Hästen du rider är 5 år gammal, nykommen till en ridskola och man vet inte riktigt bakgrunden. Den skall vara inriden och "grundriden" men vad det innebär mer specifikt vet man inte. Hästen har inte mycket egen balans, och vägrar ta ett stöd i tygeln. Han slår med huvudet mot tygeln och springer i lite panik ifrån sin ryttare i alla moment. Vad gör du för att komma vidare med hästen?
Skulle du släppa tyglarna helt och låta hästen springa på framåt för att få bort att den slår med huvudet och för att den skall finna sin egen balans?
Eller skulle du kanske sakta ner och arbeta i ett långsammare tempo (undertempo) för att få hästen att hitta ett stöd på tygeln och för dina hjälper och på så sätt hjälpa honom den vägen att finna sin balans?
Eller skulle du göra på annat sätt? Är nyfiken
Jag vet själv vad jag tycker, men vill höra vad ni tycker.
Inga svar är dumma svar då alla vi rider på olika sätt för att nå samma mål.
Skulle du släppa tyglarna helt och låta hästen springa på framåt för att få bort att den slår med huvudet och för att den skall finna sin egen balans?
Eller skulle du kanske sakta ner och arbeta i ett långsammare tempo (undertempo) för att få hästen att hitta ett stöd på tygeln och för dina hjälper och på så sätt hjälpa honom den vägen att finna sin balans?
Eller skulle du göra på annat sätt? Är nyfiken
Jag vet själv vad jag tycker, men vill höra vad ni tycker.
Inga svar är dumma svar då alla vi rider på olika sätt för att nå samma mål.