hur skulle ni ha handlat?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nilemarindy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 5 722
Sv: hur skulle ni ha handlat?

Galore som svarar, är på fel inlogg. sorry nilema :P

Det där är en fråga om grad av smärta, TID som hästen tvingas leva med smärtan, och prognosen.

Det finns fall där man trots att prognosen är okej, avlivar för att graden av smärta hästen tvingas uppleva är fär hög under för lång tid.

Spatt är ett sådant exempel. Sooner or later kommer det växa ihop och bli inaktivt. Men aktiv spatt gör ONT, skitont på ren svenska. Kan man kontrollera smärtan tillfredsställande är det bara ge det tiden. Kan man INTE kontrollera smärtan tillfredsställande är det bättre låta hästen somna, för hästens skull (och av djurskyddsskäl).

Så ovanligt dum jämförelse om du frågar mig.

Däremot ser jag inte 'problemet' med att på medicinsk väg hålla hästen smärtfri/kontrollera smärtan under en kortare eller längre period beroende på prognos, sålänge djurägaren inser att hästen är SYMPTOMFRI och inte FRISK.

Men du hade ju ingen anning om hon skulle ha smärta eller inte när du körde henne till djursjukhuset i detta sammanhanget Ts pratar om, så då hade du hellre avlivat henne än att ge henne smärtstillande i tre timmar?

Senast ändrad av en moderator:

Galore igen :P

Du menar alltså BOXhage med sjukhage? Hur får du annars 4 v boxvila? Men ja det låter rimligare, brukar ju vara 6 - 8 v och sen ny UL-koll som första steg på 'vanliga' senskador, och om man har en något atypisk är det ju logisk man vill kolla tidigare.

Sen, folk HAR svarat på hur de skulle gjort, utefter det du skrev om månaders vila. Sen är det veckors vila, och klart folk reagerar då. Dels för att det blir inte begripligt, dels för att OM det skulle vara så att du 'överskattar' det du ser (senskadehältor ger sig snabbt, låååååångt innan senan är det minsta bättre), så är det ju lätt det blir bakslag. Och det vill man ju bespara ffa hästen, men även djurägaren, i detta fallet du. Är väl inget att sticka ut taggarna för? Var tvärtom tacksam.

Det jag menade var att antingen kan du välja att ställa den i sjukhage eller boxvila, det är ju skitsamma, samma yta i stort sett.
Så i stället för att låta hästen stå i fyra vecko0r enligt vetrenärens order, skulle du gjort nåt helt annat? förstår jag rätt? bara för att det BRUKAR ta längre tid?

Håller med dig. :banana:

varför, du vet ju bara att den lider i sex timmar, sen vet du inte mer? att rädda livet på en häst för att den får lida i sex timmar? du hade inte ens åkt till sjukhuset för att se vad felet var, utan bara antagit att den kommer lida?

Det jag menade var att antingen kan du välja att ställa den i sjukhage eller boxvila, det är ju skitsamma, samma yta i stort sett.
Så i stället för att låta hästen stå i fyra vecko0r enligt vetrenärens order, skulle du gjort nåt helt annat? förstår jag rätt? bara för att det BRUKAR ta längre tid?

Fast det är INTE samma sak med sjukhage på 20 *20 meter och en boxhage på 5 *5 meter. Men jag tror vi har en begreppsförvirring? Jag tror det du menar med sjukhage är vad jag menar med boxhage.

Sen vet jag inte hur du läst, men om du läser igen, så skriver jag att jag med min valack inte skulle ställa honom på boxvila längre tid, oavsett prognos, pga livskvalitetsdelen. Längre tid = längre än en månad (vilket jag också skrivit). Så en månads boxvila skulle jag utan problem ställa en häst som fungerar hyfsat på boxvila på.

Om det däremot efter den månaden krävdes en månad till, skulle jag studera läget och besluta efter det: Hur klarar hästen boxvilan, hur mår den, hur är prognosen?

Men jag vet ju när det gäller valacken att han deppar ihop komplett efter ett par månader på box, och för honom sätter jag livskvaliten högst, så jag skulle dra gränsen efter en månad. SÅ står jag där på kliniken och de säger 'två tre månade rpå box', ja då skulle han få somna direkt. Jag skulle inte ge det en månad och hoppas det hade blivit bra snabbare än de brukar. Däremot om de säger en månad boxvila i normalfallet, sen hage, då skulle jag ställa på box.

Hängde du med?

Tagit bort.

Och det hade inte med pengarna att göra, det brukar alltid gå att hitta när man verkligen måste.

(Och nu har förutsättningarna ändrats. Vanlig senskada = behandla, senor av = avliva. På ett ungefär.)

Och triangelmärkning eller inte... Fick frågan av försäkringsbolaget när jag skulle ta bort Patsy. Men hon hade ont bara av att vara och då är det inte ett alternativ. Men det syntes ju inte på deras papper.

Senast ändrad:

Fast det är INTE samma sak med sjukhage på 20 *20 meter och en boxhage på 5 *5 meter. Men jag tror vi har en begreppsförvirring? Jag tror det du menar med sjukhage är vad jag menar med boxhage.

Sen vet jag inte hur du läst, men om du läser igen, så skriver jag att jag med min valack inte skulle ställa honom på boxvila längre tid, oavsett prognos, pga livskvalitetsdelen. Längre tid = längre än en månad (vilket jag också skrivit). Så en månads boxvila skulle jag utan problem ställa en häst som fungerar hyfsat på boxvila på.

Om det däremot efter den månaden krävdes en månad till, skulle jag studera läget och besluta efter det: Hur klarar hästen boxvilan, hur mår den, hur är prognosen?

Men jag vet ju när det gäller valacken att han deppar ihop komplett efter ett par månader på box, och för honom sätter jag livskvaliten högst, så jag skulle dra gränsen efter en månad. SÅ står jag där på kliniken och de säger 'två tre månade rpå box', ja då skulle han få somna direkt. Jag skulle inte ge det en månad och hoppas det hade blivit bra snabbare än de brukar. Däremot om de säger en månad boxvila i normalfallet, sen hage, då skulle jag ställa på box.

Hängde du med?

Okej, nu förstår, missförståde först. jo hon hade alltså boxvila dvs 4*4 meter i fyra veckor dvs 1 mån. med andra ord hade du behållt henne? fick för mej att du skrev att du inte hade gjort det, får läsa om tråden idag igen :P

Tagit bort.

Och det hade inte med pengarna att göra, det brukar alltid gå att hitta när man verkligen måste.

(Och nu har förutsättningarna ändrats. Vanlig senskada = behandla, senor av = avliva. På ett ungefär.)

Och triangelmärkning eller inte... Fick frågan av försäkringsbolaget när jag skulle ta bort Patsy. Men hon hade ont bara av att vara och då är det inte ett alternativ. Men det syntes ju inte på deras papper.

Vet inte vad vanlig senskada är för något, storaböjsenan hade inte gått av utan hoppat ur fästet, och den växte (enl vet) fast igen på 4 veckor, om jag förstod det rätt.

Nu förstår jag inte riktigt vem det är som är den riktiga Ts, detta har blivit lite rörigt.

Men varför skrevs det inte i ursprungsinläget att senskadan uppkommit för en månad sedan? Inte heller att den varit p åb. Stog inget om att veterinär trodde att det bara skulle ta 4 veckor för skadan att läka, stog heller inget om att hästen inte längre gick på smärtis. Det är många frågetecken som behöver rätas ut

Är det så att hästen har ont så ska den tas bort av djurskyddsskäl, är det så att hästen kan gå i en hage utan att ha ont så go for it, låt den leva.

Vet inte vad vanlig senskada är för något, storaböjsenan hade inte gått av utan hoppat ur fästet, och den växte (enl vet) fast igen på 4 veckor, om jag förstod det rätt.

Om det nu är så att senan hoppat ur läge, o kommer att läka ihop utan problem varför då över huvudtaget skapa tråden?

Nu förstår jag inte riktigt vem det är som är den riktiga Ts, detta har blivit lite rörigt.

Men varför skrevs det inte i ursprungsinläget att senskadan uppkommit för en månad sedan? Inte heller att den varit p åb. Stog inget om att veterinär trodde att det bara skulle ta 4 veckor för skadan att läka, stog heller inget om att hästen inte längre gick på smärtis. Det är många frågetecken som behöver rätas ut

Är det så att hästen har ont så ska den tas bort av djurskyddsskäl, är det så att hästen kan gå i en hage utan att ha ont så go for it, låt den leva.

Ts är nilema, jag la in en bild åt henne från min dator, var därför jag svarade på hennes, tänkte inte riktigt mej för :) Vad är det du behöver ha reda på för frågor?
Eftersom att hon ville veta hur ni hade handlat spelar det ju ingenroll vad vi vet nu i efterhand. Ts visste alltså inte att det bara gällde 1 mån boxvila när hon gjorde sitt beslut, och undrar vad ni hade gjort.

Men om hästen inte har ont o kan bli helt återställd då finns det ju ingen anledning till o ta bort den

Nej men det visste dom ju givetvis inte innan dom hade varit inne på djursjukhuset. Det TS frågar om är om du hade kört ner hästen i sex timmar när du inte visst om den skulle kunna överleva, och den vet som hade kollat på henne trodde att senan var av. FRÅGAN ÄR ALLTSÅ: HADE DU VALT ATT FÖRSÖKA RÄDDA HÄSTEN NÄR DU BARA VISSTE ATT HÄSTEN KANSKE HADE EN SENA SOM VAR AV? HÄSTEN I FRÅGA KÄNDE INTE SMÄRTAN NÄR HON STOD RAKT FRAM OCH STILL. förstår du?

Svårt val faktiskt, men jag hoppas att jag i en sådan situation kan vara tillräckligt stark att jag låter hästen slippa lida mer än nödvändigt.

/M

Jag vet inte vad det är för svar ni är ute efter

Jag har sagt att om hästen har ont ska den tas bort, har den inte ont så finns det ingen anledning o göra det

jag vet inte om jag skulle vågat utsätta hästen för den prövning en 6 timmars lång resa i transport kan vara. Antingen hade jag tagit bort hästen alt försökt få dit en hästambulans.Du skriver att hästen inte har ont när den står stilla men att ni var tvugna att hjälpa den upp ur liggande läge. Vad skulle då hända hästen om ni var tvugna att nödbromsa snabbt och hästen tappar balansen. Det är sådana faror man aldrig kan räkna bort när man kör i trafiken.

Det är svårt att säja till hästen att, lilla du, det kommer kanske göra skitont under transporten och sen måste du stå inne i 4 v men om du har tur så blir du frisk igen.

Jag är tveksam att jag skulle kört en häst i vanlig transport om veterinären sagt att senan kunde vara av.

Galore som svarar, är på fel inlogg. sorry nilema :P

Men du hade ju ingen anning om hon skulle ha smärta eller inte när du körde henne till djursjukhuset i detta sammanhanget Ts pratar om, så då hade du hellre avlivat henne än att ge henne smärtstillande i tre timmar?
I ett akut skede sker allt i samråd med veterinär. Om veterinär då menar att smärtan är av övergående art i rimlig tid hade jag inte avlivat, nej.

Jag har haft en häst som inte kunde stå två dagar i sträck i box och hade det gällt honom hade jag tagit bort om det inte gått att ha honom i sjukhage a'la Alexandra_W:s storlek.

Nej men det visste dom ju givetvis inte innan dom hade varit inne på djursjukhuset. Det TS frågar om är om du hade kört ner hästen i sex timmar när du inte visst om den skulle kunna överleva, och den vet som hade kollat på henne trodde att senan var av. FRÅGAN ÄR ALLTSÅ: HADE DU VALT ATT FÖRSÖKA RÄDDA HÄSTEN NÄR DU BARA VISSTE ATT HÄSTEN KANSKE HADE EN SENA SOM VAR AV? HÄSTEN I FRÅGA KÄNDE INTE SMÄRTAN NÄR HON STOD RAKT FRAM OCH STILL. förstår du?
Jag är alltid beredd att göra allt för att hästen ska få en rimlig chans. Vi har en tight relation med våra djur så vi tvekar inte...:cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka