Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Min syster gled av och landade på fötterna, vilket resulterade i ett brutet ben i foten som aldrig kommer att bli bra.
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

en kompis jag träffade på ett träningsläger brukade rulla ihop sig till en boll när hon kände att hon var påväg att ramla av. inte vet jag om det funkade, men hon har aldrig skadat sig vad jag vet:D
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

som tidigare nämnt, börja på judo eller karate, där lär man sig hur man "ska" landa, dvs dra in hakan mot bröstet och inte ta emot sig med händerna, för då ryker antingen handlederna eller nyckelbenen. försök inte landa sittandes för då gör du illa svanskotan
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

hänger sig som en apa runt halsen på hästen i väntan på att den ska stanna, SEN kan man kliva av.. haha

så vart det för mig i torsdags på hoppträningen, jag som ALDRIG ramlat av min pålle (och har haft hnm i snart tre år ;) ) så satt jag väl o sov när vi skulle hoppa en studs, så tänkte väl han äh men då svänger ja åt sidan, så jag vart hängades på halsen med högra benet kvar på ena sidan av sadeln o sen stanna hästen o titta på mig som att jag va helt bäng i huvet o ba va fasiken gör du där....

min tränare tyckte de va den mest stilfullaste ofrivilliga avsittning han sett :bow: :D :rofl:
kan tänka mig att det såg bra kul ut :D
tack o lov för att man har en snäll häst som stannar på en gång... och inte bockar iväg för att man hänger runt halsen :devil: :D
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Rulla! Om du bara landar: "dunk" skadar du dig nog lätt värre än om du mjukt rullar iväg :P
Låter löjligt, men dämpar lite i alla fall.
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Jag har ramlat av ganska mkt men varje gång går det så jäkla snabbt att man inte hinner tänka....
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Man kan inte lära sig det utan träning :angel:
Allvarligt - när man ramlar av mycket så "lär" man sig att ramla av på ett sätt så man inte slår sig betydligt.
Iallafall gäller det mig.

Man hinner som sagt aldrig tänka när man väl ramlar av, om man nu inte hänger på sidan en stund men då brukar man ändå inte tänka på hur man ska landa för man vet inte redigt hur man ska klara ut det.

Men det bästa är ju att förebygga avramlingar genom att få en bra balans ;)
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Jag brukar landa på fötter nu på senare år, när jag var yngre var det huvudet och en massa hjärnskakningar men nu fattar huvudet att det ska vara uppåt ;) Eller så kör jag beautyy´s stil att hänga som en apa :banana: , mina hästar stannar när man hänger sig runt halsen som tur är :rofl:
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Försök fördela landningen över hela ryggen genom att leka boll.

Du vill inte ha hela kraften på en axel, en höft, en fot eller en hand.

slappna av, håll INTE andan och låt ryggen fördela smällen.

/fd fotbollsmålvakt som tränat slängningar.
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Vad finns det för tekniker att skydda sig när man trillar av (om man överhuvudtaget hinner tänka)? Tips mottages tacksamt!:bow:

skulle också behöva lite tips..nästan varje gång jag har åkt av så har jag landat på axel-nacke-området och sedan slagit i bakhuvudet :crazy: det är inte så kul att går runt med huvudvärk i flera dagar..
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

alltså några speciella tekniker finns väl inte direkt när det går så fort och man är helt oförberedd. man får helt enkelt förlita sig på sina reflexer i de situationerna. man kan ju öva på hur man ska ramla rätt, men de hinner man ju inte tänka på när hästen helt plötsligt kanske rusar iväg när man sitter barbacka på långa tyglar.

det är så konstigt egentligen. när jag ramlar av hinner jag tänka "jaha det här va ju onödigt! oh...det kommer göra ont...men när kommer den där jä*la marken då!?" medans kroppen lever sitt egna liv. haha blir nått slags kopplingsfel :)
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Vad finns det för tekniker att skydda sig när man trillar av (om man överhuvudtaget hinner tänka)? Tips mottages tacksamt!:bow:

slå ut med armen, så den tar smällen
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Slappna av (hur lätt det nu är :cool: ) Det är när man spänner sig som man tar stryk. Här är två avramlingar.
1. Skrittar i skogen på väg hem efter en ridtur. Lugn och avslappnad när hästen plötsligt vänder 180 grader och jag hamnar på rygg på backen. "Jaha, då var jag här nere." Bara att sitta upp och fortsätta ridturen.
2. Hästen drar iväg i en serie bocksprång och hastiga svängar. Spänner mig ju som sjutton för att sitta kvar. Så blev det ju också hjärnskakning och snett bäcken när jag landade.

Inte för att det är så lätt att hinna tänka jämt, men försök sitta kvar och om det inte gå så bara släpp allt och bli som en trasdocka. :p

Hjälm och säkerhetsväst är dessutom en självklarhet, förutsatt att de sitter bra.
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Jag gick en avramlingskurs en gång, det vi fick lära oss var att slappna av, i luften liksom. Vet inte riktigt hur man ska hinna med det, men ändå. ;) Annars håller jag med någon innan, ta för allt i världen inte emot med händerna!
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Allt utom att ta emot sig.. gjorde det och fick en spricka i handleden, tre veckor i gips o ridförbud.
Det bästa är nog att försöka göra sig till en boll och försöka ramla avslappnat. Gärna att man kan rulla iväg så farten dämpas och fallet inte blir så hårt.

Men det är typ omöjligt att hinna tänka, skyddsväst o hjälm förebygger iaf mycke otäcka skador.
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Slappna av och kryp ihop. Det gör jag automatiskt, man är rädd för att hästen ska trampa på en.
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Trillar inte av speciellt ofta men när jag väl gör är det ganska ordentligt. Har dock klarat mig undan ganska väl då jag reflexmässigt rullar ihop mig i fallen. Så kullerbytte-tänk är att rekomendera ;) Har även fått för mig att det är svårare att spänna sig då man tänker kullebyttor - det är liksom en mjuk rörelse. Oj vad jag babblar!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Det bästa är väl att landa på fötterna med tyglarna i handen, vilket jag faktiskt har lyckats med :D :D
men landa inte på huvudet, i mitt fall resulterade det ("bara?") en avsvimning i 5 minuter. ^^
annars ska man väl förska rulla ihop sig till en boll och rulla bort från hästen? ^^

Landa INTE på fötterna:crazy: Det är farligare än att ramla på rumpan. För oftast hinner man inte böjja benen och då får ryggen smällen. Vilket jag vet en som fått gå med korsett 6 månader samt sälja sin "storgångare" pga detta
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

förutom skyddutrustning då?

jag har hört att axeln tål mycket, så axeln skulle jag säga:idea:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 199
Senast: mamman
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 125
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 972
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ Nu behöver jag alla hobbypsykologers hjälp! Jag har haft en helt vanlig trevlig morgon. Lämnat sonen på scouterna och körde till ÖB för...
2
Svar
29
· Visningar
2 231
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp