Hur sockerdetox?

Jag har hällt i min alldeles för många energidrickor genom åren. Min upplevelse är att det är mer en vana än ett beroende.
Jag hade migrän 1-3 dagar vid varje mens och ägglossning förut och om jag sköljt ner mina mediciner med en energidricka så har medicineringen fått betydligt bättre effekt. Varför vet jag inte och det är inte enbart koffeinet som gör skillnaden (bevisas av att en koffeintablett inte alls har samma effekt)
Nu är mitt menstruerande på upphällningen och jag har migrän betydligt mer sällan. Och då är det lättare att låta bli att köpa energidrickor.
För mig fungerar det bra med smaksatt bubbelvatten (jag bubblar själv och smaksätter med "lättdrycker" - en förpackning koncentrat brukar räcka till 4-5 flaskor bubbelvatten) och en koffeintablett. Och jag tycker att det bästa är att sluta tvärt med energidryckerna.
Det är väl också en fördel att jag bor på landet och är alldeles för snål (och för mycket miljömupp :p) för att köra till stan bara för att handla energidrycker.

Vad gäller sockersug kan jag rekommendera att lägga till lite baljväxter i den vanliga matlagningen. Bönor, linser och ärtor hjälper till att hålla blodsockerhalten jämnare och därmed minska suget efter socker på naturligt sätt.
Vet man inte hur man ska använda dem, så är det enklaste att hälla i lite röda linser i vanliga maträtter. De behöver inte blötas upp och de smakar inte heller särskilt mycket, men tillför fibrer och långsamma kolhydrater.

Jag kanske ska passa på att gå igenom skiten i helgen! Min bil vill ha service, och jag har bokat den lite för sent så det är inte riktigt läge att sitta och åka bil 😅
 
Är ett helvete att sluta. Fösta gången var värst då jag var så långt in i det, är en periodare med läsk och sötsaker.

För mig funkar det bäst på läsken att dricka massa med vatten med början redan när jag vaknar, dricker mer än vad jag är törstig så jag inte hinner bli törstig eller vill ha något annat att dricka.
När det kommer till sötsaker så funkar det för mig bäst om jag håller mig strikt till en diet under en period, fokus flyttas då till vad jag ska äta och inte vad jag inte ska äta
 
Först och främst skulle jag se till att börja äta frukost innan jag åker iväg. Det är en vanesak det också. Att äta frukost alltså. Jobbigt i början och man är inte alls sugen på någonting, men det släpper allteftersom och till slut smakar frukosten riktigt bra. Koka ett par ägg kvällen före och äta upp dem på morgonen fixar du nog t ex. Ta ett glas fil med lite kanel eller yoghurt också om du kan. Bristen på frukost gör att du får ett extra sug efter socker eftersom blodsockernivån är på noll om du inte äter något innan du åker iväg. I bilen kan du ta med dig en flaska vatten eller mineralvatten. Ladda också med lite huvudvärkstabletter den första perioden, för huvudvärk kommer du få.

Jag hade en kollega som var beroende av coca cola. Han drack ca 2 liter cola om dagen. När han slutade dricka cola fick han helt galen abstinens, men efter några dagar gick det över :) Så visst är socker beroendeframkallande precis som rökning och alkohol. Men jag gissar att abstinensen minskar lite snabbare om man är sockerberoende än om man är t ex. alkoholist eller fd rökare, men det är bara en gissning.

Tror dock att det var koffeinet han fick abstinens av.
 
Mitt tips är på ett mer psykologiskt plan, men det har hjälpt mig, så kanske hjälper det dig också.

Gör det till en identitetsgrej. Intala dig själv att du inte är en sån person som dricker red bull och cola, du är en person som gör vad det nu är som du vill göra istället (spara pengarna/leva hälsosamt/whatever). Det är nästan läskigt lätt att lura sitt eget psyke om en tar till samma knep som reklammakare och livscoacher 😛 Det kan kännas lite fjantigt i början, men det är fake it till you make it som gäller helt enkelt. Associera red bull och cola till något du inte är/står för, och att inte dricka det till att vara den typ av människa du "egentligen" är.
 
Jag har gått från att dricka 1,5 l sockercola/dag till att sluta med cola. Jag gjorde så här ungefär:
Minskade till 2 x 50 cl
Minskade till 50 cl + 33 cl
Minskade till 2 x 33 cl
Minskade till 33 cl + 25 cl
Minskade till 33 cl
Började med 25 cl cola zero
Sen har jag druckit cola zero 25 eller 50 cl länge, ofta två st

Till slut blev jag less på smaken så gick över till Trocadero zero.

Risken med att sluta tvärt är ju att man lättare trillar tillbaka. När man trappar ner vänjer sig både kropp och knopp, det blir mer stabilt liksom.

Det är min erfarenhet.
 
Funderar lite på det här med koffein, några av er föreslår koffeintabletter. Problemet för mig är inte att kaffe egentligen smakar illa, utan att det är varmt. Varm dryck och jag passar inte ihop... Det som jag funderar över om det verkligen är bra att byta ett beroende/en vana emot en annan?
Kaffe är en bättre vana än Red Bull. Inget socker och billigare. Har du provat hemmagjort iskaffe? Du skulle kunna ha med det i en termosmugg i bilen på morgonen. (Iskaffe man köper i affären är sockerbomber så det är ingen bättre vana.)
 
Tack snälla alla för era svar!
För skojsskull så började jag även skriva "socker dagbok" där jag peppar mig själv!

Det är svårt att sluta med en vana, det är mycket lättare att ersätta den med en ny. Istället för en redbull i bilen, drick bubbelvatten (köp en soda stream och gör eget hemma, det sparar både pengar och plastflaskor). Ät stadig frukost, lunch och middag på någorlunda fasta tider, samt frukt på förmiddag och eftermiddag. Om blodsockret är på stabil nivå hela dagen minimerar du riskerna för okontrollerat sug.

Uppdatera om hur det går!
 
Mitt sockerberoende var nog inte pa samma niva som ditt, men jag var en trott kontorsnisse som latt drack en 0.5l cola och en chokladbit from maskinen pa kontoret varje eftermiddag runt tretiden nar trottheten slar till.
Vandningen for mig var oplanerad - jag bestamde mig spontant pa nyarsafton att prova "veganuary", alltsa att ata veganskt under januari, tillsammans med en kompis som gjorde samma grej. Detta hade tva effekter
* Jag var tvungen att planera mina maltider och shopping battre, eftersom jag inte kunde "slentrianata" gamla ratter och shoppingvanor
* Nastan alla mina gamla sockervanor var inte langre tillatna, da de inte ar veganska!

Efter januari atervande jag till min vanliga diet, men jag fortsatte livet utan mitt sockerbehov. Jag har sedan dess igen atit en del godis och choklad, men i mycjkket mer begransad form, och inte alls pa samma vanemassiga vis!
 

Liknande trådar

Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 361
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 714
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 131
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 131
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp