HUr skulle ni gjort?

Sv: HUr skulle ni gjort?

Alternativ 1,mye kan skje i årene fremover til det er en voksen hest,og hva skjer om du må selge pga endrede forhold før selger har fått sitt føll??
Nei,kjøpt og betalt er best.
Og om du synes det er dyrt så si til selger at"jeg har xxxx kroner å kjøpe hest for,take it or leave it"
Jeg solgte en åring nå i juli for mye mindre enn jeg egentlig ville ha,men cash inn og en hest mindre i kosten/forsikring osv.gjorde at jeg aksepterte et lavere bud:)

*kl*

Jag ställde några följdfrågor till säljaren som tex vad händer om hästen skadas och inte kan medverka på 3 års eller vad händer om hästen på något sätt skadas och blir sjuk så det inte går att ta föl på den. Och vad händer om jag av någon anledning måste sälja hästen innan den visas på 3 års testet eller det hunnits tas föl.

Svaren gjorde att jag backa direkt. OM jag blev tvungen att sälja skulle de nya ägarna ta över våra villkor. Och skulle hästen visa sig vara olämplig till avel eller pådra sig en skada som gör att hon ej kan gå i avel då ska säljaren ha den rabatten tillbaks i efterskott.

Nej dessa svar gjorde att jag oavsett om vi är bekanta eller ej inte är intresserad av att köpa hästen. Även om det är en aldrig så mysig liten tjej så blir det nej.

Cirkus: Man kan inte hitta på nya alternativ. :D Men jag blev ju nyfiken förståss.

Jerseyite vill helst inte ha mjöliga hästar. Är så himla svårt att få bort mjölet nämligen. :rofl:

Oj då,en hest med heftelser er ingen spøk..
Tror du gjør rett i å stå over denne selger:)

Svaren gjorde att jag backa direkt. OM jag blev tvungen att sälja skulle de nya ägarna ta över våra villkor. Och skulle hästen visa sig vara olämplig till avel eller pådra sig en skada som gör att hon ej kan gå i avel då ska säljaren ha den rabatten tillbaks i efterskott.

Med dessa villkor förstår jag att hon har sina hästar kvar... jag skulle aldrig köpa en häst med dessa premisser.

Det är ju ganska mkt "gratis" hon kräver av dig... låter klokt att backa ur. Som någon sa, vad hade hänt om stoet dött i förlossningen? Ska säljaren ha fölet och du stå där med risken och kostnaderna? Inte värt det lilla avdraget på priset...

Med dessa villkor förstår jag att hon har sina hästar kvar... jag skulle aldrig köpa en häst med dessa premisser.

Det är ju ganska mkt "gratis" hon kräver av dig... låter klokt att backa ur. Som någon sa, vad hade hänt om stoet dött i förlossningen? Ska säljaren ha fölet och du stå där med risken och kostnaderna? Inte värt det lilla avdraget på priset...

Om stoet dött i förlossningen så menar hon på att då har jag ändå försäkringen som jag får ut på. Fast jag kan känna så här att om jag verkligen gillar en häst så är det inte säkert att jag ens vill ta den risken som det trots allt innebär att betäcka och låta stoet genomgå en förlossning. Så nä jag backa för det vart lite mycket konstiga krav för det var inte tala om att ta föl om typ 10 år när eventuell tävlingskarriär var slut utan det kändes som hon ville ta föl så fort som möjligt. :crazy:

Din tredje och sjätte punkt täcker precis det jag undrade över, dödsfall och försäljning.

Jag skulle inte heller godkänna ett sånt kontrakt men det var väldigt bra att få se ett exempel så kontrakt som verkar kunna funka. Nu är det sent och jag är trött men vid första titten ser det bra ut.

Jag är bara nyfiken, så detta är inte alls ifrågasättanden av kontraktet, bara allmänna funderingar eftersom jag ser många risker med denna typ av överenskommelser och är allmänt skeptisk till "halvägande" :P

Hur gör man om man tävlar hästen väldigt länge? Och vad räknas som "tävlingskarriär"? Jag hade nog som säljare tyckt att det var lite diffust om jag säljer med förbehållet att få ett föl efter det...

Om jag eller mina mina x antal barn turas om att tävla mitt sto regelbundet tills hon är 18-20, vilket ju kan vara fallet med t ex en dressyrponny, då har man ju inte avslutat tävlingskarriären men det är lite väl sent att ta ett första föl. Då bör man ju ha en klausul som säger "men senast under stoets x levnadsår", eller tänker jag tokigt?

En vän hade en valp på foder en gång, och efter en kull som säljaren behöll så övergick hunden till henne. Då var dealen att uppfödaren skulle ta kullen innan hundens tredje levnadsår, annars tillföll hunden fodervärden utan övriga förbehåll oavsett om hon tagit en valpkull eller inte. Säljaren hade också tiken i sin vård under hela dräktigheten tills valparna var avvanda.

Och som sagt, vad räknas som tävlingskarriär? En tävling i veckan? Månaden? 5 gånger på ett år? Vilken nivå ska man tävla på för att det ska räknas som tävlingskarriär?

Om stoet inte blir dräktigt det planerade året, har då säljaren rätt att fortsätta nästa år också? Vem bekostar en eventuell utredning om stoet inte blir dräktigt?

Vad händer om stoet dör eller blir obrukbar (t ex nerver i kläm) som ett resultat av dräktigheten/förlossningen? Vem ska då stå för kostnader för veterinär? Är du som hästägare skyldig att hålla med livförsäkring, och då till hästens försäljningsvärde?

Låter som ett smart val. Verkar skumt att ställa sånna krav - inte minst i dessa tider när det knappt går att sälja häst alls.

Håller med, förstår inte hur man kan tro att man ska få sålt med sådana krav när det finns så många hästar utan några krav till salu.

Jag är bara nyfiken, så detta är inte alls ifrågasättanden av kontraktet, bara allmänna funderingar eftersom jag ser många risker med denna typ av överenskommelser och är allmänt skeptisk till "halvägande" :P

Hur gör man om man tävlar hästen väldigt länge? Och vad räknas som "tävlingskarriär"? Jag hade nog som säljare tyckt att det var lite diffust om jag säljer med förbehållet att få ett föl efter det...

Om jag eller mina mina x antal barn turas om att tävla mitt sto regelbundet tills hon är 18-20, vilket ju kan vara fallet med t ex en dressyrponny, då har man ju inte avslutat tävlingskarriären men det är lite väl sent att ta ett första föl. Då bör man ju ha en klausul som säger "men senast under stoets x levnadsår", eller tänker jag tokigt?

En vän hade en valp på foder en gång, och efter en kull som säljaren behöll så övergick hunden till henne. Då var dealen att uppfödaren skulle ta kullen innan hundens tredje levnadsår, annars tillföll hunden fodervärden utan övriga förbehåll oavsett om hon tagit en valpkull eller inte. Säljaren hade också tiken i sin vård under hela dräktigheten tills valparna var avvanda.

Och som sagt, vad räknas som tävlingskarriär? En tävling i veckan? Månaden? 5 gånger på ett år? Vilken nivå ska man tävla på för att det ska räknas som tävlingskarriär?

Om stoet inte blir dräktigt det planerade året, har då säljaren rätt att fortsätta nästa år också? Vem bekostar en eventuell utredning om stoet inte blir dräktigt?

Vad händer om stoet dör eller blir obrukbar (t ex nerver i kläm) som ett resultat av dräktigheten/förlossningen? Vem ska då stå för kostnader för veterinär? Är du som hästägare skyldig att hålla med livförsäkring, och då till hästens försäljningsvärde?

Ja det är ju som sagt en hel del risker för båda parter. Men det är ett chanstagande, jag ser inte att det skulle vara möjlighet att göra på ett annat mer "säkert" sätt. Och som köpare skulle jag aldrig gå med på en deal där säljaren har rätt att ta föl, men nu var jag säljare och köparen föreslog detta och då blev jag väldigt glad över det:) Jag tycker att kontraktet var utformat så att både köpare och säljare stod för risker så att det inte bara blev en risk för ena parten.

*"Tävlingskarriär" menade jag då tills det att hästen tävlat färdigt. Detta kan vara vid fem års ålder eller vid 20 års ålder, det går ej förutspå. Det är en av riskerna för säljaren att det kan ta mååånga år innan stoet går i avel och det därmed kan bli svårare att få dräktigt. Samtidigt så kan hästen ha ett tillfälligt avbrott från tävling pga tex skada och då skrev vi att det också kan gå bra att ta fölet då om köparen tycker detta är ok.
Jag som säljare skulle gärna se min sålda häst göra bra ifrån sig på tävlingsbanan och därmed inte bli arg över att det kan ta många år. En hållbar avkomma som förhoppningsvis tävlar på lite högre nivå är ju ett värde i sig när jag ska sälja andra avkommor från samma sto.

*Om stoet ej blir dräktigt första året har säljaren rätt att betäcka om eftersom vi skrivit in att säljaren äger rätt att betäcka tills stoet blir dräktigt. Det kostar ju en del att betäcka så skulle stoet ej bli dräktigt varken första eller andra året så skulle man som säljaren förmodligen inte fortsätta. Så köparen bör ju ej behöva vara orolig över att stoet ska semineras i många år tilsl det att hon blir dräktig:)

* Ev. risker för stoet att stoet skulle bli obrukbar/dö är en risk som köparen tar. Säljaren står för alla övriga kostnader/tilläggsförsäkringar som berör fölningen. Detta hade vi inte utformat färdigt eftersom köpet nu aldrig blev av av andra skäl, men man hade fått forma det som ett leasingavtal isåfall. Det är ju rätt vanligt att man lånar ut magen på ston. Ang försäkring hade det förmodligen varit mest rättvist att jag som säljare betalade veterinärdelen och köparen hade fått hålla sin häst föräkrad till det livvärde som denne velat.

Mvh Maria

Ett klokt beslut! Det finns hundratals trevliga föl att köpa bara att leta vidare. Lycka till!

Mitt svar blev visst trianglat, jag antar att det sågs som en annons.

Jag har iallafall köpt ett sto till reducerat pris mot att säljaren fick ta ett föl. Stoet betäcktes direkt och vi skrev ett fodervärdskontrakt. De betalade allt runt dräktighet såsom seminering etc, sedan hade de stoet till ungen var avvand.

Såna här avtal med en massor av klausuler överallt ska man akta sig för...

2: Köpa hästen med krav att hon visas på utställning och 3 års testet ( 2000 kr i avdrag på ursprungspriset)

Om du bryter armen dagen innan treårs och inte har annan som kan visa....ska du "böta" 2000 kr? Eller...är hon visad på utställning innan kanske det bara blir böter på 1000? Hur ska detta kunna vara reglerat i kontrakt? Att binda sig vid att den ska visas om tre år, du vet inte ens om hästen lever då, är vanskligt.

3: Köpa hästen med krav att hon visas och går 3 års samt att nuvarande ägaren får ta ett föl när den dagen kommer ( avdrag med 6000 kr från ursprungspriset)

Se ovan.....
När den dagen kommer....vem bestämmer vilken den dagen är, du eller säljaren? och vem kör till seminstation? Vem betalar? Vem betalar extra foder under dräktigheten? Vem fölvakar? Ska du böta säljaren om hon inte ens blir dräktig?
Det är mycket jobb och mycket pengar som går åt när en häst blir till....är det värt 4000? Sedan kan hon bara ridas typ halva dräktigheten....och sättas igång efteråt, är det värt 4000 att inte kunna rida under ett år på din häst du köpt för att rida på....men ändå betala och sköta om den åt någon annan??

4: Som ovan men nuvarande ägaren ska ha rätt att ta 2 föl på henne. (avdrag 9000 kr från ursprungspriset)

se ovan

.

Om du verkligen vill ha just den hästen, köp som vanligt (alt 1), lova att du ska göra ditt bästa för att visa den om den är klar för det då och vill de verkligen ha ett föl undan just den märren, erbjud att leasa magen på henne...i framtiden...på DINA villkor. :)

Senast ändrad av en moderator:

svarade bara på ursprungsinlägget, såg inte att du redan dragit dig ur, TS.
Klokt :)

Ja jag valde att göra det eftersom det vart för mycket villkor hit och dit. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 382
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 967
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 726
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 835
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår