Hur skulle ni klippa?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare LuddeLump
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 708
L

LuddeLump

Vår ponny klipptes i höstas och ska nu klippas igen. Men jag kan inte bestämma mig för om hon ska hel- eller halvklippas.
Hon står i spilta 12 tim/dygn, i kallstall (lika kallt inne som det är ute), 12 tim i skogshage. Tränas 1 g/v, uteritt 2-3 gr/v mer om vi hinner. Hon har inte så bra kondis än, och blir väldigt svettig på träningarna.
Jag tycker att det känns bäst att ha henne halvklippt (typ täckesklippning som hon har nu), men eftersom hon inte kan torka i uppvärmt utrymme så kanske det är värre än att hon är helklippt när termometern kryper neråt -15 som den gör ibland? Jag har ju flera olika täcken till henne, och kan köra med dubbla om det behövs.

Vad är bäst? :confused:

Sv: Hur skulle ni klippa?

Hon rids ju inte särskilt mycket, skulle själv inte klippa mer än absolut nödvändigt. Kan du inte klippa typ halsen och ner mellan frambenen lite bakom sadelgjorden bara? spårklippning brukar det kallas.

Sv: Hur skulle ni klippa?

Hon får jättetjock päls, så rätt mycket måste hon klippas. Men vi kör nog på samma som i höstas, det som jag kallar täckesklippning. Vi har sparat päls på ryggen och baken samt benen. Vi kan ju helklippa henne när hon klipps nästa gång om vi rider mer då.

Är det nån som har nåt annat förslag?

Liknande trådar

Hästvård Har en shettis som jag kör. Fick hem honom på foder vid nyår, då klippte jag bara en rand längs strupen för att öppna upp lite. Han var...
Svar
15
· Visningar
1 805
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
929
Senast: Gimlan
·
Hästvård Min häst helklipptes okt-09 och nov-09. Nu har det vuxit ut för länge sen, Jag brukar klippa honom 3 ggr varje vinter sista gången i...
Svar
7
· Visningar
1 091
C
Hästvård Sitter lite och funderar på vad som är det bästa att göra inför all vinterpäls som kommer. Klippa eller inte klippa. Det är en... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband

Hästrelaterat

Tillbaka