Hur sköter ni era Tretorn ridstövlar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tina_87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 732
T

tina_87

Har köpt ett par nya Tretorn ridstövlar. Undrar om någon har tips för bästa skötsel? Behöver dom eller kan man smörja dom etc? Hur sköter man dragkedjan (som är väldigt trög) så den inte går sönder? Har hört nåt om att symaskinsolja skulle vara bra?.

Sv: Hur sköter ni era Tretorn ridstövlar?

Dragkedjespray rekommenderas och en stövelknekt för avtagning. Olja på en dragkedja skulle jag inte ha om jag vill kunna få grepp om den.

Man reklamerar stöveln om det är fel på den :devil: Mina Tretorn höll i en vecka.

Jag är rätt dålig på att sköta mina tretorn, haha men jag sköljer bara av dem när de har blivit skitiga :O

När dom är smutsiga torkar du bara av dom med fuktig trasa, absolut inget sadelfett om det var det du menade med smörja ;) Det är ju inte läder.

Lossa på snörningen när du ska ta på dej dom, och snöra därefter åt, dragkedjan håller dåligt om man "pressar" sig i dom, och benet kan vara mer svullet senare på dagen osv.

Dragkedjespray på dragkedjan, det rengör den för det blir mkt mer belastning för kedjan om det sitter sand osv där.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 543
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 427
Senast: Silje
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
758
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025