Hur slipper man ingrodda hår?

Men blir det verkligen helt slätt? Eller blir det bara väldigt kort men man kan känna stubben?
Jag tycker att det blir så gott som helt slätt, på något ställe kan man känna stubb men det är nog mer att håren växer i en sådan vinkel precis där :)
 
Vad har du för någon? Visste inte ens att det fanns för kvinnor!

Till ts, jag kan inte raka med hyvel alls utan att se ut som jag har röda hund eller nått.
Jag har fått låna sambons hårtrimmer, blir inte hårlöst men det blir kort utan irritation:)

Jag har en Philips Ladyshave Satinshave advanced :) helt överkomlig peng också!
 
Jag har gett upp rakning i ljumskarna av den anledning. Trimmer funkar utmärkt👍 Såvida du inte har någons ansikte i skrevet, vilket man kanske oftast inte har på stranden, så syns det inte. Kan lova att röda prickar syns betydligt mer i alla fall :p
 
Jag hade också problem med ingrodda hårstrån och provade alla möjliga krämer och tekniker. Till slut gick jag till ungdomsmottagningen och de konstatera att jag har en hudsjukdom som heter Hidradenitis suppurativa. Om man läser på nätet står det att sjukdomen orsakar inflammationer i form av knölar, sår eller bölder där det finns svettkörtlar. Jag trodde att jag bara inte visste hur man raka sig ordentligt och att det bara var ingrodda hårstrån tills jag fick diagnosen.

Det enda som har hjälp mig är laser. Jag har hittills gått på 8 laserbehandlingar och har nu minimal hårutväxt. Du kanske avbröt behandlingen för tidigt? Jag hade inte så tjockt eller mörkt hår och det tog över 6ggr innan jag började känna mig nöjd.
 
Ja jag har rätt mkt o grovt.. men samtidigt dessa prickar.: kanske bättre med väldigt lite stubb. Verkar ju finnas till bra pris så kanske ska testa iaf 🙂

Jag tar alla dagar hellre tidigare/synlig stubb än går tillbaka till salamilooken jag brukade få 😂
Tips är att kolla även på sk. multigroomers eller skäggtrimmers för större utbud och prisbild. Jag är väldigt nöjd med den jag länkade till tidigare t.ex., liten och smidig men inte om man vill kunna använda den till tex benen också, det skulle ta en evighet :crazy:
 
Jag hade också problem med ingrodda hårstrån och provade alla möjliga krämer och tekniker. Till slut gick jag till ungdomsmottagningen och de konstatera att jag har en hudsjukdom som heter Hidradenitis suppurativa. Om man läser på nätet står det att sjukdomen orsakar inflammationer i form av knölar, sår eller bölder där det finns svettkörtlar. Jag trodde att jag bara inte visste hur man raka sig ordentligt och att det bara var ingrodda hårstrån tills jag fick diagnosen.

Det enda som har hjälp mig är laser. Jag har hittills gått på 8 laserbehandlingar och har nu minimal hårutväxt. Du kanske avbröt behandlingen för tidigt? Jag hade inte så tjockt eller mörkt hår och det tog över 6ggr innan jag började känna mig nöjd.
Det måste varit svindyrt! Jag kollade ett ställe i min stad och där kostar det 1100 per behandling för bikinilinjen.
 
För mig funkade inget annat än trimmer. Efter laserbehandlingar (det tog flera ggr innan något varaktigt resultat syntes, sedan var det som att nästan allt försvann på en gång) är kvarvarande hår mycket mer medgörligt, och det mesta funkar så länge jag är noggrann och inte slarvrakar. Vaxning har aldrig funkat tyvärr, varken på ben eller bikini.
 
Jag har sedan tonåren velat ha på mig bikini med "vanlig" skärning när jag badar, men känner mig inte bekväm med synligt hår utanför bikinilinjen. Jag har rikligt med mörk hårväxt som sträcker sig en bit ner på låret. Tyvärr leder rakning eller vaxning (hemma) alltid till ingrodda hår som syns mer än själva håren gjorde från början... Jag har försökt att peela/scruba området både före och efter rakning/vaxning utan bättre effekt. För ett par år sedan provade jag till och med laser på klinik (6ggr?), men har nu lika mycket behåring som före behandlingen. Kan tillägga att jag rakar underbenen utan att få ingrodda hår. Sedan ett antal år har jag gett upp tanken på en hårfri bikinilinje och använder badshorts. Jag vet att det är orimligt att skämmas för något så naturligt men... Jag skulle så gärna vilja använda "vanlig" bikini i sommar och känna mig bekväm i detta!

Vad gör jag fel? Tips på teknik? Finns det något att smörja med efter rakning/vaxning - som faktiskt funkar - mot inåtväxande hår? Jag är beredd att testa alla tips som inte är hälsovådliga eller miljövidriga. Inser inte förrän nu när jag skriver detta vilken dröm det vore att en gång för alla lösa detta ilandsproblem!
Jag använder min deo precis där jag rakat (dvs utanför bikinilinjen, inte under eller i hela mumindalen) tycker det fungerar bra mot att det blir röda och svullna ploppar och har inte fått invuxna hår heller efter det (kanske eftersom det inte blir ploppar). Å andra sidan har jag inte haft jätteproblem med invuxna hår.

(och btw, jag rakar sällan och bara på sommaren. Kanske någon gång i veckan då.)

Finns säkert mer avancerade produkter med alkohol i med liknande effekt.
 
Senast ändrad:
Jag tar alla dagar hellre tidigare/synlig stubb än går tillbaka till salamilooken jag brukade få 😂
Tips är att kolla även på sk. multigroomers eller skäggtrimmers för större utbud och prisbild. Jag är väldigt nöjd med den jag länkade till tidigare t.ex., liten och smidig men inte om man vill kunna använda den till tex benen också, det skulle ta en evighet :crazy:
Jag vill absolut ha så lite stubb som möjligt så då kanske det är bäst med ngn för kvinnor.. men får kolla lite. Benen rakar jag gärna med hyvel, där blir det inte prickar eller andra problem 🙂
 
Det måste varit svindyrt! Jag kollade ett ställe i min stad och där kostar det 1100 per behandling för bikinilinjen.
Ja det är rätt dyrt men så himla värt då det håller i flera år! Min läkare har också lasrat bort håret och hon är inne på sitt 12e år! Man får även 20% rabatt om man har någon form av hudsjukdom.
 
Jag hade också problem med ingrodda hårstrån och provade alla möjliga krämer och tekniker. Till slut gick jag till ungdomsmottagningen och de konstatera att jag har en hudsjukdom som heter Hidradenitis suppurativa. Om man läser på nätet står det att sjukdomen orsakar inflammationer i form av knölar, sår eller bölder där det finns svettkörtlar. Jag trodde att jag bara inte visste hur man raka sig ordentligt och att det bara var ingrodda hårstrån tills jag fick diagnosen.

Det enda som har hjälp mig är laser. Jag har hittills gått på 8 laserbehandlingar och har nu minimal hårutväxt. Du kanske avbröt behandlingen för tidigt? Jag hade inte så tjockt eller mörkt hår och det tog över 6ggr innan jag började känna mig nöjd.
Det gick att lasra trots att du inte hade mörkt hår? Där jag går och vaxar mig (de lasrar också) har de sagt att jag troligen har för ljust hår 🙁.
 
Det gick att lasra trots att du inte hade mörkt hår? Där jag går och vaxar mig (de lasrar också) har de sagt att jag troligen har för ljust hår 🙁.
Jag va lite orolig för det men vi bestämde oss för att prova. Det finns en risk att jag inte får bort all hår men det gör inget för att lasern hjälper min hud när det kommer till ingrodda hårstrån/ inflammationer. Jag har inte så mörkt hår så hon ställer in lasern på den högsta styrkan vilket har fungerat rätt så bra🙂
 
Just vid bikinilinjen får jag röda prickar, inväxta hårstrån och inflammerade hårsäckar som ett jäkla brev på posten. Exfolierar men vaxning och rakning, och hårborttagningscreme, resulterar i samma elände varje gång. Jag trimmar (svärandes) med sax. Men efter den här tråden ska jag ta mig tusan beställa en liten trimmer och pröva, så tack för tipset hörni!
 
Jag gav upp rakning för några år sedan när jag fick för mig att testa hårborttagningskräm istället. Tycker det funkar fint på både ben och bikinilinjen. Fast jag är för lat för att använda den här plastskrapan som följer med för att ta bort det. Brukar ta på mig mina duschvantar och skrubba bort det istället.
 
Jag va lite orolig för det men vi bestämde oss för att prova. Det finns en risk att jag inte får bort all hår men det gör inget för att lasern hjälper min hud när det kommer till ingrodda hårstrån/ inflammationer. Jag har inte så mörkt hår så hon ställer in lasern på den högsta styrkan vilket har fungerat rätt så bra🙂
Tack! Då ska jag undersöka detta igen. Skulle var fantastiskt att få bort det mer eller mindre parmanent.
 
Jag gav upp rakning för några år sedan när jag fick för mig att testa hårborttagningskräm istället. Tycker det funkar fint på både ben och bikinilinjen. Fast jag är för lat för att använda den här plastskrapan som följer med för att ta bort det. Brukar ta på mig mina duschvantar och skrubba bort det istället.
Usch, tycker hårborttagningkräm irriterar huden jättemkt! Framförallt eftersom man måste skrubba/skrapa ganska hårt för att det ska lossna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp