Hur skulle du ha gjort?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Isabell_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 052
Sv: Hur skulle du ha gjort?

Har du verkligen råd och möjlighet att ha en häst?
Du skriver att du absolut inte har råd att ta några veterinär kostnader, något jag anser man måste ha en budget för när man har häst, både lånad och egen.
Sen vill du inte få henne för att du kanske ska flytta, men du vill ha kvar henne på foder längre? Är det bara för att "slippa" veterinär vård om nått mer skulle hända?
Tycker nog det är bättre du lämnar tillbaka henne, så slipper du oroa dig för mer kostnader... Så kan du skaffa en häst sen när ekonomin ser bättre ut!:)

Det verkar inte som om det är läge för dig att häst eftersom du lever så på marginalen.(Om du inte kan få den försäkrad,men då måste du ändå räkna med självrisk osv)

Det kanske är bäst att lämna tillbaka hästen och hoppas att den "tas bort" istället för att vandra runt bland fler djurvänner som lever på marginalen.

*kl*

Men jag begriper inte riktigt. Varför ska ÄGAREN betala för en skada som helt tydligt uppkommit hos dig? Detta är ju ingen gammal skada utan har uppkommit i hagen hos dig. Och du skriver att du inte vill betala om hästen skadar sig, men alltså, så funkar inte världen. Jag vill väl inte heller betala om mina hästar skadar sig. Men inte 17 slipper jag för det. (fast de är försäkrade förstås så det blir ju inte lika dyrt)

Jag tycker nog att ägaren ska försöka hitta en fodervärd som är intresserad av hästens bästa, för- och nu menar jag inte att vara elak- du verkar just nu mest bekymrad över att det kan kosta pengar och då kanske det är bättre att skaffa en medryttarhäst eller något som inte är lika kostsamt.

Men ursäkta? Jag bryr mig om hästen i första hand. Det hela sitter i att han kan betala för veterinärvård om hästen blir sjuk, men INTE skadad.
Jag kan inte direkt påstå att hästen hade det bättre hos honom, du skulle sett hur hästarna såg ut. Jag tycker jag har försökt att gett henne en bra chans, men jag fick bara otur i det hela. Om hästen hade haft en försäkring när jag hade tagit henne, hade jag lätt kunnat betala självrisken. Men nu när hon sen ett år tillbaka inte har en försäkring, så tycker jag att han ska stå för det. Och sen ska han ens vara glad att någon ville ta på sig en sån gammal häst.

Tar faktiskt illa upp när du påstår att jag inte bryr mig om hästen, för de gör jag. Såklart måste jag ju tänka på pengarna, för vissa lever faktiskt på marginaler, kanske inte du gör? Men det gör jag, och jag tycker inte att du ska döma mig.

Jag har definitivt inte har haft tanke på att äga hästen, men jag vet att hon kommer gå bort om inte jag tar henne längre på foder, för han kommer iallafall stå för veterinärvård om hon blir sjuk, inte skadad. Men jag vet inte om jag vågar chansa på att hon inte blir skadad igen.

har du inte råd att betala om hästen blir skadad så ska du inte ha någon häst heller!

Lämna tillbaka den till ägaren, hästen mår inte dåligt av att bli avlivad.

Jag dömer ingen. Jag tänker på hästens bästa.

Jag har levt på marginalerna, men då har jag inte haft häst heller eftersom inte min ekonomi varit stabil nog.
För mig går min dotter före allt annat. När min dotter har allt hon behöver, alla räkningar är betalda och jag kände att vi hade tillräckligt med pengar över varje månad, då köpte jag häst igen. :)

Nu låter jag kanske hård och det är inte meningen, men om man inte har råd att ta hand om hästen om den blir skadad så är det ju snällast mot hästen att den får vara någon annanstans. Eller att du skaffar en medryttare eller dylikt/halvfodervärd som kan hjälpa till med kostnaderna kanske. :)
Jag tror visst du bryr dig om hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 478
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 559
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 632
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka