Hur spänner man gjorden på en w-sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 349
E

Egonson

Det var så längesen jag fixade med en westernsadel så nu har jag glömt :o Hur tusan spänner man gjorden egentligen?
Någon som har någon bra förklaring?

Sv: Hur spänner man gjorden på en w-sadel

Slips knut har jag fått lära mig ska se om jag lyckas förklara.
Två varv drar du den. Sen när du kommer upp andra gången tar du igenom den så att den kommer lite mer på vänster sida. korsar den över det redan spända och puttar in på höger sida och så låser genom att dra ner i den öglan som liksom blir...
Dålig förklaring kanske ska se om jag hittar bild.

Finns så kallade slipsknutar som jag inte förstår mig på :D och så den vanliga varianten med upp o ner a la block och talja bara. Om man har en sadelgjord med pigg.

Jag drar tre varv:p Men annars stämmer det du skrev (även om det var lättare att förstå Colleens bilder)

Har fått lära mig att bara dra två varv sen räcker det inte till för tre varv. :)
Jo hennes bilder var mycket bättre.
Det är så svårt att förklara utan bilder men hittade inga hur mycket jag än letade.

Ja, det räcker ju lätt att bara dra 2 varv (tror t.o.m. att det var de jag fick lära mig:) ), men min kille är ganska smäcker (eller så har matte för lång gjord:angel: ) så jag drar alltid till 3 hålet i tredje varvet;) För då har jag inte så lång bit att gömma i sadelgjords tunneln (jag avskyr när den hänger rakt ner:devil: )

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 085
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 968
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 890
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 118
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V