Bukefalos 28 år!

Hur ställer jag mig till bortfläkt hovbit

phie

Trådstartare
Usch, det har börjat bli riktigt torrt i backen nu. Min valack har fläkt bort en liten triangulär bit på insidan av vänster bak. Idag såg jag att det lilla tomrummet, trots egna försök till raspning tidigare i veckan har blivit värre. Han är skodd fram men barfota bak.

Svårt att förklara, men efter traktdelen är det ett område på kanske 3x2 centimeter som är borta. Från sidan sett ser det riktigt hemskt ut eftersom det inte finns något där, och när jag kollar på undersidan ser det ut som om bärranden är intakt. Hästen ömmar ej, är inte halt eller varm i foten.

Hurpass mycket borde jag oroa mig, krävs det hovis på stört? Vad brukar hovslagare göra i fall som detta, är det bara en raspning som rekommenderas eller någon typ av utfyllnadsmaterial? Nu kanske jag är på tok för hönsmammig, men det är trots allt betessläpp snart :crazy:
 
Sv: Hur ställer jag mig till bortfläkt hovbit

så länge hästen har något att stå på framför och bakom "hålet" så brukar det inte vara några problem. runda kanterna med raspen så det inte fläker upp sig mer.

när ska hovis komma nästa gång?
 
Sv: Hur ställer jag mig till bortfläkt hovbit

Det är dryga tre veckor kvar. Så typiskt, för lill-fläket skedde bara någon vecka efter hovis hade varit ut. Ska försöka piffa till foten efter bästa förmåga, tur nog har han yta framför och bakom "hålet".
 

Liknande trådar

D
Hästvård *LÅNGT, men snälla läs* Min häst har plötsligt börjat bli stel i bakdelen och liksom stapplar. Misstänker eller är ganska säker på att...
Svar
2
· Visningar
1 462
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp