Hur skiljer sig en bom i hopp resp. dressyrsadel??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 276
Sv: Hur skiljer sig en bom i hopp resp. dressyrsadel??

Är du säker på att de inte bara har skrivit att de har samma passform? För en hopp-bom måste vara starkare än en dressyr-bom, och helst mer flexibel för att det ska bli så bekvämt som möjligt för hästen.

Tyvärr är det inte vinterkräksjukan... Allvarligare än så :( Äggstockarna krånglar, och efter provsvaren vet jag hur jävliga dom kommer vara. :(

Senast ändrad:

Nä, samma bom. Men vad dom menade med det vet jag förstås inte...

Stackare, krya på dig!

EXAKT!
Skönt med fler som VET något om sadlar!
Men Diabolical Kitten kanske också blir vuxen någon gång och kan förstå att hon inte är någon guru när det gäller sadlar!
Märks ju på dina svar hur lite du kan.Sedan har du kanske rekord i att ha suttit i flest antal sadlar på sadelbocken,men det är en annan historia,som jag inte anser betyder någonting!

Varför skulle kända ,seriösa märken undanhålla viktig information?
De säljer på sin kvalite och vill inte förstöra sitt goda rykte genom att undanhålla fakta!

Sedan tror jag inte ett ögonblick på att en häst skulle må dåligt av att hoppas i en dressyrsadel!Möjligen om inte ryttaren har balans,men annars är det inget problem för hästen!Givetvis under förutsättning att sadeln passar!

Och jag har en hopp- och en dressyrsadel till mina hästar,så det är inte problemet!

Tror du jag bara har suttit i sadlar på bockan? Snälla, jag har nu provat nästan 90 sadlar på bara min häst. Sen har jag hjälpt folk prova ut sadlar till sina hästar också.

De undanhåller inte fakta! Men nu är det faktiskt så att de flesta märken inte vill skriva långa uppsatser om hur en sadel är uppbyggd, det passar sig inte i en produktkatalog! Sedan är det faktiskt så, att en katalog är till för att sälja saker, visst smyger de inte en del försköningar som inte är helt sanna.
T.ex.: "Short Saddle Panels
The short saddle panels are especially easy on the horse since it does not press into the sensitive kidney area. " (finns beskrivet hos islandsssadeln). Detta är inte sant, då hästar kan ha olika korta ryggar. På många hästar kommer den här sadeln garanterat trycka på länden.

"Wide Channel
The channel is at least 5 cm (2") wide on all Passier saddles. "
Detta är ingen bred kanal på något sätt. 5 cm är i minsta laget.

Jag kan säkert hitta fler "försköningar" på hemsidan, men dessa var de jag hittade snabbt.

Vem har sagt något om att det är skadligt för hästen att hoppas i en dressyrsadel? Det är inte bra, då dressyrsadeln inte fördelar vikten på samma sätt som en hoppsadel, men jag har inte sagt något om att hästarna mår dåligt av det.

Hur menade du med detta?

"För hur sätet ser ut har egt inte att göra med bommens utformning (mot hästen då), sätet byggs ju upp ovanpå."

Tyngdpunkten på sätet bestäms av bommen. Sätets djup har inte så mycket med bommens passform att göra, men däremot stämmer sätets tyngdpunkt överens med bommen. Du borde kunna känna detta tydligt på din Prestige, tyngdpunkten i sätet är lite längre fram och böjningen på bommen är också däromkring.

Diabolical_Kitten skrev:
Som vanligt kommer jag hålla tummarna för dig ;)

Jag har hittat en sadel nu, ska avslöja senare idag vilken det är :D

Men - som du säkert redan kan gissa har ännu mer skit hänt. Såklart är det nåt fel på mig nu... Har varit ut och in på sjukhuset sen i söndags och har varit och tagit prover, så får väl se avd som är fel... Har jätteont, och kan knappt resa på mig utan att dö. (ont i magen, har haft det sen i söndags) Så även om jag ahr en sadel nu, kan jag inte rida. Så jävla TYPISKT!
Men gud vad kul.Jag väntar med spänning på vad det är för sadel....hoppas att du blir bra så att du får rida snart...Vet inte läkarna vad det är...

Jag trodde det avr blindtarmen först, så jag åkte in till akuten på söndagsnatten, men efter att jag hade sagt att jag avr orolig för blindtarmsinflammation verkade läkarn bara fokusera på det. Han konstaterade att det nog inte var det då blodet inte visade några tecken på inflammation, men då sa han också att jag bara hade haft det i några timmar, och att det kanske inte visar sig i blodet förrän om några timmar igen. (fick komma in till akuten direkt) Efter att ha pratat med en annan läkaremorgonen efter sa de att det kunde vara äggstockarna och att jag borde få det kollat, så på måndagen gjorde jag ultraljud och odm konstaterade att mina äggstockar är fulla med blåsor.... Suck... Antingen är det "bara" blåsor som förmodligen kommer försvinna med åldern eller så är det polycystiska blåsor (eller nåt sånt) som skulle bli större och jag skulle få helvetiska mensblödningar (har ingen mens pga p-medel) och svårigheter att skaffa barn. Men dom har nu tagit prover för att se vilken av det det är och vad de ska göra åt det.
Men med min vanliga tur är det väl det sistnämda... Så är det säkert så illa att jag måste ta bort ena äggstocken och sen när jag vaknar upp efter operationen har de säkert tagit bort den "friska" (som också är täckt av blåsor, men inte lika mkt, den gär inte ont) och så har jag kvar den andra. Eller så råkar de väl bara ta bort hela livmodern eller nåt.

Det är lika bra att jag förbereder mig på det värsta, för med min tur kommer det värsta hända.

Jovisst, men det var det på hoppsadeln också. Kanske blir större skillnad på märken där dressyrsadlarna har tyngdpunkt väldigt långt bak (såna som jag tycker ligger i bakvikt..).

Diabolical_Kitten skrev:
Jag trodde det avr blindtarmen först, så jag åkte in till akuten på söndagsnatten, men efter att jag hade sagt att jag avr orolig för blindtarmsinflammation verkade läkarn bara fokusera på det. Han konstaterade att det nog inte var det då blodet inte visade några tecken på inflammation, men då sa han också att jag bara hade haft det i några timmar, och att det kanske inte visar sig i blodet förrän om några timmar igen. (fick komma in till akuten direkt) Efter att ha pratat med en annan läkaremorgonen efter sa de att det kunde vara äggstockarna och att jag borde få det kollat, så på måndagen gjorde jag ultraljud och odm konstaterade att mina äggstockar är fulla med blåsor.... Suck... Antingen är det "bara" blåsor som förmodligen kommer försvinna med åldern eller så är det polycystiska blåsor (eller nåt sånt) som skulle bli större och jag skulle få helvetiska mensblödningar (har ingen mens pga p-medel) och svårigheter att skaffa barn. Men dom har nu tagit prover för att se vilken av det det är och vad de ska göra åt det.
Men med min vanliga tur är det väl det sistnämda... Så är det säkert så illa att jag måste ta bort ena äggstocken och sen när jag vaknar upp efter operationen har de säkert tagit bort den "friska" (som också är täckt av blåsor, men inte lika mkt, den gär inte ont) och så har jag kvar den andra. Eller så råkar de väl bara ta bort hela livmodern eller nåt.

Det är lika bra att jag förbereder mig på det värsta, för med min tur kommer det värsta hända.
MEN herregud.....Ja det är då skönt att höra att du kan skoja i alla fall..Har en bekant som får blåsor som med jämna mellanrum brister och DÅ har hon så ont att hon åker in akut och blir inlagd för observation...Men annars så lider hon inte av dessa...Så det kan ju vara nåt sådant...

Då engelska märken passar min häst bättre har jag ju riktat in mig på engelska märken, och hos dom märker jag en jättestor skillnad.

Jag hade en Hippos hemma för ett litet tag sen och den är längre och har lite bredare bossor än vad GS har. Kollade dock inte tyngdpunkten på Prestigen, (jag vet ju ändå att den inte passar) men jag ska tänka på att kolla det nästa gång jag har tillgång till både hopp och dressyr.

Hoppas du blir kry så du kan rida snart nu när du äntligen har sadel....

Ja... jag tänkte jag skulle försöka rida lite i helgen... Har varit i skolan hela dagen idag och man känner av det :( Får ställa in min planerade utekväll imorgon (fyller ju 18, så jag hade tänkt festa hela natten, har inte festat på evigheter) för jag vågar inte dricka när det gör såhär ont. Kan inte dansa heller, för så fort jag rör mig gör det skitont. :( (har inte fått smärtstillande)

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
452
Senast: warg
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: Fibusen
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning Någon som vet något om hulsebo dressyrsadel? Vad passar de på för typ av hästar? Anläggningsyta? Lång/kort?
Svar
0
· Visningar
251
Senast: Loma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka