Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni göra?

amalia

Trådstartare
Vår tjeja har varit dålig i helgen och kräkts. I lördags kom en strumpa upp och natten till måndagen så kom strumpa nr 2 upp. Hon bajsade som vanligt i lördags morse och i söndags morse kom tre små "harkluttar" ut. I måndags var vi till veterinären som röntgade magen och så fick hon dropp. Röntgenbilderna tydde inte på att något mer satt fast. Hon har varit väldigt medtagen och haft svårt att gå och släpat sig fram. Veterinären rådde oss att ge lite ris på kvällen och köpa vätskeersättning att ge. Under kvällen fick vi i henne lite av vätskeersättningen men ris ville hon inte ha. Jag trugade i henne några korn men de kräktes hon upp (ulkade upp, inte som hon kräkts förut). Under natten har hon fått i sig lite mer vätska och inte kräkts. På morgonen fick hon i sig mer vätska men ville fortfarande inte äta.

Tyvärr var vår veterinär inte på kliniken idag och när assistenterna där pratade med honom så sa han att hon borde varit piggare idag och att vi kanske ändå borde åka med henne till en annan djurklinik. Efter kontakt med strömsholm bad de oss vänta till efter lunch för att de var lite underbemannade på förmiddagen. När jag kommer hem från jobbet vid elva så har min man inte lyckats få i henne något att äta, han provade även med en fiskbulle men hon hade bara vänt bort huvudet. När jag kom hem så erbjöd jag henne lite av fiskbullen och då åt hon. Hon verkade även mycket piggare. Hon har inte kräkts något sedan natten. Vi beslöt att avvakta en stund innan vi åkte in till strömsholm. Nu har hon ätit lite småportioner med fiskbullar, dricker vätskeersättning och vanligt vatten och har varit ute och kissat. Hon går mycket bättre och senast vi var ute så "joggade" hon några steg då och då. Hon har dock inte visat tendenser till att vilja bajsa ännu. Hon verkar även väldigt törstig och vill äta snö (vilket hon inte fått göra) utan jag erbjuder henne vatten som hon får behålla.

Nu är frågan: ska vi ändå åka in, eller ha lite mer is i magen och avvakta i och med att hon är mycket bättre? Hon är inte uttorkad utan nyper jag i skinnet går det snabbt tillbaka. Det som oroar mig är att hon inte bajsat ännu, dock kissar hon och hon har ju inte ätit ordentligt sedan söndag kväll (förutom de fyra fiskbullarna hon fått i sig idag). I morgon är vår veterinär åter på plats här hemma, och risken är ju om vi åker in till strömsholm att hon klassas som så pass bra att vi får vänta om det kommer in många akutfall.

Så ni som har lite mer erfarenhet, hur skulle ni göra?
 
Sv: Hur skulle ni göra?

När vår vovve hade stopp pga främmande föremål(hårtuss som kom ut där bak, men den "repade" nog upp insidan) så vägrade han också ris, kokt vit fisk gick fint och ganska snart åt han ganska mycket fisk och fick behålla det.
Vi körde så i flera dagar(pratade med vet såklart) och sålänge han fick behålla och verkade må bra så skulle vi avvakta.
Det blir knappt något bajs av bara fisk, så det är inget konstigt att det inte kommer något.

Jag skulle lätt avvakta så länge hunden visar att den är på väg åt rätt håll.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag håller med skuggi.

Tänk på att fiskbullar är ganska salt. Bättre att koka fisk utan salt. Ge även fiskbuljongen från den kokta fisken att dricka.
Så kan man blanda lite druvsocker i dricksvattnet, så ger även det lite näring.
Riset ska koka länge med mycket vatten, det ska vara helt sönderkokt. Om hon inte äter det så blanda i ytterst lite buljongtärning.
Man kan även prova att ge rå ren oxfärs i små tuggor

Låt det ta några dagar innan ni sakta börjar ge några foderkulor och sedan fler och fler efterhand.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Om hunden inte ätit finns det ju inte heller något att bajsa ut. Är hon pigg i övrigt och får i sig vätska skulle jag avvakta.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Låter väldigt likt vad en kompis hund råkade ut för nyligen. Kraschad mage (kräkningar, diarré) och otroligt ont i lederna och kunde knappt gå med bakbenen. Veterinären hittade inga fel förutom det uppenbara med ont i lederna.

Går det någon extra elak form av vinterkräksjuka nu mån tro runt om i landet ? Tycker mig hört flera som blivit riktigt dåliga.

Hunden är nu bra igen med lite skonkost och några dagars smärtlindring.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni göra?

Hej.

Nu har du redan fått flera andra svar som liknar det du kommer att få av mig. Men eftersom jag är stolt ägare till hunden som innehar världsrekordet i strumpätning så svarar jag ändå ;)
Då min hund "bara" äter en strumpa så brukar magen vara helt ok. Men när hon har tryckt i sig flera på en och samma gång så kan hon få en lite jobbig mage med kräkningar samt att hon tappar lite matlust. Men hon brukar pigga på sig inom max ett dygn.
Så jag hade väntat och haft lite is i magen eftersom hunden har börjat bli bättre.


Vill bara tillägga att vi inte är några slarvisar när det gäller strumpor här hemma. Min äldre hund är totalt tokig i barnstrumpor. Hon svalde sin första när hon var 4 månader, den fick tyvärr opereras ut. Sedan har hon efter att vi skaffade egna barn, då hunden var tre år, lyckats tryck i sig en hel del strumpor. Mina barn är dock väldigt duktiga på att lägga sina strumpor (de gillar att vara barfota) där hunden inte kommer åt dem. Men ibland händer det såklart att de missar, eller att vi vuxna missar att de missat.
Min älskade Tindra (hunden) är nu 8 år och har ätit en hel del strumpor i sina dagar...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
25
· Visningar
1 781
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: cassina
·
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 318
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp