Bukefalos 28 år!

Hur slutar man noja?!

Piek

Trådstartare
Jag har gått och blivit världens mest nojiga människa. Det hela började under en sjukt stressig period i höstas där det till slut kändes som jag inte hade koll på nånting.
Nu plötsligt känns det som jag har fått världens sämsta minne. Jag låser dörren, går ner för trappen, ut på gården och ungefär där har jag ingen aning om jag låste eller inte...
Lika kan jag komma hem från jobbet på kvällen, slänga mig på soffan och fundera på om jag ens stängt butiken och låst :s det har t.o.m hänt att jag åkt tillbaka till jobbet bara för att dubbelkolla så att det är låst!

Och så dagens fundering la jag jobbnycklarna på rätt ställe till hon som öppnar i morgon?
Grejen är den att jag vet att jag gjort det, jag kommer ihåg att jag håll på att lägga dom fel men därefter är det svart. I mitt huvud kan Jag lika gärna ha tappat nycklarna eller vad som helst!

Hur slutar man noja? Det är inte kul att vara orolig varenda kväll över saker som är så självklart att man gjort :(
 
Sv: Hur slutar man noja?!

Känner igen mig!

Det enda tips jag har är att när jag gör något jag brukar noja över, kontrollera noga att det är ordentligt gjort. Till exempel att stänga boxdörrarna och låsa sadelkammaren, jag har åkt tillbaka till stallet flera kvällar för att dubbelkolla det.
Nu har jag börjat ha som vana att alltid kolla innan jag åker, "Är alla boxdörrarna ordentligt stängda? Är sadelkammaren låst? Är nyckeln där den ska? Bra, då har jag gjort det jag ska".
Om jag då blir nojig senare säger jag strängt åt mig själv att jag faktiskt kollade innan jag åkte, och jag sa att allt var okej.

Jag vet inte om det är ett bra eller dåligt sätt men jag upplever att diverse nojor brukar minska efter ett tag med den här metoden.
 
Sv: Hur slutar man noja?!

Åh vad skönt att inte vara ensam! Det är ju nästan så man börjar fundera om man kanske börjar bli lite dement ;)

Ja jag brukar också tokrycka i låset så att jag vet att det är låst. Och kolla både två och tre gånger. Oftast kan jag då intala mig att det är lugnt och dags att sova.
Idag var det jätte rörigt vid stängning och jag hade händerna fulla, därav oron antar jag! Men varför skulle jag lägga nycklarna på fel ställe idag när jag aldrig gjort det förut...
 
Sv: Hur slutar man noja?!

Men varför skulle jag lägga nycklarna på fel ställe idag när jag aldrig gjort det förut...

Precis!
Jag brukar få för mig att jag glömt plattången på, men det har aldrig hänt. Har ringt hem ett antal gånger för att be någon kolla, men den har såklart alltid varit av. Jag skulle tro att sånt man alltid gör på ett visst sätt ska det väldigt mycket till för att man ska göra på nåt annat sätt.
 
Sv: Hur slutar man noja?!

Hoppas det är så... Tråkigt om de ringer imorrn och nycklarna är borta och butiken är tömd... Men nej dags att sluta noja och sova istället!
 
Sv: Hur slutar man noja?!

Känner igen det där, kan åka iväg och sedan få för mig att jag inte stängt av någon platta på spisen eller så. Trots att jag vet att gjort det.
Eller fundera på om jag låst dörren osv
 
Sv: Hur slutar man noja?!

Jag vet en person som brukade fota exempelvis låsningen just för att kunna känna sig lugn att personen inte glömt låsa. Då när hen funderade över om hen verkligen låst dörren så plockade hen upp telefonen och kollade igenom bilderna. Var det en bild på ett lås hade hen låst och hen behövde inte oroa sig.

Är det mycket saker kanske man kan spela in röstmemon? ex "3/2, nu har jag låst, nyckeln ligger där bla bla" typ?
 
Sv: Hur slutar man noja?!

Det kan inte vara så att du gick in i väggen i höstas? Jag tycker i alla fall att det låter misstänksamt att din hjärna "förändrats" efter en stressig period, och mig veterligen så kan ju symptomen vara väldigt olika från person till person.
 
Sv: Hur slutar man noja?!

Det där med att fota är ju väldigt smart! Tack för tipset :)
 
Sv: Hur slutar man noja?!

Det kan inte vara så att du gick in i väggen i höstas? Jag tycker i alla fall att det låter misstänksamt att din hjärna "förändrats" efter en stressig period, och mig veterligen så kan ju symptomen vara väldigt olika från person till person.

Jag vet inte faktiskt. Helt omöjligt är det ju inte, jag körde på fullt ut fram till det inte gick längre. Jag började glömma och ha dålig koll på sånt som absolut inte är okej att glömma! Då lånade jag ut hästen och efter det har jag knappt gjort annat än att jobba eller ligga på soffan för jag är så trött :(
Det var väl egentligen ett helt år som var väldigt stressigt med jobb, stall, socialt umgänge och så skaffade jag mig en pojkvän 10 mil bort som skulle hinnas med...

Om det nu är så att jag gick in i väggen vad gör man då?
 
Sv: Hur slutar man noja?!

Känner igen mig, och för många så handlar det här nog om ett personlighetsdrag. Så är det nog för min del i alla fall - jag har alltid varit lite nojig även om det går upp och ner i perioder (mer när jag är stressad).

Jag känner igen dina tankar jättemycket, då jag också arbetat i butik (med många stängningssysslor som var viktiga, t.ex. låsa in pengar, stänga av ugnar, sätta på larm, låsa flera dörrar och värdeskåp m.m.). Nästan varje gång jag stängt själv hade jag tankar liknande dina! Ibland helt övertygad om att jag glömt larma, glömt låsa, glömt stänga av ugnen, att jag slängt pengarna i papperskorgen istället för i "pengadroppen" o.s.v. För mig hjälpte det att faktiskt vara DÄR OCH DÅ, som någon redan tipsat om. Inte tänka på något annat, inte stressa hem. Utan jag gick igenom allt i huvudet och var närvarande: "Nu droppar jag pengarna. Nu stänger jag av ugn 1, ugn 2, ugn 3. Nu låser jag in alla cigg." o.s.v.
 
Sv: Hur slutar man noja?!

Gör en konstig grej i samband med att du gör något viktigt, som att låsa. Typ klappa i händerna, hoppa ett varv i luften, säg nåt roligt ord högt. Då är det enklare att komma ihåg sen att du gjort den grejen! Typiskt bra sak att göra när man ska åka bort länge och ska låsa ytterdörren hemma... ;)

Men jag tror inte ditt problem är att du är nojig. Ditt problem är att du blivit glömsk pga stressen och att du kanske inte mår så bra, och att du är ansvarsfull så du blir såklart nervös om du glömt nåt viktigt. Du kanske behöver hjälp för att gå vidare och för att kunna hantera liknande stress i framtiden?
 
Sv: Hur slutar man noja?!

För mig hjälper det att uttala vad jag gör högt ("nu stänger jag grinden"), då får jag ett helt annat minne över vad jag gör.
 
Sv: Hur slutar man noja?!

Jag har dessa tendenser ibland. Ofta är det ju så att det man inte kommer ihåg av de "vanliga-sakerna-man-alltid-gör" kommer man inte ihåg för att man just precis alltid gör det. Du har fått många bra tips, med att säga det högt och att verkligen vara i nuet när man gör det, samt att fota om det behövs - vet att min syster som arbetar med äldre hade någon form av hjälpmedel de kunde dela ut som en form av checklista man bockade i för sakerna man skulle göra, typ släcka lampan, låsa dörren etc.

Min stora grej är att försöka att bara stänga av, just för att man i princip alltid HAR gjort det och jag vill inte utveckla nojandet till ett beteende.
Intalar mig själv att det är klart att jag har gjort det. Men visst har även jag vänt tillbaka gem för att dubbelkolla saker....
 
Sv: Hur slutar man noja?!

Gör en konstig grej i samband med att du gör något viktigt, som att låsa. Typ klappa i händerna, hoppa ett varv i luften, säg nåt roligt ord högt. Då är det enklare att komma ihåg sen att du gjort den grejen! Typiskt bra sak att göra när man ska åka bort länge och ska låsa ytterdörren hemma... ;)

Men jag tror inte ditt problem är att du är nojig. Ditt problem är att du blivit glömsk pga stressen och att du kanske inte mår så bra, och att du är ansvarsfull så du blir såklart nervös om du glömt nåt viktigt. Du kanske behöver hjälp för att gå vidare och för att kunna hantera liknande stress i framtiden?

Du har nog väldigt rätt där... Mitt liv är något av en stor röra just nu, jag intalar mig att jag mår bra men sanningen är nog att jag inte gör det :( Men om två månader flyttar jag till en ny lägenhet och då kommer väldigt mycket lösa sig hoppas jag

Grejen med att göra någonting konstigt är att det oftast är ganska mycket folk utanför butiken även efter stängning, så att göra någon slags dans kanske kan skada ryktet lite :angel: :D Tog kort på låset idag och jag har faktiskt känt mig lugnare nu när jag kom hem så tror det får bli en ny vana
 
Sv: Hur slutar man noja?!

För mig hjälper det att uttala vad jag gör högt ("nu stänger jag grinden"), då får jag ett helt annat minne över vad jag gör.

Samma här! Jag har en tendens att noja över om jag låst ytterdörren eller inte. Så jag har lagt mig till med vanan att efter jag låst titta på dörren och säga : "Och dörren är låst!" :D:o

Funkar!
 
Sv: Hur slutar man noja?!

Jag har ingen erfarenhet av det själv, men iom att du säger att du är trött också så anser jag att du borde kolla upp det! Antar att det kanske är vårdcentralen du ska vända dig till. Lycka till i alla fall! Kan inte vara lätt att vara i din sits :(
 
Sv: Hur slutar man noja?!

Jag tycker att det låter som symtom av stress. Jag hade stenkoll på allt fram till i somras då jag blev utmattad (hade haft det väldigt intensivt i några år). Efter detta är mitt minne inte alls vad det var.

Ett tips som någon annan sa är att uppmärksamma när du gör någonting, t.ex. tänka i huvudet "jag låser dörren" när du låser dörren etc. Jag kan få för mig att jag glömt låsa bilen t.ex. och går fram och tillbaka flera gånger för att vara på den säkra sidan. Nuförtiden försöker jag trycka på knappen, se så att larmdioden lyser rött och sedan släppa det och gå därifrån. "Dåliga" dagar kan jag annars noja kring precis vad som helst, så jag försöker tänka på vad jag gör, och sedan släppa det.

Samma sak gäller om jag ska in och handla något i en butik. I somras skulle jag springa in i en lite mindre matbutik och köpa mjölk, det var det enda jag gick in för att köpa. Väl där inne hade jag inte en aning om vad jag skulle ha, det stod verkligen helt stilla. Ut kom jag i alla fall med glass och Plopp. Såhär kunde det vara i början. Nu försöker jag skriva upp allt, och det är egentligen bara för min egen skull. Det underlättar att ha saker på papper - för jag kommer helt enkelt inte ihåg längre. I början skämdes jag ganska mycket, jag brukade ha världens minne och kom ihåg allt personer berättat och nämnt. Jag var därför ganska hård mot mig själv i början, men nu börjar jag hitta sätt att komma runt det. Mitt tips till dig är att faktiskt skriva ner om det är något du ska komma ihåg, istället för att behöva gå tillbaka/kolla igen etc. Kommer du inte ihåg så kommer du inte ihåg - det är inte mer med det.

Jag tycker att du ska ta dig en funderare på om du alltid varit nojig, eller om det är något som hänt. Själv gick jag in i väggen till slut, men fick jättefin hjälp av min läkare. Jag upplever att det fortfarande är lätt att fastna i gamla spår där jag jobbar för mycket, tar på mig en massa extrauppdrag, säger ja till allt utan att tänka, men jag har fått många bra tips för att hantera det.

Det är viktigt att du känner efter, och att du faktiskt tar detta seriöst. Det finns massor med hjälp att få och om du vill prata med någon får du gärna skicka PM. Lycka till!
 
Sv: Hur slutar man noja?!

Om det nu är så att jag gick in i väggen vad gör man då?

Såhär i efterhand gissar jag att du dels behöver tid att sova, men också behöver få hjälp med hur du hanterar stress. Jag skulle vända mig till min husläkare om jag var du, eller närmaste hälsocentral. Själv fick jag KTB-träning där jag reflekterade över hur jag agerar, men också fick förstå varför jag gjorde som jag gjorde.

Jag hade nog en situation som liknande din, med heltidsjobb enligt börsen, häst 7 dagar i veckan fyra mil bort, och pojkvän 40 mil bort. Hade jag inte dåligt samvete för att jag inte träffat min pojkvän var jag ledsen över att inte ge uppmärksamhet åt min häst. Jobbet var väldigt tufft, och jag hann helt enkelt inte se till mig själv.

Jag blev sjukskriven i 8 veckor på heltid, och började sedan arbetsträna igen. Tyvärr märkte jag att jag inte klarade av stressen på jobbet längre när jag höll på att bryta ihop gång på gång och sa till slut upp mig. Det funkade helt enkelt inte.

Nu i efterhand mår jag mycket bättre, har flyttat 40 mil (och tagit med min häst) och har mått jättebra när jag jobbat. Jag har gjort allt för att underlätta för mig, och det var ett viktigt steg känner jag. Jag vill inget hellre än att jobba och göra saker, men i efterhand känns det skönt att veta var min gräns går, även om den är betydligt lägre än innan!
 
Sv: Hur slutar man noja?!

Tack för ditt långa svar!

Jag har nog alltid varit lite nojig men inte i närheten utav så som det blivit! Jag har dragit ner massor sedan i början på december. Just nu jobbar jag, går hem, äter, sover (ofta 10-11 timmar/natt :crazy: ) och sen upp och jobba igen. Jag jobbar ca 150-180 timmar i månaden men det är sällan stressigt på jobbet.

Det tog visserligen slut med pojkvännen för en och en halv månad sen och vi lär bo tillsammans i en och en halv månad till så det är ju inte nån rolig sits det heller direkt...

Att ta hand om en häst just nu det hade inte gått. Vet inte alls hur jag klarade av det förut samtidigt som jag jobbade.

När man skriver ner hur livet ser ut så inser man att man kanske inte mår sådär jätte bra ändå.


Men hur som helst kan jag berätta att de senaste dagarna efter att jag skrivit den här tråden så har det gått mycket bättre! Jag har knappt nojat alls! Har tagit kort på låset när det är låst och tänkt i mitt huvud att "nu är det låst" "nu har jag lämnat in nycklarna och Ida tog emot dem" tex :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 320
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 850
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 185
Senast: Urigurien
·
Skola & Jobb Kort bakgrund: jag mår psykiskt dåligt. Jag har i ett antal månader varit i kontakt med vc. Jag har fått medicin -- just nu bara...
Svar
6
· Visningar
1 007
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp