Hur snabb introducerar ni nytt kraftfoder?

Centaur

Trådstartare
Har inte behövt ge min häst kraftfoder på många år men nu är jag tyvärr tvungen att göra det pga mycket proteinfattigt hö och jag kan inte ge så mycket lusern att det väger upp utan att han blir fet pga att han inte tränas hårt nu.

Det är ett proteintillskott med 10.5 Mj, 225 g smbrp, 12,5% stärkelse, 7% socker. Han har aldrig haft fång eller korsförlamning men med två PPID hästar Är jag smärtsamt medveten om hur socker och stärkelse påverkar hästens kropp. Han tål inte havre och inte potatisprotein och är allmänt känslig så var väldigt glad över att hitta ett foder utan detta.

Han behöver få 1 kg av fodret. Han är stor och väger 700 kg så handlar som tur är inte om någon jättegiva, 300-300-400 kommer han få, blandat med lusernhack i samma vikt för att halvera stärkelsehalten på måltiden.

Hur snabbt brukar ni vänja in nytt kraftfoder? Tio dagar har jag lärt som tumregel, dvs en ökning om 100 g per dag i vårt fall. Är det tillräckligt sakta?

Nu är vi på 1 dl per måltid, 1 dl väger 70 gram så ca 200 g per dag. Om jag ökar 100 g så är det bara 33 g per måltid, det kan väl inte vara för snabbt?
 
Jag tror det blir jättebra. Jag har fått lära mig att man ska öka successivt under två veckor när man gör ändringar i kraftfoderstaten. :)
 
Har hört 14 dagar som tumregel, men det lär ju bero på hur mycket det är som ändras och så. Att börja ge 1 kg av ditt foder på tio dagar låter helt okej
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 635
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 123
Senast: Pudlan
·
Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 197
Senast: Centaur
·
Foder & Strö jo det är såhär att jag har två pållar: En D-ponny på 15 år som väger ca 400 kg och hobbyrids 4-6 dagar i veckan Och en storhäst på 9...
Svar
2
· Visningar
1 776
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp