Hur skrämma bort duvor från balkongen?

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag flyttade i våras och odlar bl a tomater på balkongen. Under sommaren har duvor fått upp ögonen för mina tomater och äter av dem. Jag vill förstås ha mina tomater själv, och fick idag tvångstanken att de ska bygga bo på min balkong, och jag behöver därför tips på hur jag ska få bort dem från balkongen.
 
Finns tyvärr ingen stans att fästa ett sådant. Dessutom tror jag att ljudet skulle göra mig tokig.

Jag också. Men det sägs vara bra för själen, lugnande och meditativt. Liksom valsång. Som jag rekommenderades att lyssna på när jag hade svårt att sova. :grin:
 
Jag också. Men det sägs vara bra för själen, lugnande och meditativt. Liksom valsång. Som jag rekommenderades att lyssna på när jag hade svårt att sova. :grin:

Inte min själ:o
Den går igång på vågskvalp, fontäner och liknande.
Däremot hade jag en granne för länge sen som satte upp ett vindspel på balkongen som jag stundtals fick spel på...
 
Plastugglor som sitter still använde fåglarna snart som sittplats här och det trots att den flyttades runt. Grejer som cd-skivor och snurror hjälpte inte här heller mer än en kort stund. Det mest effektiva på duvor ska vara hängande rovfåglar som rör sig i vinden. Finns på många uteserveringar. De är dyra men de jag hört om som har dem har varit nöjda.
Ett annat kanske inte så vackert alternativ är att näta in balkongen.

Jag hade stora fågelproblem (kajor, kråkor och skator) i stallet och provade allt möjligt. Det som hjälpte var en nätad dörr. Jag provade aldrig en hängande rovfågel då kajor, kråkor och skator här emellanåt går till gemensam attack på mindre rovfåglar så jag såg det aldrig som något vettigt alternativ att prova med tanke på priset.
 
Plastugglor som sitter still använde fåglarna snart som sittplats här och det trots att den flyttades runt. Grejer som cd-skivor och snurror hjälpte inte här heller mer än en kort stund. Det mest effektiva på duvor ska vara hängande rovfåglar som rör sig i vinden. Finns på många uteserveringar. De är dyra men de jag hört om som har dem har varit nöjda.
Ett annat kanske inte så vackert alternativ är att näta in balkongen.

Jag hade stora fågelproblem (kajor, kråkor och skator) i stallet och provade allt möjligt. Det som hjälpte var en nätad dörr. Jag provade aldrig en hängande rovfågel då kajor, kråkor och skator här emellanåt går till gemensam attack på mindre rovfåglar så jag såg det aldrig som något vettigt alternativ att prova med tanke på priset.

Näta in gör jag inte, avskyr inglasade balkonger, syftet för mig med att ha balkong är att öppenheten.

Jag kommer att börja med en snurra och se vad som händer. Jag har också flyttat om lite bland mina krukor och upplever att problemet minskat.
 
Näta in gör jag inte, avskyr inglasade balkonger, syftet för mig med att ha balkong är att öppenheten.

Jag kommer att börja med en snurra och se vad som händer. Jag har också flyttat om lite bland mina krukor och upplever att problemet minskat.
Nej det ser ju inte så kul ut. Att du rör dig på balkongen, saker byter plats osv. kan säkert hjälpa när det handlar om ett mindre område så :)
 
Nu när det ändå börjar bli svalare så är ju fiberduk ett bra alternativ. Ger jämnare temperatur till det som ska mogna och skyddar mot både frost o duvor.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 294
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 043
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 192
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp