Nässpray igen efter tidigare beroende?

Jag kommer nog bara prova nässpray för barn om jag behöver nässpray igen, och bara i ena näsborren. Blev beroende nu när jag var sjuk i två månader, men tog som tur var bara 2-3 dagar att bli av med det, men vill inte att det ska hända igen. :nailbiting:
Tyvärr har de slutat med den mildaste sprayen (den som var för de minsta barnen). I ett gott syfte men den var perfekt för mig som vuxen, köpte några extra innan den försvann men nu är de slut för evigt. Den som är för barn är tyvärr för hög dos för mig.
 
Huuur blev du av med beroendet? Jag har varit beroende i sjukt många år.
Först trappade jag ner till barnvariant, sedan successivt till endast en gång per dag. Började då ta kortisonnässpray och körde parallellt i några dagar, sedan slutade jag med avsvällande i ena näsborren och efter ett tag även i andra. Fortsatte ganska länge med kortisonspray innan jag kunde sluta även med det.
Körde mycket nässköljning under hela perioden också. Använde koksaltspray när jag var hemifrån.

Var svinjobbigt verkligen. För mig extra krångligt dessutom då jag efter skada är anatomiskt trång i framförallt ena näsgången plus att jag när det var som värst (efter operation av skadan) utvecklade panikångest när jag inte kunde andas genom näsan alls. Har sedan dess varit hyperkänslig för just att inte kunna andas genom näsan, det gör ju inte saken bättre direkt..

Blev iaf sååå mycket bättre när jag väl slutade med avsvällande nässpray, blev så tydligt att den gjorde mig extra svullen i näsan efter att den initialt öppnade upp..
 
Tyvärr har de slutat med den mildaste sprayen (den som var för de minsta barnen). I ett gott syfte men den var perfekt för mig som vuxen, köpte några extra innan den försvann men nu är de slut för evigt. Den som är för barn är tyvärr för hög dos för mig.
Jag köpte näsdroppar för barn, finns i lägre dos än spray har jag för mig.
 
Tack alla som svarat! Låter helt klart som att jag ska sky avsvällande spray som pesten!

Hade tur och min förkylning verkar inte bli så illa. Har klarat mig från förkylning i ett år (!!!). Det har varit min stora skräck😳
 
Tack alla som svarat! Låter helt klart som att jag ska sky avsvällande spray som pesten!

Hade tur och min förkylning verkar inte bli så illa. Har klarat mig från förkylning i ett år (!!!). Det har varit min stora skräck😳
Oljan lindrar inte svullen näsa direkt men den hjälper till att den inte svullnar mer och över tid även lindrar mot svullnaden. Den ger ett extra skyddande lager så slemhinnan blir mindre påverkad bla
 
Vet inte om det här är okej, men jag gör såhär om jag är täppt i näsan: stoppar en vitlöksklyfta i ena näsborren. Börjar rinna direkt och då är det bara att ta ut klyftan.
 
Oerhört viktig fråga 😅
Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag kunde sluta helt med nässpray. Minns inte exakt när det kan ha varit, kring sommaren kanske?
Är det någon som vet om man liksom har en högre risk för att bli beroende av nässpray på nytt nu eller om det är safe sålänge man håller sig till ett fåtal dagar?

Har lyckats klara mig från förkylningar länge men nu är det på gång och jag vet inte om jag vågar använda nässpray igen eller om jag ska försöka överleva utan:nailbiting:
Jag blir beroende igen direkt om jag så bara använder det en gång. Men funkar bra att avvänja sig igen med kortisonspray för min del. Brukar ta en vecka eller så.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 725
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 253
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp