Hur sköter ni era vinterhagar?

W

wolken fee

Jag har börjat att fundera på, hur sköter man sina vinterhagar bäst egentligen?
Vad gör ni alla andra?

Mockar ni ut dom, kalkar, eller är det bara jag som har fått spelet?

Mina går på en sand och grus ås, alltså är hagen täckt av mossa.
Det finns ingen lera, kladd eller vatten ansamling över huvudtaget i hela hagen.

Tacksam för svar.

Sv: Hur sköter ni era vinterhagar?

Vi har ett väldigt stort bete som vi ska mocka ur det värsta ur. Helt omöjligt att ta allt. Sen har vi får och kor som går där på sommaren, och låter det vila i nästan 6 månader.

Mockar ur när hästarna flyttas från vinterhagen. Vid behov slås hagen under sommaren, alternativt betas av får...
Sen vilas hagen till nästa säsong... dvs vinter... Jag är så lyckligt lottad att jag har flera vinterhagar om jag behöver... Alltså kan jag låta hästarna gå i vinterhagarna varannan vinter om jag vill...

Jag "mockar ut" mina en gång i veckan. Alltså tar de största "högarna"..

Mockar. Inget mer. Sen får den vila på sommaren.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 813
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 138
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad... 5 6 7
Svar
128
· Visningar
15 427
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025