Hur slå i TR?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Dark_Dream
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 434
Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Dark_Dream

Jag ska ha en kurs i Grönt kort på klubben... och vi ska snart gå igenom hur man slår i TR... då jag inte alls förstår mig på det här med att slå i TR så hoppas jag att någon av er kan hjälpa mig... moment? Det finns väl fem "olika" TR eller hur?

HJÄLP?! :eek:

Sv: Hur slå i TR?

Jag ska ha en kurs i Grönt kort på klubben... och vi ska snart gå igenom hur man slår i TR... då jag inte alls förstår mig på det här med att slå i TR så hoppas jag att någon av er kan hjälpa mig... moment? Det finns väl fem "olika" TR eller hur?

HJÄLP?! :eek:

Du får ursäkta, men hur kan du vara kursledare om du inte kan läsa TR själv? Jag trodde att man var tuvngen att gå någon slags utbildning för att kunna leda grönt kort kurser?

TR är uppdelat i en allmänn del TR I (1)
Dressyr TR II (2)
Hoppning TR III (3)
(sen har du även för fälttävlan och körning mm men det dom tre första som används i Grönt kort skrivningen)

Moment (Mom) är stycke indelningarna i respektive TR

I Allmänna delen heter alla mom 101,102...124 osv
i dressyr 201,202...224 osv
i hoppning 301,302...324 osv

Hoppas du fick lite mer kött på benen?

Du måste gå en kurs för att vara provledare, men jag vet inte om du "måste" gå en kurs för att hålla en kurs.

"Hoppar direkt in på Ridsportsförbundets hemsida och kollar"

Du får ursäkta, men hur kan du vara kursledare om du inte kan läsa TR själv? Jag trodde att man var tuvngen att gå någon slags utbildning för att kunna leda grönt kort kurser?

Jo men jag kan ju saken att hitta i TR själv, men det kanske tar längre tid än vad det borde, och det finns säkert någon som har ett bra sätt...

aa okej. jo tack så mycket! :) TR är väl knöligt tycker jag... och tyvärr kan ajg inte kolla på pdf filer men jag klarar nog kriterierna eftersom jag fått i uppdrag av ansvariga på klubben att hålla i kursen.

ok, finns det någon sorts register som man kanske kan hänvisa till om dom inte hittar när dom letar "som vanligt"?

Det finns register i slutet på varje TR där man kan söka på tex Bett ,Avanmälen och tävlingsområde mm

Tycker du att du är lämplig som kursledare när du inte själv är så hemma i TR? Grönt kort är viktigt och inte bara ett kul sätt att träffas.

Tycker du att du är lämplig som kursledare när du inte själv är så hemma i TR? Grönt kort är viktigt och inte bara ett kul sätt att träffas.

Jag känner två av dom som går i min kurs... jag är där för att lära ut... jag har varit med på tävlingar sedan jag va mycket liten men jag har aldrig behövt kunna TR alla andra har hela tiden berättat för mig och mitt intresse till TR har inte varit stort heller... jag har inte haft behov av att titta i den...

Om jag vill kan jag hitta det jag söker, men om jag ska lära ut vill jag göra det på rätt sätt.. och inte på fel.. så då tänkt ejag fråga om det va någon som visste något extra bra sätt! Inget annat, och som jag sa tidigare, är jag vald av ansvariga på klubben så borde jag ju vara OK?!

jag har aldrig tävlat själv utan jag har varit med många år som hästskötare! Alla som tävlar ska se till att kunna så mycket som möjligt om TR och även se till att om inte deras hästskötare kan det från början så att dom iallafall kan det som behövs kunnas på tävlingarna!

Men om man är med nästan varje helg och har gått kursen själv och lägger ner tid på det och intresse så är det säkert inte så svårt!

Jag tycker nog att du ska avsäga dig uppdraget. TR kan vara nog så krångligt med olika tolkningar hit och andra tolkningar dit.
Jag fullkomligen älskar regler och därmed TR, har lusläst de fyra första och slår gärna i dem lite då och då. Jag är ändå inte helt säker på hur allt ska tolkas utan måste ibland prata igenom det med andra.

Om sen du, som aldrig ens tävlat själv eller varit intresserad av reglerna, ska ha en kurs tycker jag inte att det är riktigt genomtänkt.

Sen är det ju inte bara TR som ska läras ut på en Grönt Kort-kurs, har du koll på alla andra delarna, dom praktiska delarna mm

Tips är att du börjar med gå en Grönt Kortkurs själv, det verkar som du är i stort behov av det.

Vad tråkiga alla är i denna tråd. Alla är så negativa. Ni vet egentligen inte ett dugg om hur duktig hon är. Kanske hon är bättre än er på regler. Hennes fråga var inte om hon skulle kunna vara kursledare utan lite om hur man slår i TR! Jag är så trött på att man inte kan läsa i en tråd utan att någon ska skriva något negativt som just inte hör till frågan!

Lycka till med kursandet TS!:)

För att kunna reglerna måste man läsa i TR och om man läst och kan hela TR så förstår jag inte hur man kan ha problem med att läsa och hitta i TR.
Mig veteligen finns inte TR på ljudbok så att TS kunde lärt sig dem därifrån.

Men jag förstår ändå inte varför alla måste hoppa på TS, och snacka om saker som inte hör till frågan. jag tycker att man ska kunna fråga saker på buke utan att få en massa påhopp!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
766
Senast: Snurrfia
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: Ramona
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 388
Senast: Tiger tok
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 560
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka