Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni lösa den här ekvationen? mer hästar än boxar..

Alexandra_W

Trådstartare
Liite missvisande rubrik men den bästa jag kunde åstadkomma.

Såhär är det:

Jag har stall med tre boxar.
I en annan byggnad finns en utebox, modell stor men där de varken ser eller hör andra hästar. Och när man stänger igen dörren (heldörr) så blir det ju väldigt isolerat. Går stänga halvdörr med dock.
Sen finns en ladugård. Halva ladugården är det typ 70 cm hö-och-fårskitsbädd i, den andra delen är 'ren', dvs urmockad men inte ströad. Ingen halm hemma att halma med och tror INTE bonden blir så himla glad om jag ringer honom på valborgsmässoaftons kväll och vill hämta halm :angel:

Av diverse anledningar kör det ihop sig lite två dagar här. Jag har två hästar, en tioåring och en tvååring. Dessutom går en fyraårig islänning här för inridning. Den åker hem på måndag.
Ikväll kommer dock ett sto, som ska vara här på utbildning. Så det är en häst för mycket egentligen eftersom lösdriften inte är igång.

Jag hade tänkt lösa det genom att låta två hästar sova ute i hagen och två hästar sova inne. Det är..hmm..VAR..TORRT i markerna här så jag hade inga direkta dubier över att låta två sova ute två nätter.

Bara för det så kom REGNET.. Extremt välbehövligt och väldigt efterlängtat, men kanske liiite olägligt. Jag är alldeles för blöthjärtad för att låta två av hästarna gå ute i regn utan möjlighet att gå in... Valacken har sen lunchtid stått och sett emlig ut och tyckt att han hålle rpå att både dö och frysa ihjäl. Han har täcke, han har skog och uteboxen (se nedan) är öppen så han kan gå in där. Men han är för korkad för att göra det, han väntar på att matte ska rädda honom, om det så skulle vara flera dagar..

Så, som jag ser det nu så det jag kan göra är att öppna upp lösdriften oströad, de kan ju iaf gå undan regnet där om de vill även om det inte är liggvänligt. Problemet är då att de två jag skulle låta vara uteliggare är isisen och min tvååring. Min tvååring är dock skodd fram och det är betongolv större delen av lösdriften. Isisen kan vara en ragata och jag ser hur min unghäst ska fly undan, slinter på golvet och skaffar sig ÄNNU fler skador :crazy: Jag har dock inte kollat om det är halt med skor därinne, jag bara kallt har förutsatt det..

Valacken är oskodd, men totalt puckad när det gäller att gå och söka skydd (se beskrivning ovan), han är en fryslort med. Så ingen bra ide att låta honom sova ute i regn heller. Nya hästen vill jag INTE ska introduceras här genom att sova ute med okänd kompis, som dessutom är en ragata (isisen) och som jag inte ens är säker på att jag kommer släppa ihop med nya hästen bara för två dagar.

Så, om man stryker lösdriften, så är uteboxen kvar, och jag skulle ju kunna ställa en häst där. Men det är ju himla tråkigt för den häst som står där att bli totalt isolerad liksom. Men det är mjukt och skönt att sova på, och det är vind- och regnskyddat. Uteboxen är öppen hela tiden, och i anslutning till hagen. Men de går aldrig in där frivilligt, mina två för de anser det vara en toryrkammare, båda har stått på boxvila där, och isisen tycker väl det är onödigt att gå in där när det inte finns nåt att äta där *s*

Andra alternativet är att öppna upp den OMOCKADE delen av lösdriften till islänningen och låta den stå/gå där själv. Men det blir ju lika isolerat osv som med uteboxalternativet. Det går inte att öppna upp den omockade delen för någon av de andra eftersom de är för stora, eftersom det är så hög bädd sen fåren var där så räcker takhöjden inte till för de större hästarna.

Nu kanske det klarnar upp och isisen och min tvååring kan gå ute i natt i alla fall, och då är ju mitt problem löst. Men om inte så är frågan vilket alternativ som blir bäst, så tankar och reflektioner, hur skulle ni löst det? Det är två nätter det handlar om.
 
Sv: Hur skulle ni lösa den här ekvationen? mer hästar än boxar..

Är det inte JÄTTEKALLT kan väl två stå ute? Dom kan ju ha täcken på sig. Och hästar kan ju faktiskt stå ute i regnet på dagtid så nattetid borde ju inte vara alltför annorlunda. Annars skulle jag nog ställa en häst i uteboxen om du har nån som kan stå själv. Det varar väl inte alltför länge. Hade ju vart en annan sak om den skulle stå där själv några månader men vad jag fattar det som är det bara för en natt eller två? Det löser sig nog på nåt sätt!!
 
Sv: Hur skulle ni lösa den här ekvationen? mer hästar än boxar..

Nu vet jag inte hur mycket hjälp du kommer att få av mitt svar, men jag försöker iallfall ;). Hade det varit min häst så hade jag placerat honom, ensam, i uteboxen. Detta för att han utan problem kan stå ensam samt att det handlar om så kort tid. Så om någon av dina hästar inte är av den sorten att de hetsar upp sig känns detta som den bästa lösningen.

Det som jag absolut inte hade gjort är att släppa in islänningen och två-åringen i lösdriften, då du skriver att islänningen kan vara en ragata och jag har tråkiga erfarenheter av en sådan kombination. Skador kan lätt uppstå, dels på grund av att kombination av betong och hästskor inte är bra, dels för att det i lösdrifter brukar finnas hörn i vilka man inte vill ha sin häst uppträngd.

Håller dock tummarna för att det inte skall regna, så att du kan ha dem ute.
 
Sv: Hur skulle ni lösa den här ekvationen? mer hästar än boxar..

Svarar båda i samma..

Det är inte kylan i sig, de har gått ute kallare nätter än så, här är det så att de hästar som inte kommer till grinden inom tio minuter när jag ropat på dem vid intag får sova ute helt enkelt. Dessutom har jag kallstall, så temperaturen etc är inget problem så, lufttemperaturen that is.. Hur kallt det blir inatt vet jag inte, runt nollan eller någon minus skulle jag tro. Det jag inte gillar är de att de inte har torr LIGGPLATS. Själva regnet och temperaturen klarar de ju precis lika bra på dagen som på natten, men jag är lite kinkig med det där att de ska kunna ligga, och det är lite för kallt i backen än för att jag ska tycka det är okej att de ligger på blöt mark. (och ja, jag VET att jag är jättekinkig med det där ;)) Iofs är jag tveksam till om de övht skulle lägga sig ute nu, de skulle nog stå och sova. Fast jag tycker det är bra om de KAN ligga på vettig plats.

Men den lösning som känns bäst är ju att min tvååring och isisen sover ute, och jag hoppas vädret ska bli sånt att jag tycker det är okej. Regnet hara vtagit och nu duggar det bara och fortsätter det så så är det ju okej.

Båda mina kan stå själv, hur det är med isisen är en öppen fråga, hon var hemskt fjantig med det när hon kom (och skulle hoppa ur boxen bara jag tog ut någon av mina på stallgången), men det har blivit mycket bättre. Hon är den jag helst skulle ha i uteboxen dock (eftersom mina tycker som de tycker om den), men det beror ju helt på hur hon reagerar på att bli själv. Kan gå finfint när det finns mat, och hon kan tycka det är superhemskt, det får man ju se i så fall.

Men jag hoppas som sagt på att regnet ska fortsätta håll sig till att vara såhär stilla, då får isisen och unghästen vara ute (och kommer med största sannolikhet anse själva att de har det MYCKET bättre än hästarna inne *s*)
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: tanten
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 584
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 900
Senast: MaRomer
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp