Hur släpper man jobbet på fritiden?

millen

Trådstartare
Har nyligen börjat jobba inom hemtjänsten, och håller på att krevera av stress. Jag har väldigt lätt för att hålla kvar vid den stressen även efter jag slutat, och oroar mig för morgondagen eller tillochmed längre fram osv. Men hur gör man för att lämna jobbet på jobbet och njuta av sin lediga hemmatid? Får inte ordning på det riktigt :confused:
 
En motvikt till stressen på jobbet är yoga. Det finns många olika sorters yoga så det är inte alltid lätt att välja bland dem, men jag gillar medicinsk yoga som är väldigt lugn och inkännande. Hur lång tid det tar innan man märker effekten varierar. Ibland märks det direkt efter första passet, ibland tar det längre tid.

Yogan kan hjälpa dig att hantera ditt liv och mående på ett bättre sätt, men den kan inte ändra på en dålig arbetsmiljö. Hur väl yogan kan kompensera för dålig arbetsmiljö beror på situationen.
 
Har nyligen börjat jobba inom hemtjänsten, och håller på att krevera av stress. Jag har väldigt lätt för att hålla kvar vid den stressen även efter jag slutat, och oroar mig för morgondagen eller tillochmed längre fram osv. Men hur gör man för att lämna jobbet på jobbet och njuta av sin lediga hemmatid? Får inte ordning på det riktigt :confused:
När man är ny på ett jobb är det inget ovanligt att man är/blir stressad eller känner oro. Mycket nytt att lära, man vill prestera bra, många nya att lära känna. Ett par 3-4 månader tycker jag sen bör man varför man fortfarande känner stress/oro.
gulan
 
Har nyligen börjat jobba inom hemtjänsten, och håller på att krevera av stress. Jag har väldigt lätt för att hålla kvar vid den stressen även efter jag slutat, och oroar mig för morgondagen eller tillochmed längre fram osv. Men hur gör man för att lämna jobbet på jobbet och njuta av sin lediga hemmatid? Får inte ordning på det riktigt :confused:
Här är en som jobbat i flera år inom akutsjukvård, på korttid, demensboende och hemtjänst. Nu byter jag bana efter ännu mer neddragning på personal och allt fler kvällar och delade turer. Jag har tagit med mig arbetet hem, särskilt när det är kvällar och sedan jobb dagen därpå inom 8 timmar och inte fått bolla med någon innan hemgång. Läkaren jag träffade hittade inga fel på mig, utan han sa att jag är i riskzonen för att drutta i väggen. Jag har inga råd att ge dig, men försök att ha samtal varje pass med dina arbetskamrater, känner du stress så ta det med din chef, för det är ett tecken på för hög arbetsbelastning. Tyvärr är det många döva öron.
 
Jag jobbar också på hemtjänsten....och Det ÄR svårt....speciellt i början.
Men försök att skilja på arbetskläder och vardagskläder (om det nu är så att ni får stå för det själva, det får vi). Låter knäppt kanske men jag tycker det är enklare genom att när jag drar på mej arbetströjan (med namnskylt etc) så Går jag in i "rollen" som undersköterska. När jag byter kläder igen så blir jag "mej själv".
Funkar för mej iaf. :-)
 
Har nyligen börjat jobba inom hemtjänsten, och håller på att krevera av stress. Jag har väldigt lätt för att hålla kvar vid den stressen även efter jag slutat, och oroar mig för morgondagen eller tillochmed längre fram osv. Men hur gör man för att lämna jobbet på jobbet och njuta av sin lediga hemmatid? Får inte ordning på det riktigt :confused:
För mig hjälper det att göra något som kräver all min uppmärksamhet. Då kan jag inte tänka på jobbet. Det blir en mental vila. Ridning är för mig en sådan aktivitet.
 
Jag jobbar också på hemtjänsten....och Det ÄR svårt....speciellt i början.
Men försök att skilja på arbetskläder och vardagskläder (om det nu är så att ni får stå för det själva, det får vi). Låter knäppt kanske men jag tycker det är enklare genom att när jag drar på mej arbetströjan (med namnskylt etc) så Går jag in i "rollen" som undersköterska. När jag byter kläder igen så blir jag "mej själv".
Funkar för mej iaf. :-)
Du kan nog ha en poäng där, för nu har jag ju samma kläder när jag kommer hem som när jag jobbar :) det kan nog hjälpa med det mentala, just att man "tar av sig" jobbet eller vad man ska säga :)
 
Jag jobbar inte inom hemtjänst utan annan vård, och har nyss varit sjukskriven för utmattningssyndrom. Viktigt för mig är att ge mig en begränsad stund att reflektera över arbetsdagen t.ex i bilen hem, men sen är det nog.
Det här kanske låter flummigt men jag har ett "mentalt skåp" där jag stoppar in jobbtankar på fritiden. Så fort jag kommer på mig själv att tänka jobbtankar så föreställer jag mig hur jag lägger in tanken i skåpet och stänger dörren.
Det är superviktigt för mig att skilja på jobb och fritid för att inte stressa sönder mig igen.
 
Jag jobbar inte inom hemtjänst utan annan vård, och har nyss varit sjukskriven för utmattningssyndrom. Viktigt för mig är att ge mig en begränsad stund att reflektera över arbetsdagen t.ex i bilen hem, men sen är det nog.
Det här kanske låter flummigt men jag har ett "mentalt skåp" där jag stoppar in jobbtankar på fritiden. Så fort jag kommer på mig själv att tänka jobbtankar så föreställer jag mig hur jag lägger in tanken i skåpet och stänger dörren.
Det är superviktigt för mig att skilja på jobb och fritid för att inte stressa sönder mig igen.

Känner igen mig. Också varit sjukskriven. Det är en balans det där! Jag har svårare vissa dagar än andra att inte ta med arbetet hem och mala det om och om igen i hjärnkontoret.
 
Har nyligen börjat jobba inom hemtjänsten, och håller på att krevera av stress. Jag har väldigt lätt för att hålla kvar vid den stressen även efter jag slutat, och oroar mig för morgondagen eller tillochmed längre fram osv. Men hur gör man för att lämna jobbet på jobbet och njuta av sin lediga hemmatid? Får inte ordning på det riktigt :confused:

Fundera igenom vad som är ditt ansvar och vad som inte är det. Kanske måste du diskutera med chefen för att bena ut det. Och överlämna sedan med varm hand det ansvar som inte är ditt till den som ska ta det.

I början av en anställning är ofta allt sådant ganska oklart och kan skapa stress. Därför är det bra om det kan redas ut så fort som möjligt.

Själv släpper jag jobbet (det ena då) så fort jag kliver ur bilen hemma efter en trekvarts hemfärd i bilen. Samma på morgonen, när jag sätter mig i bilen har jag en trekvart på mig att sortera tankarna inför arbetsdagen. Nu fortsätter jag i och för sig ofta att jobba hemma också - men det är med egna företaget och helt andra saker, så det är annorlunda.
 
Tycker du har fått bra svar både genom klädbytet och reflektionstiden. Det här är något som du kan ta med dig genom hela livet, förmågan att kunna göra avslut och koppla bort.

Var närvarande i nuet är ju att lämna dåtid bakom och framtid framför. Att leva i framtiden innebär ju att jag i princip önskar livet ur mig utan att jag tar tillvara på vägen dit.

Låt inte jobbet få obetald arbetstid av dig. Gör ditt absolut bästa när du är på jobbet, var närvarande där. Avsluta arbetsdagen med att avsluta. Summera, har du glömt något? Signerat det du ska, kolla gärna din mentala eller fysiskt befintliga checklista. Känn ingen om det hänt något speciellt under dagen. Avsluta och gå hem. Fundera på vägen hem och ta 30 sekunder innan du kliver inom dörren hemma. "Nu lämnar jag jobbet till imorgon, nu är jag hemma och fri att göra annat"
 
För mig är det viktigt att jag har koll på läget när jag lämnar jobbet. Jag städar alltid av mitt skrivbord, blir som att städa hjärnan ;)
Om jag har koll, vet att jag inte missat något och har en plan för det som ska göras kommande dagar är det iaf för mig mkt lättare att släppa stressen.
 
Oj, vad jag känner igen mig. Det gäller att vara rätt tuff med sig själv och tydligt skilja på arbetstid och fritid och aldrig tillåta sig själv att ta jobbet med sig hem. Jag jobbar som lärare och där händer det ibland saker som är svåra att släppa utan man fortsätter fundera på det hemma. Dessutom har vi de tio timmarna förtroendetid som man kan göra hemma.

För mig funkade det inte alls, jag gjorde mina 45 timmar i veckan på arbetsplatsen och när dörren stängdes bakom mig var jag förbjuden att tänka på jobb. Det jag inte hann den dagen fick jag helt enkelt göra klart dagen efter. Det är svårt men ett måste för att inte gå under.
 
Du kan nog ha en poäng där, för nu har jag ju samma kläder när jag kommer hem som när jag jobbar :) det kan nog hjälpa med det mentala, just att man "tar av sig" jobbet eller vad man ska säga :)


Precis så jag menar...man tar av sej "uniformen/jobbet". :-D
 
Jag jobbade förut i ett kassajobb med ganska mycket pengar i omlopp. En gång när jag skulle gå på semester en dag före midsommar fattas det 10 000 kr i kassan :nailbiting: och jag tänkte att det här hittar jag fort för det brukar jag göra. Nops. Jag ringer min chef och bölar och säger att jag går inte på nån semester för den är nu förstörd, men hon lyssnar inte utan säger snällt att det löser sig. Nops. När jag kommer tillbaka säger en kompis att hens semester var också förstörd för hen hade precis bytt bil och nu tror alla att jag behövde pengar. :(
Hade man kunnat stänga av jobbet då hade det varit guld värt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 865
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 456
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
572
Senast: niardasp
·
  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 126
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp