HUr skulle ni gjort?

H

handsup

Jag har fått ett förslag av en halft om halft bekant.

Hon har ett års föl som hon försöker sälja men inte lyckats med ännu. Pga att hon har massa hästar och inte har råd att hålla dem så är det lite panik.
HUr som helst hästen är en welsh partbreed. Beräknas bli liten stor häst eller d-ponny. Hon vet att jag egentligen inte har råd att lägga ut massa pengar på inköp av häst just nu så förslaget ser ut så här.

1: Köpa hästen utan några villkor xxxxx kr (som jag tycker är lite mycket iofs men ändå rimligt)

2: Köpa hästen med krav att hon visas på utställning och 3 års testet ( 2000 kr i avdrag på ursprungspriset)

3: Köpa hästen med krav att hon visas och går 3 års samt att nuvarande ägaren får ta ett föl när den dagen kommer ( avdrag med 6000 kr från ursprungspriset)

4: Som ovan men nuvarande ägaren ska ha rätt att ta 2 föl på henne. (avdrag 9000 kr från ursprungspriset)

Så hur hade ni gjort? Jag har verkligen fastnat för den lilla damen kan jag säga en urmysig tjej.

Sv: HUr skulle ni gjort?

Jag skulle ha tagit alternativ 1 eller 2.

Tror det kan bli jobbigt att förra ägaren har rätt att ta föl. Dels kanske det inte passar in i din planering (ev tävla, eller så vill du själv ta föl) Och sen är det nog risk för osämja om nåt går snett.

Och vad händer med ett sånt avtal om du är tvungen att själv sälja vidare hästen om några år, blir du skyldig att betala upp summan som dragits av på priset då?

Med tanke på att det är ett föl som man inte vet framtida storlek på så hade jag bara köpt om jag hade råd att köpa den rakt av och var nöjd med det pris säljaren vill ha. Just det att det inte går att säga något om framtida storlek gör ju köp väldigt vanskligt. Blir det en D-ponny när den är färdig så är det ju en helt annan prisklass än om det blir en liten häst.

Jag hade inte hoppat på något av alternativen. Har du det krävt ekonomiskt nu, så tar du på dig en rätt rejält kostsam grej med avtalen du nämner ovan. Vad händer om du måste sälja hästen innan du uppfyllt åtaganden? Har du råd att hålla hästen i sjukdom och hälsa? Vem äger hästen medan allt detta pågår? (d v s vem står den ekonomiska risken)

Två föl eller treårs - det är MINST tre år framåt som du har ekonomiska åtaganden. Räkna på vad hästen kostar att hålla om året (säg 60 000 kr, det är inte en helt orimlig summa). Tre år - 180 000 kr. Pallar ekonomin den summan?

Hade du varit i hästköpartagen om du inte känt just denna häst?

Jag hade inte hoppat på något av alternativen. Har du det krävt ekonomiskt nu, så tar du på dig en rätt rejält kostsam grej med avtalen du nämner ovan. Vad händer om du måste sälja hästen innan du uppfyllt åtaganden? Har du råd att hålla hästen i sjukdom och hälsa? Vem äger hästen medan allt detta pågår? (d v s vem står den ekonomiska risken)

Två föl eller treårs - det är MINST tre år framåt som du har ekonomiska åtaganden. Räkna på vad hästen kostar att hålla om året (säg 60 000 kr, det är inte en helt orimlig summa). Tre år - 180 000 kr. Pallar ekonomin den summan?

Hade du varit i hästköpartagen om du inte känt just denna häst?

Ja alltså om hästen blir sjuk så självklart har vi råd att hålla den då. Det är ju jag som äger hästen oavsett vilken deal vi tar i så fall. Ja jag är lite löst i hästletar tagen även om det inte blir denna. Men inte super seriöst ännu utan tittar runt lite och har varit och provridit några men känner att det skulle vara skoj med ett föl så jag kan forma den från början

Inget av de där alternativen. Skulle i så fall vara alt. 1 om du kan få ner priset lite.

Avdrag 6000 för att få ta ett föl?, jag tycker det låter som bäddat för problem.

inget av dem.
Kanske om jag haft eget stall o massor med tid. Men det har jag inte, en häst kostar massor att hålla så då avaktar jag hellre o tar de pengarna o köper en lite häst som jag vet vad det blir. Du kan formna en tre fyra åring precis lika mycket.
I en liten storhäst ligger det dessutom knappt några pengar o vad ska jag som vuxen med en d - ponny till?
Nää...

Enda tänkbara alternativet hade varit det första, om jag verkligen velat ha den, hade aldrig gått med på att ägaren skulle få ta föl el. att jag måste visa den.

Känns ju som att ägaren egentligen vill ha kvar hästen, men inte kan o därför försöker "binda" upp dig.

Fundera på om du skulle köpt hästen i "vanliga fall" om du ex sett hästen i en annons...

Hej!

Jag hade inte tagit hem hästen om jag inte haft råd och varit nöjd med priset från början. Att binda upp sej för flera år framåt är vanskligt- allt går som bekant inte som man vill.

Inget av alternativen kändes det minsta lockande för mej.

/Lavinia

ps.. väntar inte du på en häst från Jordanien, eller Hollande eller nåns döda fru?? ;) ds

Hej!

Jag hade inte tagit hem hästen om jag inte haft råd och varit nöjd med priset från början. Att binda upp sej för flera år framåt är vanskligt- allt går som bekant inte som man vill.

Inget av alternativen kändes det minsta lockande för mej.

/Lavinia

ps.. väntar inte du på en häst från Jordanien, eller Hollande eller nåns döda fru?? ;) ds
Vi får väl hoppas att det inte kommer hit en död fru för det låter inte skoj. :rofl:
Vart hästen stod i slutet vet jag inte och jag har ju inet hört något mer på flera dagar så jag anser saken utagerad

Jag hade aldrig köpt en häst där säljaren fick rätt att ta föl mot avdrag på priset. Förutom att det inte passar in i eventuell planering för hästen, vad händer om stoet dör innan säljaren fått sina föl? Ska du betala mellanskillnaden? Hur utformar man ett sånt kontrakt?

Förutsatt att du har rätt om prisbilden, inget av alternativen, har ägaren svårt att sälja så ska priset vara därefter. Det är heller inte en attraktiv häst på marknaden då det inte går att förutsäga storleken. Kan du få hästen till ett för dig okej pris och om hästen skulle passa dig oavsett storlek så är alternativ ett något att tänka på, inte annars.

Jag tycker alla alternativen är urdåliga. Köp en av dem där mjöliga gypsy vanner-hästarna från holländska Kamerun i stället. ;)

För mig finns bara ett alternativ nämligen 1. Jag vill äga min häst och själv bestämma vad som ska hända med den. Eller ett solklart foderhästkontrakt. (Dock aldrig ett föl på foder!)

Sedan tycker jag att säljaren ställer alldeles för höga krav på dig för alltför låga summor. Avdrag med 2000 kr mot att visa på 3-års?:eek: Räkna vad det kostar att få en häst redo för ett 3-årstest så ligger 2000 kr långt från verkligheten. (om du nu inte själv är duktig på att utbilda hästen förstås).

Eller risker med dräktighet och fölning + ca 6 mån när ni inte kan använda er häst fullt ut. Längre om ni inte ska ha den hos er under föltiden.

Jag vet inte hur det brukar gå till vid liknande affärer men jag får känslan att ägaren tar lite pennor med dig. Köp utan villkor om du vill ha hästen annars leta efter någon annan.

Jag hade aldrig köpt en häst där säljaren fick rätt att ta föl mot avdrag på priset. Förutom att det inte passar in i eventuell planering för hästen, vad händer om stoet dör innan säljaren fått sina föl? Ska du betala mellanskillnaden? Hur utformar man ett sånt kontrakt?

Jag har varit med och utformat ett sådant kontrakt. Nu så gick köpet aldrig igenom av andra orsaker men jag kan ändå berätta lite kort hur vi skrev in det:

*Säljaren äger rätt att ta ett föl på stoet efter avslutad tävlingskarriär alternativt tävlingsuppehåll (som köparen godkänner).
* Vid sjukdom/skada/röntgenförändringar som ej orsakar lidande för hästen (bedömt av veterinär) äger säljaren rätten att avgöra om denne vill ta föl eller ej.
* Vid akut sjukdom/skada(intygat av veterinär) som medför avlivning utgår säljarens rätt att ta föl utan att köparen blir ersättningsskylldig.
* Säljaren har rätt att seminera stoet tills det att det blir dräktig.
* Säljaren får välja om denne vill ta föl nummer 1 eller 2 efter det att köparen ställt stoet i avel.
* Om köparen blir tvungen att sälja hästen innan avtalet fullföljts blir denne skylldig att ersätta säljaren med *****kr för förlust av föl.

Kontraktet var ungefär utformat såhär. Fast skrivet mkt mer korrekt och jag har förmodligen missat några delar. Säljaren står alltså för vissa risker att ej få föl samtidigt som köparen väljer när stoet ska gå i avel.

Båda parter var nöjda med detta. Men som köpare skulle jag själv aldrig köpa ett sto där säljaren hade rätten att ta ett föl. I detta läge var det köparens idé.

Mvh Maria

Senast ändrad:

Hade köpt enligt alt 1. om jag verkligen ville ha hästen. Hade jag inte haft råd i nuläget så hade jag helt enkelt fått avstå köp.

Några andra alternativ skulle inte vara aktuella för mig.

alternativ 1 eller inget.
skulle aldrig binda upp mig med dom andra avtalen. man vet aldrig om man måste sälja hästen lixom...nej....tänk dig för noga innan du bestämmer dig

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 381
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 967
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 726
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 835
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka