Bukefalos 28 år!

Hur snabbt försvinner mask?

Ajda

Trådstartare
Vår katt har bandmask upptäckte jag i tisdags när jag såg platta risgryn kring rumpan. Han avmaskades på kvällen.
Nu till min fråga: hur lång tid tar det innan han ska vara maskfri?
 
Sv: Hur snabbt försvinner mask?

Masken dör nog ganska så på en gång men sedan tar det väl ett tag innan allt är ute ur systemet. Det tar väl kanske i normalfallet bara ett dygn men efter 2-4 dagar kan du nog vara ganska säker på att allt är borta.

Nu förstår jag helt och fullt att du avmaskade när du såg små riskorn men man har kommit fram till att man behöver inte avmaska förren katten faktiskt visar tecken på att fara illa av masken även om man ser små korn. Får du däremot hjälpa katten att dra ut långa maskar ur anus så kan du vara ganska säker på att den far illa av maskangreppet och då får man självklart avmaska utifrån typ av mask. Tecken på att katten faktiskt mår dåligt av mängden mask kan vara att katten blir matt i pälsen, att tredje ögonlocket börjar synas, att katten magrar av, att katten blir dålig i magen eller att den på annat sätt visar att den inte mår riktigt bra. Känner man sin katt så märker man ju ganska omgående om det är något fel och även om man inte har sett mask kan det som första åtgärd vara vettigt att skicka in ett träckprov så att man får veta vad för typ av maskar det rör sig om för annars kan man ju inte välja rätt medel. Om din katt får gå ut är han återsmittad ganska omgående. Ska en katt som får gå ut vara maskfri så hade man behövt avmaska den varje gång den har tagit en mus. En katt som får gå ut är i normalfallet inte parasitfri men det är inget som skadar katten förren angreppet har kommit över en viss gräns.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Bison
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
228
Kropp & Själ Oerhört viktig fråga 😅 Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 182
Senast: Sirap
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 299
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp