och vissa dagar får han arbeta lite mer aktivt. Ibland går vi också för hand.
Övriga dagar rids han en gång av min tränare som brukar köra ett mjukgörande pass och försöka lossa honom (han är väldigt stel), en gång brukar vi träna hopp/markarbete och om det blir något mer pass på banan brukar jag jogga/konditionsträna med intervaller och övergångar.
Jag lägger aldrig två träningar efter varandra och jag planerar alltid in en uteritt dagen efter träning, och anpassar uteritterna efter väder och hans form för dagen.

Han har en hoppsadel och en dressyrsadel som båda provades ut av sadelprovare för typ tre veckor sedan. Jag brukar variera mellan dessa.

Är detta ett bra upplägg eller bör jag ändra något? Något annat jag skall tänka på? Vilket kraftfoder skall jag välja?

Vi har väldigt bra förutsättningar med en stor paddock som är ridbar året om, bra uteridningsmöjligheter, min tränare står i samma stall och jag vill verkligen ta tillvara på detta på bästa sätt nu när jag faktiskt har en pigg och frisk häst vars enda bekymmer är att han är lite omusklad. Det känns som att det enda som står i vår väg är jag och min orutin, och eftersom jag fick så mycket bra tips och råd med min förra häst vänder jag mig till er igen.
Ge mig era bästa tips och råd! :up:
 
Skulle också vilja höra era åsikter kring en annan fråga, men jag lägger den här istället för att skapa en ny tråd. :)

När han tar stöd på bettet börjar han slänga med huvudet. Det gör han enbart när han tar stöd och aldrig annars. Aldrig på lång tygel och aldrig när han går med huvudet i vädret (vilket han gör rätt ofta tyvärr). Han gapar inte utan slänger bara. Hans tänder kollades vid besiktningen och det enda som anmärktes på var tandsten.

Han har varit ridskolehäst i många år och är nog inte så van vid att ta stöd på bettet. Han är också väldigt stel i kroppen. Kan det vara så att han tycker att det är obehagligt för att han inte är van?
Själv har jag tex en tendens att alltid sitta som en hösäck framför datorn, så när jag väl sträcker på mig får jag ont i ryggen och det känns ovant. Fast det är så man egentligen skall sitta och det kroppen mår bäst av. Jag tänker att det kan vara lite på samma sätt med stödet för honom? Att det är ovant och därför obehagligt och kanske tom lite smärtsamt, eftersom han är van vid något annat. Kan det vara så tro? Eller har ni någon annan teori?

Vi skall snart ha tandläkare ut till stallet som skall få kolla hans tänder igen.
 
Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta den dit hen tycker den passar bäst om detta inte är rätt ställe. :)

För en månad sedan fick jag hem min nya häst. Han är 16 år gammal och har tidigare varit ridskolehäst. På den här månaden har han (välbehövligt) tappat lite övervikt. Igår var vet. ute och hon tyckte att han såg ut att vara i fint hull nu, men lite tunn i överlinjen. Han behöver få upp buken och fylla ut rompen + överlinjen. Han behöver också förbättra sin kondis avsevärt.
Hur skall jag bäst gå tillväga för att lyckas med detta?

När det kommer till fodret så står han på fri tillgång på hösilage i hagen på dagen (06-22) men det finns ingen analys. Jag behöver råd utifrån detta fakta, då det inte finns någon möjlighet för mig att skaffa analys. Stallet vi står i köper in 4-5 hösilagebalar i stöten ofta från olika bönder. På natten får han hö inne, även detta utan analys av samma anledning. Jag hade såklart helst sett att det fanns analys men nu gör det inte det och det känns inte lönt att skaffa vid varje leverans, lär knappt hinna få svaret innan nästa leverans är på ingående.
Jag antar att han behöver något som är rikt på protein för att hjälpa till att bygga upp muskler, men med lite energi eftersom han ju inte behöver lägga på sig något alls?

Gällande muskeluppbyggnaden så går han så gott som varje dag. 3-4 dagar, ibland fler, i veckan rider vi ut. Då rider vi på asfalt, på skogsvägar (där vi brukar trava) och mycket inne i själva skogen (små stigar och även rätt ut i terrängen, oftast får han gå på helt lång tygel här). Det finns olika rundor beroende på vad man vill ha ut av det hela, vissa är mer krävande än andra för hästen. Det finns också bra klätterbackar, men de är inte riktigt brukliga nu pga snön. Vissa dagar skrittar vi bara helt kravlöst och vissa dagar får han arbeta lite mer aktivt. Ibland går vi också för hand.
Övriga dagar rids han en gång av min tränare som brukar köra ett mjukgörande pass och försöka lossa honom (han är väldigt stel), en gång brukar vi träna hopp/markarbete och om det blir något mer pass på banan brukar jag jogga/konditionsträna med intervaller och övergångar.
Jag lägger aldrig två träningar efter varandra och jag planerar alltid in en uteritt dagen efter träning, och anpassar uteritterna efter väder och hans form för dagen.

Han har en hoppsadel och en dressyrsadel som båda provades ut av sadelprovare för typ tre veckor sedan. Jag brukar variera mellan dessa.

Är detta ett bra upplägg eller bör jag ändra något? Något annat jag skall tänka på? Vilket kraftfoder skall jag välja?

Vi har väldigt bra förutsättningar med en stor paddock som är ridbar året om, bra uteridningsmöjligheter, min tränare står i samma stall och jag vill verkligen ta tillvara på detta på bästa sätt nu när jag faktiskt har en pigg och frisk häst vars enda bekymmer är att han är lite omusklad. Det känns som att det enda som står i vår väg är jag och min orutin, och eftersom jag fick så mycket bra tips och råd med min förra häst vänder jag mig till er igen.
Ge mig era bästa tips och råd! :up:

Utan analys hade jag nog valt att ge honom lusern ( pellets du blötlägger) och mineraler. Det finns ju inte en sportslig att veta om det ör " rätt" eller inte men det låter som att han behöver mer protein för att bygga överlinjen. Du kan även kolla masken.
Anledningen till att han inte riktigt gillar att ta stöd beror antagligen inte på munnen ( men det är ju perfekt att du kollar detta) utan på att det tar emot för honom att böja sina bakben. Kanske något pass per vecka med tömkörning ( lägg gärna in bommar) kan vara något för er. Att kliva på stigar med lite oländigt underlag är också toppen. Lycka till!
 
Är lucern verkligen bästa alternativet? Min erfarenhet är att lucern gärna hjälper hästen att lägga på sig hull också, och det behöver han absolut inte. Kan Krafft Muskel eller liknande vara ett alternativ?

Då är det rätt bra som vi gör, vi går i terrängen 3-4 dagar i veckan. Kanske jag skulle gå med honom vid hand oftare, som ett alternativ till tömkörning (som jag inte kan)?
 
Fast de måste ju ha hull att bygga muskler av?
Utan analys är det som sagt omöjligt att läsa ut varför han inte bygger just muskler men lägger han på sig hull och är fin i pälsen och allmän fysik så är det bara träningen som brister just nu..
Sen tar det tid
 
Kraft muskel är mer protein än lucern men det är ju en massa annan skit i det fodret med.
Lucern är väl det som är lättast att ta till just när man inte har en analys.
 
Vill du ha protein men inte energi är Muskel bättre. Det är så jag fodrat min ponny som inte behöver energi men hade proteinfattigt grovfoder, mängderna som behövs är ju så mycket mindre också. Vad man anser vara skit får man nog bestämma själv. Fann det mest ekonomiskt att fodra på det viset också, just för att man fodrar med mindre mängd.
Bara protein finns ju t.ex. soja- eller potatisprotein, men då får man vara noga med maxgivorna och vara beredd på att det inte är så smakligt.
 
Fast de måste ju ha hull att bygga muskler av?
Utan analys är det som sagt omöjligt att läsa ut varför han inte bygger just muskler men lägger han på sig hull och är fin i pälsen och allmän fysik så är det bara träningen som brister just nu..
Sen tar det tid

Han har hull så det räcker. ;)
Det finns fortfarande en del att ta av..

Jag tror han bygger muskler. Jag har bara haft honom i en månad och han var omusklad när han kom till mig. Så det är nog inget "fel" som gör att han inte bygger muskler. Jag vill bara ge honom de bästa förutsättningarna att bygga dem ordentligt så han blir stark och håller sig frisk.
 
Aldrig påstått att man inte får avgöra själv om innehållet i fodret är "skit" eller inte, bara sagt min åsikt :) sen kanske ordvalet var provocerande
 
Anledningen till att man hellre ger lucern än andra proteinfodermedel om man inte har analys, är att det inte är farligt att ge för mkt lucern. Det är ett grovfoder och proteinöverskott från sådant kan hästen ta hand om själv. Ger du överskott av tex sojabaserade foder kan det störa ut magen och leda till otrevliga sjukdomar.
Lucern ger lite väl högt MJ i förhållande till protein, men hellre en tjock häst än en med störd tarmflora. Eller så får du begränsa den fria tillgången.

Så länge du har oanalyserat grovfoder är allting en gissning. Tyvärr men så är det...
 
Eftersom han går på fritillgång så får han förmodligen tillräckligt av både energi och protein så jag hade inte gett något tillskott alls mer än möjligtvis något mineralfoder. Vilket mineralfoder du ger spelar ingen roll för det kan bli hur tokigt som helst oavsett vad du ger. Det bästa är egentligen att bara ge selen och e-vitamin eftersom du inte har en aning om mängden mineraler i grovfodret du ger. Din häst kan få svåra mineralbrister vilket kan ge tråkiga följder av att du fodrar såhär men det antar jag att du redan vet. Eftersom ni byter parti så ofta som var 4-5 bal så hade jag också gett något för magen såsom yea-sacc eller vanlig bakjäst för att skydda magen. Det är en enorm påfrestning på magen att byta grovfoder så ofta och risken för problem med magen är stor.

Du ska absolut inte ge något proteinfoderkoncentrat som muskel, soja eller liknande eftersom överskott av protein ifrån kraftfoder är farligt och kan ge mycket allvarliga och till och med dödliga sjukdomar.
 
Är lucern verkligen bästa alternativet? Min erfarenhet är att lucern gärna hjälper hästen att lägga på sig hull också, och det behöver han absolut inte. Kan Krafft Muskel eller liknande vara ett alternativ?

Då är det rätt bra som vi gör, vi går i terrängen 3-4 dagar i veckan. Kanske jag skulle gå med honom vid hand oftare, som ett alternativ till tömkörning (som jag inte kan)?
Min lilla fetbulle gav jag potatisprotein eftersom lucern faktiskt innehåller ganska mycket (onödig) energi. Det är ingen fara att överfodra lite med protein, så eftersom man inte har analys skulle jag räkna med att det har ett hyfsat lågt värde och sedan räkna ut hur mycket potatisprotein som behövs. Jag skulle ge en knapp dl vill jag minnas.
Det är ju dammigt och lite bökigt att ge, jag tog en liten tuss lucernhack som jag blötte och blandade potatisproteinet med så det blev en lagom gröt.

Angående tänderna så kan ju själva tänderna vara bra, men bettet kanske inte passar. Testa några olika och se vad han gillar. Ett enkelt rakt tränsbett ligger still i munnen och gillas av många, är inte så farligt om det är lite för stort heller. Man kan testa att linda det med latextejp och se om det blir skillnad med/utan. Vår ponny gillar latextejpen.
Vanliga tredelade brukar också vara poppis, blir mycket frihet för tungan att röra sig.
Jag ska testa ett mellanting, ett tvådelat med lock-funktion. Det blir rörligare än ett rakt bett, men kan inte vika ihop och klämma lanerna som delade bett kan.
 
Överskottsutfodring av protein
Fråga på Hippson: är det farligt med för mycket protein?
"Friska hästar har inga problem att klara 2-3 gånger högre innehåll av protein, särskilt när det kommer från grovfoder"
"Om hästen får för mycket koncentrerat proteinfoder (från exempelvis ett färdigfoder eller övrigt tillskott) kan det samlas lättlösligt protein i tjocktarmen och då gynnas tillväxten av en bakterie som kan leda till "Baron Gruff-sjukan"."
"Att dra ner på grovfodret och ersätta det med kraftfoder bör man bara använda som en absolut sista åtgärd. En foderstat ska alltid utgå från grovfodrets innehåll och därefter kan man titta på vad man har brister och komplettera med lämpligt kraftfoder."

Detta hittade jag vid en snabb googling. Att beräkna ett proteintillskott baserat på att höet innehåller en aning låga värden kan inte bli fel om hästen har fri tillgång på hö.
Att försöka tillföra hästens hela proteinbehov med tillskott är självklart olämpligt på alla möjliga vis, men det var ju inte det vi snackade om här...
 
Vad fint att läsa om att du har tagit över den här hästen, som varken är i form eller pur-ung, och ger honom chans att må bättre! En äkta hästmänniska!

Jag skulle nog ha lagt upp min träning på ungefär samma sätt, men det är väldigt svårt att säga när vi inte vet vikt, ras, mkh mm. Är han inte extremt fet så skulle jag öka konditionsträningen ett snäpp med galoppträning (hur mycket beroende på vad han klarar). Att ledas eller skritta kan man räkna som vilodag och är ingen träning för muskler, förbränning av fett eller ökad kondition. Så var noga med att det inte blir lugna turer för ofta, utan försök att få honom att svettas och komma upp i varv. Prova och öka lite mer och mer.

När kommer han in på natten? Hur mycket hö får han då? Kan du ge halm i stället på natten? Jag har en häst som är svår att hålla i rätt hull, hon är ca 155 cm i mkh, och får 5 kg analyserat hösilage plus halm per dag. Jag menar att det skulle vara helt omöjligt för henne att ha fri tillgång dagtid, då skulle hon behöva ridas hela nätterna... Om du inte har den turen att det är ett extremt lågt energivärde i grovfodret, men då skulle de andra hästarna i hagen snabbt falla ur.

Ja, att ha en fet häst gör att man får anpassa en hel del. I stallet som jag står i nu finns bara hästar som behöver äta mycket per dag, vilket gör att min får gå i egen hage bredvid de andra. Tråkigt, men som det är just nu det enda sättet pga begränsade ridmöjligheter pga skada.

Så, äter han så många kg per dag så krävs det mycket aktiv ridning för att kompensera. En lite krånglig väg att gå tycker jag, men du kanske inte kan förändra situationen?
 
Såg pållen i din blogg :) och den hade jag satt protein på. Lucern eftersom ni inte har analyserat foder. Och bara träna på som du gör så kommer det bli jättefint.
Jag tycker inte hästen ser direkt tjock ut men bukig så jag skulle inte ha varit rädd för lucern.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 240
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 971
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 392
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp